English

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد

پیامد ثبت‌نام در کلاس‌های تقویتی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ثبت نام دانش‌آموزان در کلاس‌های تقویتی گفت: اکثر کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که بعد از 9 ماه یادگیری باید دوره‌ای برای رسوب یادگیری درنظر گرفته شود تا آنچه افراد آموخته‌اند در ذهن تثبیت شود. لذا اگر در تابستان همان مباحث سال تحصیلی تکرار شود، اجازه تثبیت مطالب قبلی را گرفته‌ایم و ذهن آرام نمی‌شود تا دانش آموز سال بعد را با آرامش و آمادگی شروع کند.

پیامد ثبت‌نام در کلاس‌های تقویتی

به گزارش خبرگزاری موج، مهدی فیض درباره ساماندهی اوقات فراغت اظهار کرد: در ابتدا باید بررسی کنیم اوقات فراغت از چه مقوله‌ای است. به گفته شهید باهنر "در تابستان مدرسه تعطیل می‌شود اما تعلیم و تربیت هرگز تعطیل نمی‌شود."

وی افزود: در سند تحول بنیادین ساحت‌های شش گانه تربیتی مورد تاکید قرار گرفته است که ساحت اعتقادی و اخلاقی، سیاسی و اجتماعی، زیستی و بدنی، هنری و زیباشناختی و اقتصادی علمی و فناوری از جمله‌ آنهاست.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در 9 ماه سال تحصیلی عمدتا ساحت‌های علمی و فناوری، اعتقادی و اخلاقی  و زیستی و بدنی مورد توجه اند اما عمدتا به ساحت‌های سیاسی، اجتماعی، هنری و زیباشناختی توجهی نمی‌شود گفت: در سه ماه تابستان باید فراغتی باشد که به موضوعات دیگر بپردازیم و اوقات فراغت به معنای فراغت از برخی ساحت ها برای پرداختن به ساحت‌های دیگر است.

فیض تاکید کرد: همانطور که برای 9 ماهه سال تحصیلی برنامه ریزی داریم، صحیح این است که برای تابستان و مابقی ساحت‌های تربیتی هم برنامه جامعی داشته باشیم. در واقع باید همه امکانات را ساماندهی کنیم تا به مجموعه ساحت‌های شش گانه پرداخته شود. بنابراین اوقات فراغت مکمل سال تحصیلی است و اگر به آن نپردازیم آن 9 ماه را هم ناقص رها کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه برخی خانواده‌ها فرزندان خود را در کلاس‌های تقویتی ثبت نام می‌کنند عنوان کرد: این امر تربیت نامتوازنی را رقم می‌زند که آثار و پیامدهای آن در آینده مشخص می‌شود. تجارب  بین‌المللی در این خصوص وجود دارد و اکثر کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که بعد از 9 ماه یادگیری باید دوره‌ای برای رسوب یادگیری درنظر گرفته شود تا آنچه افراد آموخته‌اند در ذهن تثبیت شود. بنابراین اگر در تابستان همان مباحث سال تحصیلی تکرار شود، اجازه تثبیت مطالب قبلی را گرفته‌ایم و ذهن آرام نمی‌شود تا دانش آموز سال بعد را با آرامش و آمادگی شروع کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مهارت‌ها و برنامه‌های هنری، مهارت‌های خوداشتغالی، ورزش  و فعالیت‌هایی که جنبه اجتماعی دارند و تعاملات اجتماعی را تقویت می کنند، برای تابستان مناسب هستند گفت: اینها همه بخشی از تربیت متوازن و فرصت مغتنمی برای یادگیری است.

فیض درباره برنامه‌های کنونی آموزش و پرورش اظهار کرد: ستاد مرکزی برنامه ریزی اوقات فراغت تدوین آیین نامه و برنامه‌ریزی‌ها را انجام می‌دهد اما عمدتا برنامه‌ها در استانها اجرا می‌شوند. "هردانش آموز، یک مهارت" شعار تابستانی ماست. سعی کردیم با دستگاه‌های دیگر هم تعامل داشته باشیم. به عنوان مثال با سازمان فنی و حرفه‌ای توافق کردیم که دوره‌های کوتاه مدت فشرده مهارتی را به مدارس بیاورند. به عنوان مثال سازمان فنی و حرفه ای برنامه‌های آموزشی مهارتی 100 ساعته دارد که برای سه تابستان متوالی طراحی شده است. 

وی درباره نحوه استفاده دانش آموزان از برنامه‌های تابستانی گفت: دانش آموزان باید به پایگاه‌های تابستانی مراجعه کنند که عمدتا مدارس، سالن‌های ورزش تحت پوشش وزارت و کانون‌های فرهنگی تربیتی را در برمی‌گیرد. سال گذشته 20 هزار پایگاه تابستانه داشتیم که امسال به 25 هزار پایگاه رسیده است. برنامه ثبت نام در پایگاه‌ها از نیمه تیرماه شروع شده و وقتی دانش‌آموز ثبت نام کرد بخشی از آموزش‌ها را در پایگاه‌ها دریافت می‌کند و برای بخشی دیگر هم معرفی نامه دریافت می‌کند و به دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر می‌رود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش سازمان‌های همکار آموزش و پرورش در اوقات فراغت را معرفی کرد و گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان دانش‌آموزی، سازمان هلال احمر، بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان و وزارت ارشاد از جمله سازمان‌های همکار هستند. وزارت ورزش عمدتا ارائه دهنده فضاست و معمولا خدماتی بابت اوقات فراغت ارائه نمی‌کند بلکه فضا را مهیا کرده و مدارس با آنها قرارداد می‌بندند. شهرداری‌ها هم در فرهنگسراها و سرای محلات برنامه‌هایی دارند.

فیض برآوردی از هزینه لازم برای اجرای بهینه اوقات فراغت انجام داد و اظهار کرد:  14 میلیون جمعیت دانش‌آموزی داریم. فرض کنیم  اگر هردانش‌آموز از 100 روز تابستان بخواهد 100 ساعت را استفاده کند و هر ساعت آموزشی را 7000 تومان درنظر بگیریم، به بودجه‌ای معادل 10 هزار میلیارد تومانی نیازداریم.

وی افزود: این در حالی است که امسال برای اولین بار طی پنج سال گذشته،  2 میلیارد تومان بودجه برای این امر اختصاص دادند. قبلا این بودجه نزدیک صفر و بار اوقات فراغت به دوش خانواده‌ها بود. 10 هزار میلیارد تومان معادل یک چهارم کل بودجه آموزش و پرورش است. متاسفانه نگاه به آموزش و پرورش نگاه به کتاب درسی است و تربیت متوازن معمولا در نظر گرفته نمی‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزرت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به فعالیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این شورا دارای کمیسیون‌های مختلفی است. در حوزه اوقات فراغت نیز باید چنین شورایی باشد و آموزش و پرورش محور قرار بگیرد و بودجه‌های مربوط برای دستگاه‌های مختلف متناسب با امکانات و نوع فعالیت‌های آنها توزیع شود. هنوز در کشور بحث اوقات فراغت به عنوان موضوعی که یک فرد خاص دغدغه مند آن شود، وجود ندارد، در حالی که باید یک فرد در سطح رئیس‌جمهور یا وزراء، پرچمدار اوقات فراغت باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی