English

نخستین پایش سمندرهای در معرض تهدید اجرایی شد

نخستین برنامه جامع پایش زیستگاه‌ها و آماربرداری سمندرهای در معرض تهدید ایران در راستای برنامه ملی حفاظت از سمندرها اجرا شد.

نخستین پایش سمندرهای در معرض تهدید اجرایی شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست (پام)، گروه خزندگان و دوزیستان دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی همگام با برنامه‌های حفاظت و مدیریت گونه‌های جانوری در معرض تهدید و انقراض در نخستین گام در برنامه جامع کشوری، پایش زیستگاه‌ها و آماربرداری از سمندرهای ایران را در دستور کار قرار داد.

مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی از اجرای موفق برنامه پایش و آماربرداری سمندر غارزی گرگانی، سمندر جویباری ایران، سمندر لرستانی، سمندر کردستانی، آتشین و سمندر آذربایجان در استان‌های گلستان، مازندران، خوزستان، لرستان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان خبر دارد.

مقدم گفت: با توجه به ظرفیت‌های قانونی پیش بینی شده در برنامه پنجساله ششم توسعه کشور و لزوم اجرایی شدن برنامه عمل حفاظت گونه‌های جانوری در معرض تهدید و تصویب آن در شورای برنامه‌ریزی استان و تعیین ردیف اعتباری مستقل جهت تأمین منابع و لزوم همکاری همه‌جانبه کلیه دستگاه‌های ذیربط برای عملیاتی شدن برنامه‌های مذکور، برنامه راهبردی حفاظت و مدیریت سمندر کوهستانی لرستان تدوین و همچنین شیوه نامه اجرای آن به استانهای خوزستان و لرستان که از زیستگاه اصلی این گونه هستند ابلاغ شد. امید است با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در استانها اقدامات عاجلی در حفاظت از این گونه صورت پذیرد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها در خصوص شناسایی و پایش زیستگاه‌های سمندر لرستانی در استان لرستان و خوزستان انجام شده و اجرای برنامه آماربرداری از زیستگاه‌های منتخب به زودی صورت خواهد پذیرفت.

مسعود ابراهیم تهرانی رئیس گروه خزندگان و دوزیستان گفت: از میان ۷ گونه سمندرهای ایران، ۴ گونه آن در معرض تهدید هستند و در مورد سایر آنها نیز اطلاعات پراکنده‌ای وجود دارد. از این رو با هدف حفاظت از نسل این جانوران گروه کارشناسی خزندگان و دوزیستان با همکاری کارشناسان استانی به جمع‌آوری اطلاعات دقیق پراکنش گونه و بررسی و ارزیابی زیستگاه‌ها اقدام نموده و با بررسی پوشش گیاهی و چگونگی وضعیت چشمه‌ها و برکه‌ها و عوامل تهدید کننده، نسبت به آماربرداری سمندرها اقدام کردند.

تهرانی افزود: متأسفانه عمده‌ترین تهدید معطوف به تخریب و تغییر وضعیت چشمه‌ها و برکه‌هایی است که برای مصارف کشاورزی و دامداری توسط روستائیان، کشاورزان و دامداران صورت می‌گیرد. البته ناآگاهی و عدم شناخت از وضعیت سمندرهای ایران برای جوامع بومی یکی از علل بروز چنین رفتارهایی است. آموزش و اطلاع‌رسانی در زیستگاهای سمندرهای ایران که در برنامه‌های آتی دفتر حیات وحش است در دستور کار قرار دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه