English

در نشست خبری معاون آموزشی وزارت علوم مطرح شد؛

ماجرای درخواست «میرزاده» برای جلوگیری از ورشکستگی دانشگاه آزاد

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سال گذشته رئیس وقت دانشگاه آزاد برای جلوگیری از ورشکستگی این دانشگاه خواستار تداوم پذیرش دانشجو و عدم حذف برخی رشته محل ها شده بود.

ماجرای درخواست «میرزاده» برای جلوگیری از ورشکستگی دانشگاه آزاد

به گزارش خبرگزاری موج، مجتبی شریعتی نیاسر ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در مرکز رفاهی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در آمایش آموزش عالی که از سال 93 تدوین آن آغاز شد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، چند موضوع کلیدی مطرح مورد تاکید قرار گرفته است.

وی منطقه ای کردن دانشگاه ها را یکی از وظایف هشت گانه وزارت علوم در سند آمایش آموزش عالی برشمرد و افزود: در این راستا، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور به 10 منطقه تقسیم بندی شدند به نحوی که در هر منطقه حداقل یک دانشگاه مادر وجود دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: دومین تکلیف وزارت علوم بر اساس سند آمایش آموزش عالی، مدیریت منطقه ای است که بر اساس آن، تصمیم گیری ها از وزارت کاسته شده و به مناطق تفویض می شود.

وی با بیان اینکه پیش نویس طرح مدیریت منطقه‌ای آموزش عالی تهیه شده است، گفت: این طرح به زودی در شورای گسترش آموزش عالی تصویب و برای اجرا به دانشگاه های سراسر کشور ابلاغ می شود.

شریعتی اظهار کرد: با اجرای طرح مدیریت منطقه‌ای، زمینه برای تفویض اختیار به دانشگاه‌های مادر و در نتیجه رفع مشکلات واحدهای آموزش عالی فراهم خواهد شد.

وی از ساماندهی موسسات آموزش عالی در جهت ارتقای سطح کیفیت خدمات خبر داد و خاطرنشان کرد: ساماندهی به معنای حذف و تعطیلی موسسات دانشگاهی نیست بلکه می خواهیم با اجرای طرح ساماندهی، سطح موجود آموزش عالی را حفظ و ارتقا دهیم.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ابلاغ دستورالعمل ساماندهی موسسات آموزش عالی افزود: موسساتی که کمتر از 15 سال عمر داشته باشند تحت حمایت دانشگاه های مادر منطقه قرار می گیرند تا موسسات در حال توسعه با تکیه بر ظرفیت های دانشگاه مادر، شرایط رشد و ارتقا را پیدا کنند.

وی تصریح کرد: موسسات آموزش عالی باید برنامه های راهبردی خود را با همکاری دانشگاه های مادر تدوین کرده و حداکثر تا 15 شهریورماه به وزارت علوم ارائه کنند، از ابتدای مهرماه سال جاری فعالیت موسسات آموزش عالی باید با تکیه بر برنامه راهبردی مصوب آن ها باشد.

شریعتی با بیان اینکه ماموریت گرایی یکی از نکات اصلی آمایش آموزش عالی به شمار می رود، تصریح کرد: عدم توجه به اصل ماموریت گرایی، باعث افزایش آمار بیکاران شده و دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص اشتغال دانش آموختگان را بیشتر می کند.

وی گفت: متاسفانه در دولت گذشته بدون توجه به مولفه های کیفیت آموزش عالی، زمینه رشد بی رویه موسسه و مرکز دانشگاهی فراهم شده بود به نحوی که روزانه مجوز موسسه آموزشی صادر می شد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: سال گذشته به دانشگاه آزاد اعلام کردیم که در برخی از کدرشته محل ها به دلیل نداشتن استانداردهای لازم، پذیرش دانشجو باید متوقف شود اما آقای میرزاده برای جلوگیری از ورشکستگی این دانشگاه درخواست مساعدت داشت.

وی ادامه داد: رئیس وقت دانشگاه آزاد، سال گذشته وعده داد که کدرشته محل های این دانشگاه با استانداردهای آموزش عالی منطبق شود اما در برخی از کدرشته ها امسال هم استانداردها رعایت نشده است.

شریعتی با اشاره حذف برخی از کدرشته محل های دانشگاه آزاد ابراز کرد: این دانشگاه در سال ۹۲، 8 هزار و 985 رشته محل در مقطع کارشناسی ارشد داشت که با سیاست های وزارت علوم، این رقم به 5 هزار و 609 رشته محل کاهش یافته است.

وی گفت: امسال طبق شاخص های استاندارد آموزش عالی، در رشته محل های دانشگاه آزاد که هیات علمی نداشته باشد، از پذیرش دانشجو جلوگیری می کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: دوره های تحصیلات تکمیلی باید توسعه یابد اما تحقق این مهم نیاز حفظ کیفیت و استانداردهای آموزش عالی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه