English

سند ملی اشتغال سبز فردا رونمایی می‌شود

سندملی اشتغال سبز رویکردی بر اقتصاد، رفاه اجتماعی و شغل مناسب و تلاشی بر حفظ محیط زیست است.

سند ملی اشتغال سبز فردا رونمایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، سندملی اشتغال سبز رویکردی بر اقتصاد، رفاه اجتماعی و شغل مناسب و تلاشی بر حفظ محیط زیست است و بدین منظور در راستای پیشبرد اهداف توسعه پایدار، اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی نظام در حفظ محیط زیست گام برمی دارد.

سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه ای جدی بر اجرای آن در سال جاری که شعار آن «اقتصاد مقاومتی؛ تولید اشتغال» است، در نظر دارد و بدین منظور از این سند در نشست مشترک وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست فردا در روز سه شنبه26 اردیبهشت 96 رونمایی می شود.

گفتنی است، اقتصاد سبز الگویی است که به افزایش رفاه انسان و برابری اجتماعی منجر شود و نیز میتواند به میزان کافی خطرات زیست محیطی و اکولوژیکی را کاهش می دهد. در این فرآیند رشد درآمدها و اشتغال زایی در بخش دولتی و خصوصی به گونه ای صورت می پذیرد که با کاهش انتشار کربن و آلاینده ها، افزایش بهره وری انرژی، استفاده بهینه از منابع، جلوگیری از تخریب محیط زیست، تنوع زیستی و اکوسیستمها نیز همراه باشد.

علاوه بر این شاخص های عمده، عملکردهای اقتصادی از قبیل رشد تولید ناخالص داخلی (GDP)، باید براساس میزان آلایندگی، استفاده موثر از منابع،کاهش خدمات اکوسیستم و پیامدهای گسترده حاصل از دست رفتن سرمایه های طبیعی تنظیم شود. در واقع یک اقتصاد سبز، اقتصادی است که رشد در درآمد و اشتغال، با سرمایه گذاری دولتی و خصوصی همراه باشد.

در راهبردهای اقتصاد سبز، مشاغل سبز فعالیتهایی هستند که موجب کاهش آثار زیست محیطی بنگاه‌ها  و بخش اقتصادی می‌شود. مشاغل سبز فعالیت‌هایی را در بخش‌های صنعت، کشاورزی، ساختمان و خدمات در بر می‌گیرند که ضمن حفظ محیط زیست ضوابط کار شایسته مانند دستمزد کافی، شرایط ایمن، حقوق قانونی کارگران و حمایت‌های اجتماعی را برآورده می‌سازند. مشاغل سبز باعث کاهش آثارمنفی بخش‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در سطوح مختلف محیط زیست می‌شوند و در کاهش نیازهای مربوط به انرژی و مواد اولیه برای تولید کالا و خدمات مشارکت دارند.

بسیاری از مشاغل با توجه به نیازهای روز ضمن حفظ ماهیت اصلی خود متناسب با روشهای کار و خصوصیات مشاغل سبز تغییراتی را شاهد خواهند بود. البته مشاغل خاصی نیز ممکن است بدون آن که جایگزین مستقیمی داشته باشند حذف شوند. در برخی موارد، مشاغل جدیدی برای طراحی و ساخت دستگاه‌های جدید مانند وسایل کنترل آلودگی علاوه بر تجهیزات موجود ایجاد می‌شوند  و یا اینکه برخی مشاغل نیز جایگزین مشاغل فعلی می‌شوند، مانند مشاغلی که در حوزه انرژی حاصل تغییر از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های نو می‌باشند و یا در بخش مدیریت زباله و پسماندها بجای دفن و سوزاندن از بازیافت مجدد آن‌ها ناشی می‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه