English

موج از حواشی لو رفتن سوالات نهایی گزارش می دهد؛

ادعای مسئولان مبنی برپاک بودن آزمون/ابهام برگه های امتحانی و تاثیر آن در سرنوشت دانش آموزان

تراژدی لو رفتن سوالات امتحان نهایی مدت‌هاست تبدیل به سوژه داغ برای مسئولان و به‌ویژه رسانه‌ها شده بود که طی این مدت اظهار و نظرهای زیادی مطرح شد که باید دید این سناریو نیز به کجا خواهد کشید!؟

ادعای مسئولان مبنی برپاک بودن آزمون/ابهام برگه های امتحانی و تاثیر آن در سرنوشت دانش آموزان

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، طی دو هفته گذشته موضوع لو رفتن سوالات امتحانات نهایی به یکی از سوژه‌های داغ برای مسوولان، رسانه‌ها و خانواده تبدیل شده است، به طوری که دانش آموزان همچنان بر فروش سوالات در فضای مجازی پافشاری  می‌کنند، اما از مسولان تنها انکار و تکذیب به گوش می‌رسد، در واقع آن‌ها معتقد هستند برای برقراری عدالت باید آزمون دوباره برگزار  شود.

یکی از مخاطبان خبرگزاری موج از شیراز مدعی است سوالات امتحانات نهایی با پاسخ نامه کامل در اختیار تمام بچه‌ها بود، حتی این سوالات رو خودم هم داشتم که تاریخ و ساعت انتشار این سوالات مشخص بوده، حال این سوال مطرح است که چرا مسئولان این موضوع را تکذیب می‌کنند.

همچنین یکی دیگر از مخاطبان اعلام کرد که تمام سوالات امتحان نهایی دروس زیست شناسی، فیزیک، ادبیات، دین و زندگی پیش دانشگاهی از ساعت 6 و نیم صبح به دست همه بچه‌ها در شهر خرم آباد لرستان رسیده بود و متاسفانه بیشتر مدارس از این وضعیت اطلاع داشتند که اقدامی نکردند، آموزش و پرورش هم خیلی راحت مساله رو مسکوت گذاشت. متاسفانه حق بچه‌های ممتاز که زحمت زیادی کشیده بودند ضایع شد.

 کارشناس آموزشی و مدرس کنکور: مسوولان آموزش و پرورش نمی‌خواهند که مساله لو رفتن سوالات امتحانی مطرح شود

مجتبی شاه ملکی کارشناس آموزشی و مدرس کنکور در رابطه با فروش سوالات نهایی می‌گوید: مسوولان آموزش و پرورش نمی‌خواهند که مساله لو رفتن سوالات امتحانی مطرح شود و اگر هم این موضوع اثبات شود، بعید می‌دانم آن را بروز بدهند.

این کارشناس آموزشی در مورد مراحل ارسال سوالات نهایی از زمان طراحی سوالات تا ارسال به مدارس توضیحاتی می‌دهد و می‌گوید: نحوه ارسال برگه امتحانی به مدارس اینگونه است که سوالات پس از طراحی از سوی مسوولان، داخل آرشیو می‌رود و یک روز قبل از امتحانات از آرشیو بیرون می‌آید و برای تکثیر به مناطق مختلف ارسال می‌شود؛ ارسال سوالات نهایی به مناطق هم توسط یک هیات 19 نفره صورت می‌گیرد که این کار با نظارت دقیق و با نگهبانانی با اسلحه مانند تحویل پول در بانک انجام می‌شود. پس از آنکه مناطق مختلف سوالات را تحویل می‌گیرند، به تعداد دانش آموزان هر مدرسه از سوالات کپی می‌گیرند و سوالات را داخل پاکت می‌گذارند.

شاه ملکی در ادامه می‌افزاید: دو مساله در رابطه با لو رفتن سوالات نهایی وجود دارد. یکی در مورد اینکه پول طراحان سوالات امتحانی پرداخت نشده و ممکن است در این مرحله سوالات لو رفته باشد؛ و دیگری اینکه سوالات بعد از اینکه از قرنطینه بیرون آمده و به مناطق مختلف ارسال شده، هنگام کپی گرفتن از روی این برگه عکس گرفته و برای فروش آن اقدام شده است.

مجتبی شاه ملکی در پاسخ به این سوال که در کدام منطقه سوالات امتحانات نهایی لو رفته بود، می‌گوید: در برخی از مناطق سوالات لو رفته و تا جایی که می‌دانم در منطقه سوم تهران نیز سوالات فروخته شده است. 

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:لو رفتن سوالات در مجلس بررسی شد/بنابرگزارش پلیس فتا سوالات سال ۹۶ به فروش نرفته است

 میر حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در گفتگویی مطرح کرد بر اساس گزارشی که از پلیس فتا دریافت کردیم، افرادی سودجو سوالات امتحانی سال قبل را منتشر کرده و در قبال آن مبالغی هنگفت از دانش آموزان دریافت کردند که با توجه به پیگیری‌های پلیس این افراد دستگیر شدند اما در هیچ کدام از این موارد سوالات سال ۹۶ به فروش نرفته است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور: مجلس و نهاد های نظارتی نظر خود را ارایه دهند 

ابراهیم خدایی در واکنش به اعتراض برخی از دانش آموزان به لو رفتن سوالات امتحانی و درخواست حذف تاثیر ۲۵ درصدی نمرات بر کنکور سراسری گفت: ممکن است درباره لو رفتن سوالات گزارش هایی را داشته باشیم. تا زمانی که نهاد های نظارتی و قانونی لو رفتن سوالات را اعلام نکنند و در شورای سنجش و آموزش بررسی نشود نمی توان تصمیمی گرفت.

خدایی  با اشاره به اینکه  باید مجلس شورای اسلامی و نهاد های نظارتی نظر خود را ارایه دهند تا تصمیمی گرفته شود، گفت: سیاست سازمان سنجش و آموزش کشور هر چه باشد به نفع داوطلبان است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: نامه مجلس درباره امتحانات نهایی به وزیر آموزش‌وپرورش

محمد مهدی زاهدی در گفتگویی در رابطه با لو رفتن سوالات امتحانات نهایی معتقد است تا این لحظه از تمام افرادی که مدعی خرید و فروش سوالات امتحانات نهایی در فضای مجازی بودند، خواهش کردیم تا گزارش‌های مستند خود را به کمیسیون آموزش مجلس ارائه کنند اما حتی در یک مورد هم به ما مدارک مستند ارائه نکردند.

به گفته وی، پلیس فتا در یک مورد افرادی را شناسایی کرده است که در جنوب کشور  10 دقیقه قبل از برگزاری امتحانات نهایی سوالات را در فضای مجازی منتشر کردند و این افراد بازداشت شده‌اند همچنین در زمانی که سوالات را منتشر کرده‌اند یعنی 10 دقیقه قبل از برگزاری امتحان، امکان سوءاستفاده وجود نداشته است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت:‌ نمی‌توان به این آسانی امنیت برگزاری امتحانات نهایی را زیر سوال برد، برخی افراد با فضاسازی در فضای مجازی تلاش می‌کنند تا به امنیت امتحانات نهایی خدشه وارد کنند در حالیکه امنیت سوالات تأیید شده است و نمی‌توان با این مسائل موجب نگرانی خانواده‌ها و دانش‌آموزان شد.

زاهدی با اشاره به اینکه امتحانات استاندارد باید جایگزین کنکور شود، عنوان کرد: عده‌ای نگران حذف کنکور هستند بنابراین تلاش دارند تا امنیت برگزاری امتحانات نهایی را زیر سوال ببرند از سوی دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نامه‌ای را در رابطه با افزایش سطح امنیت برگزاری امتحانات به وزیر آموزش‌وپرورش نوشته است تا امنیت سوالات از زمان طراحی و ارسال به استان‌ها در یک قرنطینه خاص باشد که جای هیچ شک و شبهه‌ای نباشد.

سرانجام چه می‌شود؟

مدت هاست لو رفتن سوالات امتحان نهایی تبدیل به سوژه داغ برای مسئولان و به‌ویژه رسانه‌ها شده بود که طی این مدت اظهار و نظرهای زیادی مطرح شد که باید دید این سناریو به کجا خواهد کشید!؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه