English

معاون حقوقی قوه قضاییه:

برای الکترونیکی کردن محتویات پرونده‌های قضایی همچنان مشکل داریم

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: در حین ساماندهی پرونده‌ها به اسناد مهمی دست یافتیم که می‌شود از آن‌ها کتاب نوشت و فیلم ساخت. با کار خوبی که صورت گرفت قسمت اعظم پرونده‌ها یعنی 86 درصد آن‌ها پالایش و 60 درصد اطلاعات آن وارد سیستم شده است.

برای الکترونیکی کردن محتویات پرونده‌های قضایی همچنان مشکل داریم

به گزارش خبرگزاری موج، ذبیح‌الله خداییان در گردهمایی یک روزه مدیران و مسئولان طرح ساماندهی اسناد و پرونده‌های مختومه قضایی که با حضور معاونان و نمایندگان دادگستری های سراسر کشور و سازمان‌ها و واحدهای تابعه در مجتمع شهید بهشتی برگزار شد، گفت: از زمانی که در کشور ما دادگستری به شکل فعلی تشکیل شد هر سال میلیون‌ها پرونده در دادگستری مطرح شده و مختومه می‌شدند. پرونده‌هایی که بسیاری از آنها حاوی اطلاعات مهم بودند و مربوط به شخصیت های مهم کشورمان می شدند، از ابتدای انقلاب تاکنون این پرونده‌ها در بایگانی نگهداری می‌شوند و در لابه لای این پرونده‌ها، اسناد مهم ملی وجود داشت.

وی افزود: ما در نگهداری این پرونده‌ها با مشکل مواجه بودیم و بسیاری از پرونده‌ها از بین می رفت. اگر نیازی به یک پرونده داشتیم برای دسترسی به آن پرونده با مشکل مواجه بودیم و باید پرونده‌های بسیاری را جا به جا می کردیم که خوشبختانه مسئولان وقت قوه قضاییه به فکر ساماندهی اسناد افتادند تا اسناد از بین نروند.

خداییان ادامه داد: 159 میلیون پرونده قضایی در دادگستری‌ها داشتیم و هر روز به تعداد آن افزوده می شد. خوشبختانه با تصویب ماده 131 از قانون برنامه چهارم ساماندهی اسناد قوه قضاییه شکل گرفت و تاکنون این روند ادامه دارد. از 159 میلیون پرونده بیش از 115 میلیون از آنها را پالایش کردیم و اطلاعات آنها استخراج و نزدیک به 99 میلیون پرونده اطلاعات شان ثبت سیستم شد و تعدادی از آنها تبدیل به اسناد الکترونیکی شدند.

وی اظهار کرد: ما در ضمن ساماندهی پرونده ها به اسناد مهمی دست یافتیم که می‌شود از آن‌ها کتاب نوشت و چند فیلم ساخت. با کار خوبی که صورت گرفت قسمت اعظم این پرونده ها یعنی 86 درصد آن پالایش و 60 درصد اطلاعات آن وارد سیستم شده که لازم است روند آن سرعت بگیرد.

خداییان بیان کرد: در طول مدتی که موضوع ساماندهی اسناد در قوه قضاییه شکل گرفت، هر سال قوه قضاییه به عنوان دستگاه برتر در خصوص الکترونیکی بودن اسناد مورد قدردانی قرار گرفت. بعد از اینکه سیستم ثبت به الکترونیکی کردن فرایند رسیدگی ها رسید ما باید به شکلی عمل می‌کردیم که در انتهای پرونده تمام محتویات پرونده الکترونیکی شود، اما هنوز در این زمینه با مشکلاتی مواجه‌ایم و مرکز فناوری اطلاعات برنامه‌ای در دست دارد تا بتوانیم پرونده‌ها را الکترونیکی کنیم و کار الکترونیکی آن به اتمام برسد.

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: پرونده‌های غیرضروری  پرونده‌هایی هستند که لاشه آنها یک یا دو سال یا 10 سال نگهداری می‌شود و پرونده‌های ضروری ممکن است که لاشه آنها سی سال  نگهداری شود. مقرر شده که این نوع پرونده ها نیاز نباشد در دادگستری ها نگهداری شوند و مرکز اسناد کشور در شرایط استاندارد آنها را نگهداری کند.

وی در پایان گفت: در برنامه ششم توسعه قوه قضاییه مکلف شده هر سال 15 میلیون پرونده موجود را تبدیل به اسناد الکترونیکی کند البته باید  اعتبار لازم برای این کار داده شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه