English

امنیت غذایی، دسترسی همه مردم به غذای کافی برای داشتن جسم سالم است

قائم مقام رئیس سازمان و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: امنیت غذایی، دسترسی همه مردم به غذای کافی برای داشتن جسم سالم است.

امنیت غذایی، دسترسی همه مردم به غذای کافی برای داشتن جسم سالم است

به گزارش خبرگزاری موج، اکبر فتحی افزود: امنیت غذایی طبق تعریف فائو یعنی دسترسی همه مردم به غذای کافی جهت حفظ و نگهداری سلامت انسانها بر روی کره زمین است.


وی با اشاره به اینکه طبق منشور سازمان ملل تمام دول نسبت به هم مسئول هستند، گفت: امنیت غذایی سرلوحه ضمانت استقلال و پایداری هر کشور است و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری به حفظ امنیت غذایی و خودکفایی روی همین اصل مهم است که در سیاستهای اقتصاد مقاومتی خیلی مهم جلوه گر شده است.


وی تاکید کرد: در امنیت غذایی کمیت باید توام با سلامت غذایی و کیفیت قابل قبول باشد، لذا حساسیت سلامت و کیفیت غذایی بسیار بسیار مهم تر از خود تولید غذاست.


قائم مقام رئیس سازمان و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان تصریح کرد: با توجه به اینکه در تولید انواع محصولات کشاورزی به ناگزیر در جهت تغذیه گیاهی و مبارزه با آفات و بیماری های نباتی و حیوانی از انواع نهاده های شیمیایی استفاده می شود لذا به جهت حساسیت موضوع که خود عوامل تولید اعم از نبات و حیوان موجودات زنده هستند و مصرف کننده نهایی محصولات کشاورزی خود انسانها هستند بایستی تولید این محصولات در چارچوب ضوابط و معیارهای فنی و مهندسی صورت بگیرد تا مواد غذایی سالم را شاهد باشیم.


وی گفت: سلامتی غذا باید از مبدا تولید پایش شود و میزان مصرف نهاده های کشاورزی، سموم و ... باید مهندسی و کنترل شده باشند و از ظرفیت کارشناسان کشاورزی در مدیریت مصرف نهاده های شیمیایی بایستی استفاده شود.


فتحی با اشاره به اینکه ظرفیت کارشناسان فنی استان بالا و مطلوب است، افزود: این موضوع ایجاب می کند تا تولید و مصرف و فرآوری با نظارت فنی کارشناسان انجام شود.


وی گفت: غذا همیشه بعنوان حربه کشورهای قدرتمند مورد استفاده قرار گرفته است لذا می توان گفت امنیت ملی با امنیت دفاعی و امنیت غذایی ممکن است در غیر اینصورت امنیت ارضی متزلزل خواهد بود.


وی ادامه داد: بازرگانی محصولات کشاورزی هم لازمه امنیت غذایی است که باید تولید محصولات کشاورزی مبتنی بر محور صادرات و تولید محصول استاندارد باشد.


وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: برند حلال به عنوان تضمین کیفیت و سلامت محصولات غذایی در دنیا جایگاه خود را پیدا کرده و مردم کشورهای مختلف با این برند تضمین سلامت را تداعی می‌کنند و همین امر باعث شده کشورهای مختلف دنیا در عرضه محصولات کشاورزی با برند حلال در رقابت باشند و ضرورت دارد ما با تلاش بیشتر براساس آموزه‌های دینی در این میدان رقابت با جدیت حضور داشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه