English

رئیس دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد؛

روند کند طرح‌های کلان ملی در دانشگاه علم و صنعت

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: معمولا اعتبارات دولتی دانشگاه‌ها صرف امر پژوهش نمی‌شود و اعتبارات ما از طریق قرارداد با بخش‌های صنعتی تامین می‌شود.

روند کند طرح‌های کلان ملی در دانشگاه علم و صنعت

به گزارش خبرگزاری موج، دکتر برخورداری در نشست خبری امروز با تاکید بر اینکه دانشگاه علم و صنعت بر اساس برنامه‌های راهبردی فعالیت خود را ساماندهی می‌کند، افزود: در حال حاضر برنامه چهارم دانشگاه با هدف سرآمد در علم و فناوری و پیشرو در کارآفرینی دانش‌بنیان، تدوین و به تصویب هیات امنای دانشگاه رسیده است.

وی با بیان اینکه این برنامه در 10 کارگروه مختلف شامل گسترش پژوهش، آموزش، فرهنگ و اجتماعی تنظیم شده است، تاکید کرد: در این برنامه راهکارهای عملی برای رسیدن به اهداف برنامه چهارم پیش‌بینی شده است.

برخورداری با تاکید بر اینکه امسال سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است، یادآور شد: بر این اساس موفقیت ما زمانی حاصل می‌شود که توسعه در بخش‌های مختلف به صورت متوازن صورت گیرد که ما در برنامه‌های خود فعالیت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داده‌ایم. چرا که چنین فعالیت‌هایی پایدار خواهند ماند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت تحقق این امر را توجه ویژه به پژوهش‌های بنیادی و کاربردی دانست و اظهار کرد: بر این اساس ما علاوه بر آنکه درصدد هستیم دستاوردهای پژوهشی را تبدیل به فناوری کنیم، ناچار به ایجاد تبادلات با بخش‌های خارج از کشور هستیم و از این رو برنامه‌هایی را برای تعاملات بین‌المللی دانشگاه اجرایی کرده‌ایم.

تلاش دانشگاه علم و صنعت برای حل معضلات زیست‌محیطی

برخورداری از تلاش‌های این دانشگاه برای رفع مسائل زیست‌محیطی خبر داد و گفت: در این زمینه دانشگاه علم و صنعت به عنوان یک دانشگاه فنی می‌تواند نقش موثری در رفع معضلات زیست‌محیطی کشور داشته باشد که برای این منظور اقدام به تاسیس دفتر توسعه پایدار در دانشگاه کردیم.

وی با بیان اینکه در این دفتر کلیه مسائل زیست‌محیطی و فنی در راستای توسعه پایدار مورد مطالعه قرار می‌گیرد، یادآور شد: بر این اساس در سال جاری در حوزه‌های مدیریت سبز پروژه‌هایی را اجرا کرده‌ایم.

به گفته وی این پروژه‌ها در راستای کاهش آلودگی‌های هوایی و زیست‌محیطی، کاهش مصرف سوخت، توسعه فناوری‌های سبز و انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است.

برخورداری با تاکید بر اینکه این برنامه‌ها در هیات امنای دانشگاه مصوب شده است،گفت: برنامه‌های زیست‌محیطی در برنامه چهارم این دانشگاه مورد تاکید قرار گرفته است و علاوه بر آن ما درصدد هستیم تا کلیه فعالیت‌ها بر اساس برنامه راهبردی دانشگاه اجرایی شود.

پروژه‌های دانشگاه علم و صنعت در حوزه محیط زیست

رئیس دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه حل معضلات زیست‌محیطی بسیار پیچیده است، افزود: بر این اساس ما فعالیت‌های خود را در چند بخش در حال اجرا داریم که از جمله آن می‌توان به حفظ محیط زیست از طریق صرفه‌جویی در مصرف سوخت، استفاده از انرژی‌های پاک و مطالعات در زمینه بهینه‌سازی منابع حرارتی و روشنایی در دستور کار داریم.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در زمینه ناپایداری شبکه برق خوزستان افزود: بر این اساس با مطالعات زیادی در خصوص نقش گرد و غبار در ناپایداری شبکه برق اجرایی کردیم.

برخورداری در عین حال با تاکید بر اینکه نباید انتظار داشت مشکلات زیست‌محیطی در مدت زمان کوتاه یک ساله رفع شود، افزود: ما در بسیاری از حوزه‌ها چون نفت و گاز، آلودگی‌های زیست‌محیطی زیادی داریم که باید تحقیقات در این زمینه‌ها به صورت مداوم اجرایی شود.

فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه علم و صنعت

رئیس دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های بین‌المللی با سایر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی گفت: ما برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه نیاز داریم تا از تجربیات سایر کشورها استفاده کنیم که برای این منظور معاونت بین‌الملل را در دانشگاه علم و صنعت تاسیس کردیم.

وی به برخی از اقدامات این دفتر اشاره کرد و گفت: با مذاکراتی که با مقامات عراق داشته‌ایم، مقرر شد تا در جهت ایجاد شعبه دانشگاه علم و صنعت در اربیل عراق اقدام کنیم.

برخورداری با تاکید بر اینکه هیات علمی دانشگاه‌های عراق در سطح ضعیفی قرار دارند، ادامه داد: برای ارتقای سطح علمی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های عراق موافق شد تا دوره‌های آموزشی برای اخذ مدرک دکترای اساتید دانشگاه‌های عراق، در ایران برگزار شود.

وی با اشاره به مذاکرات این دانشگاه با هیات‌های دانشگاهی ایتالیا ادامه داد: علاوه بر آن شرکت راه‌آهن ایران به منظور احداث قطار سریع‌السیر بین تهران و اصفهان اقداماتی را با شرکت زیمنس آلمان اجرایی کردند و از سوی دیگر شرکت زیمنس با دانشگاه آخن آلمان مرکز تحقیقاتی را راه‌اندازی کرده‌اند که دانشگاه علم و صنعت نیز به عنوان یکی از اعضای این مرکز پذیرش شده است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت همکاری با دانشگاه مناش استرالیا را از دیگر همکاری‌های بین‌المللی نام برد و گفت: در این همکاری اقدام به اجرای پروژه‌های مشترک با این دانشگاه خواهیم کرد.

توانمندی‌های علمی دانشگاه علم و صنعت

رئیس دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه این دانشگاه از نظر تعداد ارجاعات بین‌المللی به مقالات در سطح بین‌الملل در رتبه‌های بالا قرار دارد، افزود: به منظور توسعه علم به فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان نیز تاسیس شده است که تعداد آن کافی نیست چرا که توسعه فناوری در دانشگاه‌های کشور نوپا است.

وی به میزان اعتبارات بخش پژوهشی این دانشگاه اشاره کرد و توضیح داد: به طور بودجه‌های دانشگاه‌ها محدود است به گونه‌ای که در سال گذشته تا پایان سال به دنبال اعتبارات بودیم که در نهایت با حذف 10 درصد اعتبارات، بودجه ما محقق شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر دولت از طریق بانک‌ها کاهش بخشی از بدهی دانشگاه‌ها را تقبل کرده است که با اجرایی شدن این اقدام بخشی از بدهی‌های دانشگاه‌ها به بخش‌های مختلف کاهش می‌یابد.

برخورداری با تاکید بر اینکه معمولا اعلام می‌شود 20 تا 25 درصد اعتبارات دانشگاه‌ها به بخش پژوهشی اختصاص می‌یابد، گفت: ولی واقعیت آن است که بودجه‌های پژوهشی در دانشگاه محقق نمی‌شود.

وی در این باره توضیح داد: معمولا بودجه‌های دولتی که به دانشگاه‌ها واگذار می‌شود، صرف اموری از قبیل پرداخت دستمزدها، غذای دانشجویی و سایر مسائل می‌شود و از بخش پژوهشی حذف می‌شود ولی در مقابل بسیاری از اعتبارات بخش پژوهشی دانشگاه‌ها که از طریق قراردادهایی با بخش‌های صنعتی و دستگاه‌ها منعقد می‌شود، تامین خواهد شد.

برخورداری با ابراز خرسندی از اینکه معمولا از طریق امضای قرارداد بودجه‌های بخش پژوهشی دانشگاه تامین می‌شود، یادآور شد: ولی این امر نسبی است چرا که اگر اعتبارات دستگاه‌ها واگذار نشود، بودجه ما نیز تامین نخواهد شد.

وضعیت طرح‌های کلان دانشگاه علم و صنعت

برخورداری در پایان با انتقاد از اینکه در چند سال اخیر اعتبارات طرح‌های کلان واگذار شده به دانشگاه علم و صنعت تامین نشده است، افزود: برخی از طرح‌های کلان ملی که به این دانشگاه واگذار شده است، به دلیل عدم تامین اعتبارات پیشرفت آنها کند شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی