English

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد

لزوم «تقویت شجاعت در دانش آموزان» در فرایند آموزشی

وزیرآموزش و پرورش گفت: در فرآیند آموزشی باید شجاعت را در دانش آموزان تقویت کنیم تا آنها از قدرت تصمیم گیری و تفکر که لازمه کارآفرینی است، بهره مند شوند.

لزوم «تقویت شجاعت در دانش آموزان» در فرایند آموزشی

به گزارش خبرگزاری موج، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در دیدار صمیمانه با کارکنان دانشگاه شهید رجایی که در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد با اشاره به ایام مبارک ماه رجب و ایام البیض ضمن ابراز امیدواری از خدمتگزاری شایسته مسئولان به نظام تعلیم و تربیت کشور، گفت: در نظام های تعلیم و تربیت دنیا، هدف گذاری ها بر مبنای آن است که دانش آموز به گونه ای تربیت شود که پس از فراغت از تحصیل، کارآمدی لازم برای ورود به بازار کار را داشته باشد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال که تأکید عمده ای بر تولید و اشتغال دارد، افزود: مسئولیت اصلی تولید و اشتغال برعهده آموزش و پرورش است، بنابراین اگر بخواهیم تولید و اشتغال واقعی داشته باشیم، باید نیروی انسانی کارآمد، متخصص و دارای مهارت و شایستگی های لازم در مدرسه تربیت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز اگر شاهد بیکاری برخی از فارغ التحصیلان دانشگاه ها در سطح جامعه هستیم، علتش این است که افراد مهارت های لازم در دوران کودکی و نوجوانی را کسب نکرده اند و دوره های آموزشی دانشگاه نیز اثر چندانی بر تخصص و مهارت آنها نداشته است، زیرا افراد در سنین پایین مهارت ها راعمیق تر و اساسی تر فرا می گیرند.

وی تخصص را یکی از عوامل کارآفرینی دانست و افزود: البته تخصص به تنهایی برای کارآفرینی کافی نیست بلکه افراد باید دارای شجاعت و قدرت ریسک پذیری بالایی باشند و این تفکر، یک مهارت موثر درکار آفرینی است.

احمدی دانش آشتیانی خاطر نشان کرد: در فرآیند آموزشی باید شجاعت را در دانش آموزان تقویت کنیم تا آنها از قدرت تصمیم گیری و تفکر که لازمه کارآفرینی است، بهره مند شوند.

وزیر آموزش و پرورش خلاقیت و ایده پردازی را از دیگر مشخصه های کارآفرینی عنوان کرد و افزود: ارائه آموزش های حافظه محور باعث شده تا افراد علی رغم دارا بودن مدارک تحصیلی بالا، مهارت کارآفرینی نداشته باشند.

وی اضافه کرد: طبق برنامه ششم توسعه باید 50 درصد دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه ای تحصیل کنند که اجرایی کردن این موضوع نیازمند ایفای نقش کلیدی دانشگاه شهید رجایی در تربیت دبیران فنی است.

احمدی دانش آشتیانی اظهار داشت: در اغلب کشورها دانش آموزان پس از فراغت از تحصیل و اخذ مدرک دیپلم تمایلی به ادامه تحصیل ندارند و مستقیما وارد بازارکار می شوند زیرا در آن کشورها به جای اهمیت دادن به مدرک تحصیلی، برای کار و اشتغال ارزش و اهمیت قائل هستند، بنابراین اگر بخواهیم فارغ التحصیلان ما نیز پس از اتمام دوران تحصیلات متوسطه، وارد بازار کار شوند باید برای کار و اشتغال بیش از پیش ارزش قائل شویم.

وی نقش الگویی اساتید دانشگاه بر روی دانشجو معلمان را موثرتر از نقش موضوعات درسی دانست و تصریح کرد: نوع تعامل استاد با دانشجو و نحوه تدریس او برتربیت دانشجو معلمان موثر است و معلمان همان تعامل و روش تدریس را در مدرسه به کار خواهند گرفت.

وزیر آموزش و پرورش افزود: آموزشی تأثیرگذار است که موضوعات کاربردی و ملموس ارائه کند، زیرا در بحث های نظری، یادگیری به شکل عمیق صورت نمی گیرد.

وی بر ضرورت به روز بودن تجهیزات دانشگاه شهید رجایی برای آموزش معلمان فنی و حرفه ای تأکید و اضافه کرد: در بخش فنی و حرفه ای، تولیدات باید کم نظیر یا بی نظیر باشد و لازمه این کار به روزبودن افراد است تا باآینده نگری، نیاز آتی جامعه را تشخیص دهند، بنابراین دانشگاه شهید رجایی باید در این زمینه  پیشرو و الگو باشد.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: همه افراد جامعه حتی خانواده ها فکر می کنند که فرزندانشان باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشد تا مهارت های لازم جهت ورود به بازار کار را پیدا کنند، در صورتی که افراد باید مهارت ها و تخصص های مورد نیاز را در دوران دانش آموزی فرا گرفته باشند، بنابراین تغییر این نگاه، نیازمند فرهنگ سازی و بهادادن به اشتغال و کار است.

احمدی دانش آشتیانی بر تقویت علاقمندی دانش آموزان به کشور تأکید کرد و افزود: دانشجویی که از دانشگاه شهید رجایی فارغ التحصیل می شود باید عمیقا دارای تخصص، علاقمند به خدمت، با اخلاق و دارای هویت ملی باشد و این خصوصیات همزمان با فرآیند آموزشی در شخصیت آنها نهادینه شود.

وی با اشاره به بازدیدهای خود ازهنرستان های فنی و حرفه ای گفت: به نظر می رسد ضروری است برخی موضوعات کتاب های درسی شاخه فنی و حرفه ای با توجه به رویکرد جدید باید با کمک اساتید دانشگاه شهید رجایی بازنگری شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه