English

در گفتگو با موج عنوان شد

۳۱ مبتلا و ۳ فوتی در پی تب کریمه کنگو تاکنون

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر از 31 مبتلا و 3 فوتی در پی تب کریمه کنگو تاکنون خبر داد و گفت:

31 مبتلا و 3 فوتی در پی تب کریمه کنگو تاکنون

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، به تازگی اخباری در رابطه با شیوع تب کریمه کنگو در اصفهان و مرگ  به دلیل ابتلا به این بیماری در رسانه ها انتشار یافت که محمد مهدی گویا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره وضعیت تب کریمه کنگو در کشور اظهار داشت: متاسفانه تا کنون ۳۱ نفر به این بیماری مبتلا و ۳ نفر نیز جان خود را از دست  دادند.

وی  در ادامه با بیان اینکه بیشترین مبتلایان، افراد ساکن مناطق مرزهای شرقی و غربی هستند، گفت:افرادی که با دام زنده در ارتباط هستند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

بیماری تب کریمه کنگو چیست؟
این بیماری یک بیماری تب دار حاد است که بوسیله کنه به انسان منتقل می‌شود و مرگ ومیر بالایی دارد و همه گیری‌های داخل بیمارستان آن شایع است. با وجودی که این بیماری مخصوص حیوانات است، ولی متاسفانه موارد تک گیر و ناگهانی این بیماری در انسان‌ها نیز اتفاق می‌افتد.

تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو چگونه منتقل می‌شود؟

این یک بیماری ویروسی است که نوعی کنه سخت هم مخزن و هم ناقل آن است. این ویروس می‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند. انسان هم در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس ممکن است مبتلا شود. این ویروس بیشتر حیوانات را مبتلا می کند، اما موارد تک گیر یا اپیدمی انسانی هم می‌تواند اتفاق بیفتد. پرندگان بجز شترمرغ در مقابل این ویروس مقاوم هستند. تماس با فرد مبتلا هم می‌تواند باعث بیماری شود.

آیا این ویروس واکسن دارد؟

برای دام‌ها واکسن معتبر برای پیشگیری وجود ندارد. در انسان هم واکسن ندارد.
چه درمانی برای این بیماری وجود دارد؟

درمان بیماری در انسان هم بیشتر درمان حمایتی برای رفع عوارض و خطرات بیماری است. داروهای ضد ویروس برای درمان این بیماری بکار گرفته شده و تاثیر مثبتی هم داشته اما بیماری درمان اختصاصی ندارد.
چه کسانی در معرض ابتلا هستند؟

دامداران، کشاورزان، کارگران کشتارگاه‌ها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی، به ویژه در بیمارستان‌ها.
آیا با خوردن گوشت می‌توان به بیماری مبتلا شد؟

این بیماری از راه خوردن گوشت حیوان ذبح شده منتقل نمی‌شود، این ویروس بیرون بدن از بین می‌رود بنابراین مگر اینکه فرد بلافاصله گوشت حیوان تازه ذبح شده را خام بخورد احتمال ابتلا وجود ندارد. گوشتی که مهر سازمان دامپزشکی را دارد می‌توان بدون نگرانی مصرف کرد.

توصیه اکید  مسئولان وزارت بهداشت به مردم برای پیشگیری از ابتلا

توصیه اکید مسئولان وزارت بهداشت به مردم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، تهیه گوشت مورد نیاز از منابع مورد تایید و همراه با مهر سازمان دامپزشکی است. همچنین از ذبح دام به خصوص در معابر عمومی جدا خودداری کنند؛ چون در این صورت احتمال اینکه مردم در معرض ترشحات خونی دام قرار گیرند، افزایش می‌یابد. انتشار این بیماری از راه خوردن گوشت بسیار بعید است، به خصوص اگر به خوبی پخته شده باشد. این بیماری بیشتر در اثر تماس با گوشت در زمان پاک و خرد کردن آن ممکن است منتقل شود، آن هم اگر نکات بهداشتی در مراحل آماده سازی گوشت تازه در کشتارگاه‌ها رعایت نشده باشد. دام‌ها بعد از کشتار مدتی در شرایط ویژه‌ای نگهداری می‌شوند که این کار باعث می‌شود اگر ویروسی در بدن دام وجود داشته باشد از بین برود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه