English

قائم مقام وزیر بهداشت:

تقویت بنیان اقتصاد مقاومتی با مصرف داروی ایرانی/ کیفیت داروهای تولید دانشمندان ایرانی را تضمین می‌کنیم

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه فرهنگ سازی استفاده از محصولات داخلی یک ضرورت است، گفت: کیفیت داروهای تولید دانشمندان ایرانی را تضمین می‌کنیم.

تقویت بنیان اقتصاد مقاومتی با مصرف داروی ایرانی/ کیفیت داروهای تولید دانشمندان ایرانی را تضمین می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری موج، ایرج حریرچی با اشاره به تقویت بنیان اقتصاد مقاومتی با مصرف دارو و تجهیزات پزشکی ایرانی اظهار داشت: ما با توجه به «پویش خرید کالای ایرانی» بر فرهنگ سازی استفاده از داروها و تجهیزات پزشکی ساخت داخل همزمان با برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت تولید و افزایش بهره وری اقتصادی به‌ویژه در سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» تاکید داریم چراکه تقویت و پیشرفت کشور در گرو استفاده از تولیدات داخلی است.

وی با تاکید بر اینکه، ما در ابعاد پزشکی، تولید تجهیزات و داروها به همت دانشمندان ایرانی و کسانی که در این رشته ها کار می‌کنند، ظرفیت های بسیاری می بینیم و وظیفه ما حمایت از این دانشمندان است، افزود: پویش مصرف کالاهای ایرانی توسط ایرانی ها یکی از موضوعات مهمی است که موجب تقویت اقتصاد مقاومتی در حوزه مصرف داور و تجهیزات پزشکی ایرانی در کشور است.

قائم مقام وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: خیلی خوشحالم که اعلام کنم 97 و نیم درصد مصرف دارویی کشور از نظر عددی تولید داخل است که معادل میزان مصرف ریالی 70 درصد دارویی کشور است.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: ما این تضمین را می دهیم که داروهایی که توسط دانشمندان ایرانی تولید شده کیفیت لازم را دارد و صدور داروهای تولید کشورمان به کشور روسیه و دیگر کشورهای همسایه نشانگر کیفیت مناسب داروهای ایرانی است.

وی تاکید کرد: این تایید کیفیت نه تنها توسط تولید کنندگان اثبات شده بلکه توسط وزارت بهداشت نیز با معیارهای دقیق و سخت گیرانه و همچنین پزشکان صورت گرفته است و امیداورم در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ملی، موضوع مصرف کالاهای ایرانی در مورد دارو و ملزومات پزشکی مصداق بیشتری پیدا کند.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: یکی از اقدامات مهم دیگر این بوده که در سالیان اخیر تعداد قلم دارو در هر نسخه کاهش داشته و این اتفاق مهمی است.

وی گفت: در حدود 15 الی 20 سال گذشته تعداد میانگین دارو در هر نسخه از 4 و بیست و پنج صدم به 3 قلم در هر نسخه کاهش داشته و میزان نسخی که دارای فرم تزریقی هستند از حدود 50 درصد به 40 درصد کاهش داشته است.

حریرچی افزود: همچنین نسخی که حاوی یک نوع آنتی بیوتیک بوده اند به 42 و نیم درصد کاهش داشته که قدم‌های خوبی است اما کافی نیست و باید تلاش کنیم نسخی را که حاوی فرمی از داروهای تزریقی و کورتون هاست را با توجه به استانداردهای جهانی کاهش بیشتری دهیم.

 سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بطور مثال در استان مازندران و فارس که پزشک خانواده اجرا می شود، پزشکان خانواده و همینطور در سطح دو و سه ارجاعی تعداد نسخ حاوی فرم های آنتی بیوتیکی و کورتون را کاهش داده اند و درخواست ما این است که این روند کاهشی را ادامه دهند چراکه مصرف درازمدت داروهای کورتونی، برای سلامت مضر است و تجویز آنها بر اساس استاندارهای علمی روز دنیا باید محدود شود.

معاون کل وزارت بهداشت درباره تجویز برخی از داروهای خارجی توسط برخی پزشکان گفت: تقاضا داریم پزشکان در صورت تجویز داروی خارجی با سازمان غذا و دارو و شرکتهای دارویی در تماس باشند و از کیفیت آن دارو مطمئن شوند و بعد آن را تجویز کنند.

وی با اشاره به ضرورت تصحیح فرهنگ غلطی که هر پزشکی تعداد داروی بیشتر تجویز کند حتما طبابت بهتری دارد، گفت: در برخی موارد و برای سرماخوردگی که منشا ویروسی دارد نیز دیده می شود که بیمار تقاضای داروی تزریقی و آنتی بیوتیکی یا داروهای خارجی می‌کند که این داروها هم برای مصرف کننده مضر است و هم هزینه های تحمیلی آن به اقتصاد کلان کشور لطمه وارد می کند.

 حریرچی در پایان خاطرنشان کرد: از مردم می خواهیم که به پزشکان اعتماد کنند از درخواست و تجویز داروی خارجی و یا داروهای حاوی کورتون جدا خودداری کنند و پزشکان نیز در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی از تجویز داروهایی که مشابه داخلی دارند، صرف نظر کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه