English

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

خواسته مردم و رهبری حج با کرامت است/قول عربستان برای امنیت زائران

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیبا اشاره به توافق نامه سازمان حج و زیارت با وزارت حج عربستان گفت: امنیت و عزت زائران حج ۹۶ تضمین شده است و ما مشکل خاصی برای برگزاری این مراسم نداریم.

خواسته مردم و رهبری حج با کرامت است/قول عربستان برای امنیت زائران

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، همایش سراسری روحانیون کاروان های حج تمتع ۹۶ با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکرسرپرست حجاج ایرانی به همت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت پیش از ظهر پنجشنبه در تالار مفید دانشگاه قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر دراین همایش درجمع روحانیون اعزامی به حج تمتع، با بیان آخرین وضعیت حج امسال ، روند راه اندازی حج سال ۹۶ را بسیار دشوار و طولانی توصیف کرد.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با اشاره به امضای تفاهم نامه میان سازمان حج وزیارت و وزرات حج عربستان، عنوان کرد: امسال علاوه بردستورالعمل های ابلاغی ، تفاهم نامه ای نیز با طرف سعودی امضا گردید و همه مسائل مورد نظر در آن گنجانده وامنیت و عزت زائران حج ۹۶ تضمین شده است و ما هیچ مشکلی برای برگزاری این مراسم عظیم نداریم.

خواسته مردم و رهبری حج با عزت و کرامت است

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه خواسته رهبری ، نظام ومردم برگزاری حج همراه با حفظ عزت، کرامت و سلامت مردم در سال‌های آینده بود،اظهار داشت: عربستان درمفاد این توافق نامه تأکید می‌کند که نیروهای مادی و معنوی خود را برای راحتی، سلامت و امنیت درتمام اراضی مقدسه به کار می‌گیرد و مورد دیگری که در آن جا مطرح شد ویزا بود که در ایران به صورت الکترونیکی برای زائران صادر خواهد شد.

وی تأکید کرد: در این توافق‌نامه مسائل بانکی و موضوع شهدای مسجدالحرام و منا نیز مورد توجه قرارگرفته است و ما در همین راستا کتابی از کل مستندات منا و مقاله ای درمورد دیه قتیل الزحام را که در پژوهشکده حج تهیه شده است برای طرف سعودی ارسال کردیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه مسأله فرودگاه جده نیز در گفت‌وگو با مسئولان وزارت حج عربستان بررسی شد، ابراز داشت: طبق اعلام طرف سعودی چهار سال زندان، هزار ضربه شلاق و انفصال دائم از خدمات دولتی برای دو مامور خاطی پلیس در نظر گرفته شده است و در خصوص برگزاری تجمعات در مکان های استقرار زائران ایرانی هم مشکلی وجود ندارد ومراسم دعای کمیل نیزبه دلیل مسایل امنیتی تنها امسال قرار است درهتل‌ها برگزار شود.

قول قطعی عربستان مبنی بر حفظ امنیت زائران

سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: وزیرحج عربستان درنامه خود قول داده است مشکلاتی که وجود دارد به تدریج حل شود وبه طور کلی این سند و این تصمیم جمهوری اسلامی موجب شد که سفرحج عزتمندانه آغاز شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه کارشناسان سازمان حج در ماه های گذشته چند سفر به عربستان داشته اند، گفت: ما در حج گذشته هتل ها را اجاره کرده و پیش قسطی‌هایی هم داده بودیم که مبالغ زیادی بود وبا وجودی که حج سال گذشته تعطیل شد ولی توانستیم ضمن مذاکره با طرف های سعودی خسارتی ندهیم و پیش قسط های گذشته برای حج امسال ذخیره شد، همچنین نگرانی در مورد تامین مسکن حجاج در مدینه هم با پیگیری‌های صورت گرفته حل شد و امروز مشکلی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: در خصوص دارو و مواد غذایی نیز توافق شد که بخشی از ایران ببریم و در مکه ، مدینه و مشاعر نیز تیم پزشکی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند فعالیت کند.

وی با این حال افزود: امسال انتظار داریم همه روحانیان با تمام وجود به صحنه بیایند و پیش بینی می کنیم حج آرام و مسالمت آمیزی داشته باشیم و سعودی‌ها نیزتاکنون همکاری‌ خوبی داشته‌اند و نگرانی نداریم.

خطیب مکه صحبتی مبنی بر هدربودن خون شیعه نکرده است

سرپرست حجاج ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از مشکلات جدی حج امسال وضعیت داخلی است، از انتشار اخبار جعلی و دروغ در شبکه های مجازی برای مشوش کردن ذهن مردم و بازداشتن آنها از انجام این واجب الهی به شدت انتقاد کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بعنوان نمونه گفت: می‌گویند خطیب نماز جمعه مکه گفته خون شیعه هدر است در حالی که ما خطبه‌های شش ماه اخیر مکه و مدینه را پرینت گرفتیم و درهیچ یک از آنها چنین مطلبی نیامده است، البته پس از پیگیری متوجه شدیم شخصی به نام حمزة المجاری خطیبی اردنی است که به اشتباه می‌گویند خطیب مکه این حرف را زده است.

وی ازاینکه برخی افراد با استفاده از ادبیات زشت به این خطبا اهانت و در سایت‌ها به دروغ مطالبی را منعکس می‌کنند ابراز تاسف کرد و افزود: چرا برخی می‌گویند به جای رفتن به حج به فقرا کمک کنید و پول خود را درمسیر حج مصرف نکنید؟ در حالی که حج واجب دینی و رکن اسلام است. به هیچ وجه برداشته نمی‌شود، به همین دلیل به نظر می رسد در پشت صحنه برخی از این مسائل دستان مرموزی وجود دارد.

وی خطاب به حاضران گفت: برای دفاع از حج باید کارکنید و مراجع تقلید نیز تأکید کردند که خوف به وجود آمده مانع از وجوب حج نیست و حضرات آیات بسیار خرسند بودند که امسال حج راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان به قضیه امنیت حج خوشبینانه محض نگاه کرد، گفت: حتی توریست‌هایی که وارد یک کشور می‌شوند امنیت صد در صد برای آنها تامین نیست ، در قضیه حج نیز همین طور است و من و شما باید مدیریت و برنامه ریزی کنیم تا حجاج هیچگونه آسیبی نبینند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به حل شدن مسأله بیمه و امداد و نجات و بیان برنامه های فرهنگی برای زائران درحج امسال افزود: همه باید در برنامه‌ریزی‌ها دقیق عمل کنید، در حوزه‌های فرهنگی و پژوهشی نیز کارهای خوب و زیادی صورت گرفته و نقش مدیران و روحانیان بسیار برجسته است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درپایان سخنان خود با اشاره به قطع روابط سیاسی دو کشور ایران و عربستان ، تصریح کرد: ما اعلام کرده ایم که حج از روابط سیاسی دو کشور جداست و باید با حضور دراین مراسم عظیم از ظرفیت بزرگ حج برای ارتقای فرهنگ اسلام وتحکیم وحدت میان مسلمانان استفاده کنیم و امسال به لطف خداوند امیدواریم تا حج خوبی داشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی