English

توسط ۲ دانشگاه تهرانی؛

شورای برنامه‌ریزی دانشگاه عاری از دخانیات تشکیل می شود

روسای دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران درباره همکاری مشترک اجرای طرح دانشگاه عاری از دخانیات بیانیه مشترکی امضا کردند.

شورای برنامه‌ریزی دانشگاه عاری از دخانیات تشکیل می شود

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از دانشگاه تهران، روسای دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران به مناسبت روز جهانی مبارزه با دخانیات (۱۰ خرداد؛ ‌۳۱ می) در خصوص همکاری مشترک برای اجرای طرح دانشگاه عاری از دخانیات بیانیه‌ای صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: «مصرف مواد دخانی یکی از عوامل مهم تهدیدکننده سلامتی افراد است، به ویژه مصرف سیگار و قلیان که یکی از موضوعات حساس و از معضلات بشری در سال‌های اخیر و نیز یکی از پیچیده‌ترین پدیده‌هایی است که حیات بشر را به چالش جدی کشیده است.

افزایش مصرف دخانیات در میان جوانان و عوارض ناشی از آن یکی از موضوعات مهم در این مقطع سنی است. جوانان به دلیل شرایط اجتماعی، جمعیتی، محیطی و فردی بیشتر در معرض استعمال سیگار هستند.

سالانه 5 میلیون نفر در جهان بر اثر استعمال سیگار جان خود را از دست می‌دهند، به گونه‌ای که سیگار علت 20 درصد مرگ‌های قابل پیشگیری است. در ایران روزانه 920 میلیون تومان و سالانه 1740 میلیارد تومان صرف خرید سیگار می‌شود در حالی که نظام سلامت کشور برای درمان عوارض ناشی از سیگار سالانه حدود 5220 میلیارد تومان هزینه می‌پردازد. به همین دلیل پیشگیری از سیگاری شدن جوانان یکی از اولویت‌های بهداشت عمومی است.

دانشجویان نیز مانند سایر اقشار جوان از این معضل در امان نیستند. اثرات مصرف دخانیات بر دانشجویان دانشگاه‌ها به عنوان سرمایه‌های انسانی متخصص کشور، جدی و عمیق است.

در همین رابطه دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران، با توجه به اشتراک فضای فیزیکی و به منظور ارتقای همکاری‌های فیمابین و با هدف ارتقای سلامت دانشگاهیان عزیز و فرهیخته، پس از بررسی‌های علمی، تخصصی و کارشناسی به عمل آمده طی اقدامی مشترک و تصویب در کمیته‌ها، شوراها و هیات رئیسه دو دانشگاه، کلیات طرح «دانشگاه عاری از دخانیات» را به تصویب رسانده و با همکاری دانشجویان، استادان، کارکنان، تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی نسبت به تشکیل شورای برنامه‌ریزی دانشگاه عاری از دخانیات اقدام و در حال تدوین و نهایی کردن خط مشی دو دانشگاه در زمینه حذف مصرف دخانیات در تمام فضاهای دانشگاهی است.

امید که با کمک هم بتوانیم مصرف این ماده خطرناک را در محیط دانشگاه متوقف کنیم.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه