English

معاون وزیر بهداشت عنوان‌ کرد

تغییر سیمای بیماری‌ها/ضرورت ارائه خدمات نوین سلامت

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به تغییر سیمای بیماری‌ها و همچنین مرگ و میر در کشور، بر لزوم ارائه خدمات نوین سلامتی تاکید کرد.

تغییر سیمای بیماری‌ها/ضرورت ارائه خدمات نوین سلامت

به گزارش خبرگزاری موج، علی‌اکبر سیاری در مراسم افتتاحیه نشست سراسری معاونان بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم‌پزشکی کشور با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ ارائه خدمات شهری و دسترسی آسان این خدمات به روستا فعال شد، گفت: در دهه ۷۰ پایگاه خدمات سلامت پایه‌ریزی و به اجرا درآمد. همچنین در دهه ۸۰ پروژه‌ای تحت عنوان اصلاحات‌ آغاز شد که با حرکت تدریجی و رو به جلو شروع به کار کرد.

وی ادامه داد: پزشک خانواده روستایی در سال ۸۴ شروع به کار کرد و در ادامه، برنامه طرح تحول سلامت با اصلاحات مجدد آغاز شد و در حوزه بهداشت به همت جمعی از همکاران، این برنامه به خوبی صورت گرفت.

سیاری با بیان اینکه در حوزه بهداشت طرح تحول با ۶ برنامه و ۸ پروژه شروع شد، تصریح کرد: اولویت اول در این برنامه به روستاها اختصاص یافت و به همت اقدامات و فعالیت‌های حوزه بهداشت دستاوردهای خوبی حاصل شد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: تعداد زیادی واحد بهداشتی که طول عمر زیادی داشت یا استیجاری بودند، تجهیز شد. ۲۷۰۰ واحد بهداشتی ساخته شد. علاوه بر آن بالغ بر ۶ هزار و ۶۰۰ واحد شهری و روستایی در دست ساخت است. همچنین ۴۴۲۵ پزشک در روستا و ۶۸۵۲ پزشک در شهرها مشغول به فعالیت هستند و دسترسی به خدمات رایگان، به‌روز و آسان شده است.

سیاری به افزایش اقلام دارویی، آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها نیز اشاره کرد و افزایش ۲۲۰۰ خودرو ده‌گردشی، برای ارائه خدمات روستایی را نیز از برکات طرح تحول ذکر کرد.

معاون وزیر بهداشت همچنین از ارائه خدمات دندانپزشکی توسط ۱۳۰۰ دندانپزشک در روستاها خبر داد و افزود: در شهرها نیز در بین ۵۳ میلیون ایرانی، ارائه خدمات سلامت به حاشیه‌نشین‌ها در اولویت قرار گرفت و خدمات شهری فعال و دسترسی به خدمات سلامت افزایش یافت.

وی با بیان اینکه سیمای بیماری و مرگ و میرها تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم که خدمات نوینی را ارائه دهیم. در حال حاضر برای ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، حدود ۷ هزار نیروی جدید به کار گرفته شده و ۷۴۷ پایگاه و ۳۳۳ مرکز خدمات جامع سلامت نیز ایجاد شده است.

سیاری تصریح کرد: توانستیم برای ۲۰ میلیون شهروند ایرانی خرید خدمت کنیم و از بخش خصوصی با به‌کارگیری کارشناسان و مدیران، بالغ بر ۱۹ هزار نیرو را به کار گرفتیم که این امر یک نوآوری بزرگ در حوزه بهداشت بود؛ چراکه هیچ فردی به کارمندان دولت افزوده نشد ولی خدمات افزایش یافت.

معاون وزیر بهداشت، اظهار کرد: رمز و راز موفقیت ابتدا در نیروی انسانی و مدیران است؛ چرا که مدیریت‌ها در ایران با مشکلاتی روبه‌رو است و کسانی که کار را یاد می‌گیرند با تغییر سیاست‌ها کنار گذاشته می‌شوند.

وی به معماری ۱۰ پروژه در حوزه بهداشت اشاره کرد و افزود: پروژه اول از این ۱۰ پروژه، توانمندسازی مدیران بود و در این زمینه مدیران باید برای خودسازی خود وقت بگذارند و این مهم را جدی بگیرند؛ چراکه مدیر به واسطه مدیریت خود می‌تواند در زمینه کار خود، کارآمد باشد. همچنین عملی کردن دانسته‌ها باید مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه حوزه آموزش نیروی انسانی به عنوان اساس و اصل این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد و از همین منظر است که هر چقدر بخواهیم این حوزه از کیفیت بیشتری برخوردار باشد باید روی این موضوع بیشتر کار کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، تصریح کرد: ۹۳۵ میلیارد تومان برای خرید تعمیر و تجهیز بهبود استاندارد هزینه شده است. همچنین بسته‌های خدمات به‌روز شده است و به صورت الکترونیک ارایه می‌شود و دراین راستا برای ۸۷.۶ درصد از افراد جامعه پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است که در سامانه سیب، سینا و ناب ثبت‌نام کرده‌اند و ۳۶ درصد جمعیت با ثبت‌نام در این سامانه‌ها از خدمات سلامت رایگان بهره‌مند شده‌اند.

سیاری یادآور شد: پرونده الکترونیک سلامت باید جدی تلقی و مدیریت شود و این سیستم بدون پایش و مدیریت امکان پیشرفت ندارد.

معاون وزیر بهداشت، حوزه بهداشت را به عنوان یکی از منظم‌ترین حوزه‌ها معرفی کرد؛ چرا که این حوزه توانسته است برنامه عملیاتی و حوزه‌های خود را بشناسد و در سه مقوله قانون‌مداری، مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی موفق عمل کند.

در ادامه این نشست، استاندار زنجان اظهار کرد: استان زنجان از برنامه اول تا پنجم در بسیاری از زمینه‌ها، کم و بیش بهره برده و از بعضی برنامه‌ها نیز در استان به خوبی استفاده شده است.

اسدالله درویش‌امیری افزود: استان در زمینه صنعت، معدن و کشاورزی بسیار استفاده برده و جزو شاخص‌های اصلی توسعه استان، صنعت، معدن و کشاورزی است.

استاندار زنجان، اصلی‌ترین شاخص توسعه استان را آموزش عالی برشمرد و افزود: دانشگاه تحصیلات تکمیلی با وجود پرفسور ثبوتی از افتخارات کشور و دانشگاه زنجان نیز جزو دانشگاه‌های خوب کشور است.

درویش‌امیری در ادامه به ۱۵ هزار دانشجو و ۳۵۰۰ عضو هیئت علمی در استان اشاره کرد و زنجان را قطب اصلی فناوری اطلاعات، برق و الکترونیک برشمرد.

وی در ادامه، تاسیس دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان را مرهون خدمات ارزشمند مرحوم مهدوی بنیان‌گذار دانشکده پزشکی، عنوان کرد و افزود: چقدر نیکو است که انسان کاری انجام دهد که تا نظام خلقت باقی است، نامش ماندگار شود.

استاندار زنجان یادآور شد: در سال ۶۷ و ۶۸، جوان‌ترین دانشگاه شمال‌غرب کشور به همت همه کسانی که از بدو تاسیس در دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان خدمت کرده‌اند و دانشگاهی را ساخته‌اند که با امکانات بسیار غنی، کم‌نیاز در حوزه امکانات و تجهیزات آموزشی، سرافراز و سربلند است، پایه‌گذاری شد و در حال حاضر دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان به همت گذشتگان، رئیس و کارکنان دانشگاه، دبیرخانه قطب منطقه ۶ آمایشی کشور است.

درویش‌امیری اضافه کرد: در راستای بهبود و استانداردسازی فضای فیزیکی و احداث واحدهای بهداشتی درمانی، تفاهم‌نامه‌ای مابین استانداری زنجان، دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان و وزارت بهداشت منعقد شده که کار بزرگی است و علی‌رغم همه خدماتی که با حمایت وزیر بهداشت در استان انجام گرفته، ۲۲۶ پروژه در سطح ۸ شهرستان در حال اجرا و تکمیل است.

استاندار زنجان، خدمات و فعالیت‌های بخش خصوصی استان را نیز از شایستگی‌های استان برشمرد و افزود: جامعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی زنجان برای ورود در عرصه حمایت از حوزه سلامت و درمان انسان‌ها دریغ نکرده‌اند و در این باره تشکل‌های بزرگی را در حوزه بهداشت و درمان شاهد هستیم.

درویش‌امیری با اشاره به انجمن سرافرازی همچون انجمن مهرانه که در زمینه حمایت از بیماران سرطانی فعالیت دارد، راه‌اندازی انجمن تالاسمی با استاندارد وزارت بهداشت در سال ۹۵ با تجهیزات مدرن، انجمن ام‌اس، دیابت و کلیوی و ... را نیز از دیگر انجمن‌های فعال حوزه سلامت ذکر کرد.

استاندار زنجان، روحیه بخشش و حمایت‌گری مردم زنجان را مورد اشاره قرار داد و افزود: این روحیه در وجود مردم نهادینه شده است.

وی در پایان حمایت معاون وزیر بهداشت را درباره اجرای پروژه بیمارستان خدابنده و خرم‌دره خواستار شد.

نشست سراسری معاونان بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم‌پزشکی کشور به مدت ۳ روز در مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان در حال برگزاری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه