English

منظر طبیعی عقاب کوه ثبت ملی شد

منظر طبیعی عقاب کوه روستای اسلامیه شهرستان تفت در استان یزد به شماره 347 ثبت ملی شد.

منظر طبیعی عقاب کوه ثبت ملی شد

به گزارش خبرگزاری موج، «ساشا ریاحی مقدم» سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اعلام این خبر، تصریح کرد: با توجه به رشد شتابان صنعت و شهرنشینی، گسترش بیابان‌ها، گرم شدن و آلودگی هوا، اهمیت پدیده‌ها و آثار طبیعی برای در امان ماندن بشر از مشکلاتی در این رابطه به خوبی مشخص است.

وی ادامه داد: استان یزد نیز به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و کویری در معرض بلایای طبیعی و فرسایش است که نتیجه آن از بین رفتن یا تهدید آثار طبیعی است بنابراین ضروری است که گامی برای حفاظت، تعدیل و احیای آثار طبیعی صورت گیرد در نتیجه میراث فرهنگی استان برای حفاظت و نگهداری این آثار، اقدام به پیشنهاد، تهیه و تنظیم پرونده‌های آثار طبیعی قابل ثبت در فهرست آثار ملی کشور کرده که نمونه‌ای از آن ، عقاب کوه در شهرستان تفت است.

ریاحی‌مقدم در خصوص این اثر طبیعی استان نیز اظهار کرد: کوه عقاب از یک سنگ آهکی تشکیل شده که توده گرانیتی غرب شیرکوه، این تشکیلات آهکی را بالا آورده و حتی بعضاً در بخش‌های زیرین کوه بخشی از آهک‌ها را دگرگون کرده است.

وی افزود: از نظر شکل‌گیری لایه‌های آهکی مربوط به اوایل دوران دوم زمین‌شناسی و احتمالاً در تریاس بالایی بوده است، هرچند که در اواخر دوران دوم مانند بخش‌های دیگر شیرکوه تحت تاثیر کوه‌های لارامید این لایه‌ها تغییر ساختار پیدا کرده و ارتفاع بیشتری گرفته است.

به گفته‌ی این مسئول، خاص بودن آهکهای این کوه سبب شده که در دوران چهارم زمین‌شناسی دمای پایین و شکل‌گیری یخ بندان شدیدی و ذوب شدن آنها این تشکیلات به شدت فرسایش شیمیایی و مکانیکی پیدا کرده ‌است.

وی دلیل شکل ظاهری این کوه را به دلیل تفاوت جنس سنگ‌های پیرامونی آن دانست به نحوی که آن سنگ‌ها حتما از بین رفته‌اند و کوه عقاب به شکل کنونی باقی مانده است و به دلیل شکل ظاهری عقاب‌مانند خود، یکی از کوه‌های کمیاب در استان است.

ریاحی‌مقدم در ادامه عنوان کرد: با توجه به ویژگی‌های ذکر شده، معرفی، حفظ و نگهداری این اثر برای نسل‌های آینده به خصوص مطاللعات ژئومورفولوژیک گذشته این منطقه و بازگشت احتمالی چنین وقایعی به ویژه برای دانش‌پژوهان علوم طبیعی و آثار تاریخی آن برای کارشناسان و علاقه‌مندان به باستان‌شناسی، بسیار سودمند خواهد بود .

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان در مورد ویژگی‌های این اثر طبیعی نیز بیان کرد: این اثر طبیعی زیبا به دلیل قرار گیری بر سر جاده اصلی و خوش هوا بودن آن منطقه در استان یزد، مورد بازدید بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد و با توجه به وجود آثار متعدد در روستای اسلامیه و حومه آن نظیر آثار تاریخی موبدان فیروز مربوط به دوره اشکانی و برج دیدبانی معروف به چیل اسلامیه در تابستان، محل استراحت بسیاری از مردم یزد است و مسافرت مردم به آن از اوایل بهار شروع شده و تا اواخر تابستان ادامه دارد.

وی افزود: چشمه «تامهر» در این منطقه، مکانی است که بیشترین بازدید کننده را در روزهای تعطیل به خود اختصاص می‌دهد. این چشمه در 13کیلومتری شرق عقاب کوه در کنار محور اصلی یزد- شیراز قرار دارد.

ریاحی‌مقدم با بیان این که وجود غار اسلامیه نیز یکی دیگر از جاذبه‌هایی است که در 30 کیلومتری شرق عقاب کوه قرار دارد، در پایان گفت: این آثار طبیعی و دیدنی در این منطقه با هم مجموعه‌ای را ایجاد کرده است موجب جذب گردشگران زیادی در این منطقه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی