English

آسیب شناسی تدریس کتب کمک آموزشی

حل المسائل برای دانش آموزان لازم نیست

یک عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: ما نمی توانیم به طور کامل کتاب های کمک درسی را نفی کنیم و بگوییم صد در صد نیازی به آنها نیست اما می توان گفت حل المسائل ها قطعا لازم نیست و آسیب زا خواهند بود.

حل المسائل برای دانش آموزان لازم نیست

به گزارش خبرگزاری موج، هادی گیاه پور به آسیب شناسی تدریس کتاب های کمک آموزشی پرداخت و با بیان اینکه کتاب های کمک آموزشی از جنبه های مختلف قابل بررسی است ، عنوان کرد : اگر آموزش را تحریکی برای یادگیری و فراهم آوردن شرایط آن تعریف کنیم ، باید دید که کتاب های درسی به نحوی ارائه شده اند که این فرآیند در آنها طراحی و پیاده شود یا خیر؟

وی افزود: از آنجایی که همه دانش آموزان در فرآیند یادگیری به یک شکل عمل نمی کنند، نیاز به استفاده از کتاب های دیگر دارند که کتاب های کمک آموزشی تعریف می شود. گاهی در میان کتاب های کمک آموزشی ، حل المسائل نیز دیده می شود که خلاقیت دانش آموزان را در یادگیری از بین می برد و فعالیت ذهنی و فرآیند یادگیری را از آنها می گیرد. در نتیجه چون فرآیند یادگیری طی نمی شود، فرد در یک سطح اولیه یادگیری خواهد ماند و به اصطلاح نمره محور بار می آید.

گیاه پور در پاسخ به این سوال که آیا کتاب های کمک آموزشی برای یادگیری نیاز هست یا خیر؟ توضیح داد: ما نمی توانیم به طور کامل این کتاب ها را نفی کنیم و بگوییم صد در صد نیازی به آنها نیست بلکه چون کتاب های کمک آموزشی انواع مختلف دارند و بر اساس فرآیند یادگیری در دانش آموزان هستند، برای برخی لازم است.به عنوان مثال کتاب های کار و تمرین به دلیل ویژگی خود در تعمیق یادگیری، لازم اما حل المسائل ها قطعا لازم نیست و آسیب زا خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: ایده آل ترین نوع آموزش این است که افراد آموزش را در مدرسه کامل کنند و به منزل منتقل نکنند اما این مستلزم فوق برنامه و فرصت بیشتر برای معلمان است.البته برخی از معلمان باید تحولی در کار آموزش خود ترتیب دهند و این فرایند را با عمق بیشتری پیگیری کنند.


این عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در برنامه رادیویی رادیو گفت وگو، کتاب های درسی کشور را کامل و جامع دانست و گفت : این کتاب ها به هیچ عنوان ناکارآمدی ندارند و ما باید به تفاوت استعداد دانش آموزان، نقش معلم و ساعات تدریس توجه داشته باشیم. بنابراین کتاب هایی باید وجود داشته باشد تا این ضعف ها را جبران کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه