English

معاون شهردار تهران خبر داد

چهار رویکرد شهرداری تهران برای مدیریت ترافیک پایتخت

معاون شهردار تهران از چهار رویکرد شهرداری تهران برای مدیریت ترافیک پایتخت خبر داد.

چهار رویکرد شهرداری تهران برای مدیریت ترافیک پایتخت

به گزارش  خبرگزاری موج، مازیار حسینی صبح امروز در شانزدهمین کنفرانس بین المللی مهندس حمل ونقل و ترافیک با تاکید بر اینکه مهمترین رویداد علمی و بینالمللی در حوزه ترافیک امروز در کشور درحال برگزاری است، گفت: از زحمات تشکری هاشمی معاون وقت حمل ونقل وترافیک شهرداری تهران برای برگزاری یک دهه کنفرانس علمی بین المللی و زحمات دلسوزانه شان تشکر می کنم .

وی با اشاره به اینکه تهران هم مثل سایر کلانشهرها با آلودگی هوا، ترافیک و افزایش جمعیت روبرو است، خاطرنشان کرد: 80 درصد آلودگی هوای تهران را وسایل نقلیه تشکیل می دهند که سهم 40درصدی آلودگی هوا متعلق به تنها 10 درصد خودروی فرسوده است.

حسینی با اشاره به تحولات صورت گرفته در حمل ونقل عمومی پایتخت طی یک دهه گذشته گفت: سال 84 تنها سه خط مترو در پایتخت وجود داشت که پوششی ناکافی برای حمل ونقل عمومی بود. در عین حال که شاهدضعف در حوزه حمل ونقل عمومی بودیم حمایت های مورد نیاز مالی را شاهد نبودیم. همچنین ورود بخش خصوصی به منظور توسعه حمل ونقل عمومی نیز با چالش روبرو بود. از سوی دیگر طی دهه هفتاد و قبل از آن تهران به شهری خودرومحور تبدیل شد، همچنین پارک غیرمجاز، تردد در خطوط ویژه، ترددهای غیرمجاز موتور سواران، عدم رعایت نظم وانضباط وقوانین ترافیکی در شهر مواردی بود که نیازمند اصلاح بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد : با توسعه سیستم های هوشمند تحولات خوبی به دست آمده گرچه عدم تردد بین خطوط یکی از چالش‌های ترافیکی کلانشهرهاست . در شهرداری تهران با راه اندازی کمپین بین خطوط برانید و اجرای طرح خط سفید اقدامات خوبی در زمینه تحول نظم و انضباط ترافیکی و ارتقای آن صورت گرفته است .   

حسینی بانگاهی به روند توسعه در پایتخت گفت: در تهران نخستین خودروسازی در دهه 40 شمسی(دهه 60 میلادی) به بازار آمد که در آن زمان تنها تفکر حاکم بر توسعه شریانی شد. در دهه 70 آغاز حرکت های بومی و توسعه حمل و نقل عمومی حس شد، دهه 80 آغاز بحران انرژی بود گرچه کشورما به خاطر ذخایر نفتی با کاهش انرژی مواجه نبود اما بحران انرژی وجود داشت . دهه 90 آغاز توجه به محیط زیست بودکه موضوع آلاینده ها و گازهای آلاینده در این دهه پررنگ شد . در عین حال در دهه اخیر دو هزار آثار ارتباطات و مدیریت ترافیک به موضوع اضافه شد و در آخر در 2010 سریز شدن جمعیت ها در کلانشهرها و افزایش مشکلات محیط زیستی مطرح شد.

وی تاکید کرد: اگر نگاهی به سهم مدهای حمل ونقل عمومی طی ده سال گذشته داشته باشیم 60 درصد خودروها و 40درصد سایر حمل ونقل ها را شاهد بودیم این در حالی است که اکنون به رغم افزایش جمعیت و افزایش تعداد خودروها 60درصد جابه جایی‌ها با حمل ونقل عمومی و 40درصد را خودروهای شخصی تشکیل می‌دهند.

حسینی با بیان اینکه به عنوان یک شهر درخاورمیانه خیلی تفاوت چشمگیری با سایر کشورهای پیشرفته دنیا نداریم، گفت: این مهم نشان می‌دهد که جهت گیری‌ها و اقدامات صورت گرفته در توسعه حمل و نقل عمومی صحیح بوده است اما یک سوال مطرح است که آیا برای ارتقای توسعه حمل ونقل عمومی به دنبال شهری مناسب برای مردم هستیم یا شهری مناسب برای خودروها ؟ این مهم یک رویکرد و باور است که باید در تمام سطوح جامعه از لایه سیاست گذاران تا شهروندان به آن باور داشته باشیم. معتقدم باید به طبیعت برگردیم تا شهر قابلیت انتقال به نسل بعدی را داشته باشد .

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: پارامترهای شاخص توسعه در یک شهر حمل و نقل عمومی پاک، پیاده راه ها و دوچرخه است و حمل ونقل سبز باید محور عمل باشد که این مهم نیازمند یک برنامه ریزی ده ساله است .

معاون شهردار تهران در ادامه با اشاره به اینکه همه شهرهای بزرگ یک اکوسیستم زنده هستند، تصریح کرد: باید تعامل حوزه شهرسازی و توسعه حمل ونقل موردتوجه قرار گیرد اکنون بسیاری از شهرها TODBASE ساخته می شود معتقدم شهر پیشرفته شهری نیست که فقرا خودرونداشته باشند بلکه شهری است که متمولین خودروی شخصی استفاده نکنند و این مهم نیازمند بلوغ فکری است .

وی در ادامه تصریح کرد: در شهرداری تهران به صورت ویژه بر ترکیب حمل ونقل با ابعاد معماری شهری تاکید شده است. شهر یک امانت است که به نسل های بعدی هم خواهد رسید لذا باید درست بیاندیشیم، دقیق تصمیم بگیریم ، از زمان حداکثر استفاده را ببریم و بی‌نقص اجرا کنیم که متروی تهران نمونه بارزی از این اقدام است در ساخت مترو بی نظیر عمل کردهایم اگر محدودیت منابع مالی نبود سالانه بیش از 30 کیلومتر در پایتخت ساخت میشد .

وی گفت: کیفیت پیاده روی در شهر از عناصر مهم در زیرساخت‌های یک شهر انسان محور است باید تلاش کنیم آسمان آبی شهر را که به خاطر توجه به تولید خودرو از دست داده ایم مجددا به پایتخت بازگردانیم .

حسینی با نشان دادن تصویری از گذشته اتوبوس های پایتخت که بر روی شیشه غبار گرفته اتوبوس نوشته شده بود قالیباف کولر می خواهیم خطاب به میهمانان حاضر درکنفرانس گفت: تا قبل از سال 87 اتوبوس های شهر تهران  اتوبوس های فرسوده ای بودند اما به دلیل نیاز شهروندان با حمایت شهردارتهران اکنون شاهد اتوبوس های تندرو در خطوط بی . ار. تی هستیم . مطلوبیت و حفظ کرامت انسانی موضوعی است که در شهرداری تهران مورد تاکید است .

معاون شهردار تهران در پایان تصریح کرد: گرچه می‌پذیریم تا رسیدن به نقطه ایده ال در مدیریت ترافیک و توسعه حمل ونقل عمومی فاصله داریم اما سیاستهای شهرداری تهران برای مدیریت ترافیک با 4رویکرد حمل ونقل انسان محور، توسعه حمل ونقل مبنی بر عدالت اجتماعی، توسعه حمل ونقل سبز، ارتقای نظم و قانون مداری در حمل ونقل مورد تاکید شهرداری تهران است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی