English

اجرای برنامه «ایراپن» برای جمعیت ۱۱۴ هزار نفری «مهاباد»

طرح ادغام بیماری‌های غیرواگیر برای 114 هزار نفر از جمعیت شهرستان مهاباد از اول بهمن‌ماه به اجرا در آمد.

اجرای برنامه «ایراپن» برای جمعیت 114 هزار نفری «مهاباد»

به گزارش خبرگزاری موج، «مرزنگ»، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد هدف از اجرای برنامه «ایراپن» را ارزیابی عوامل خطر بیماری‌های قلبی و عرو قی در گروه‌های هدف بالای 30 سال جهت پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی برشمرد و افزود: این برنامه برای جمعیت هدف، حدود 82 هزار نفری سطح شهر و 32 هزار نفری سطح روستا از اول بهمن‌ماه آغاز شده و تاکنون برای 5000 نفر از جمعیت شهری کارت ارزیابی عوامل خطر صادر شده که حدود 3 درصد آن‌ها در معرض خطر بیشتر بیماری‌های قلب و عروقی بودند.

وی افزود: 4 عامل خطر رفتاری باعث بروز این بیماری‌ها می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به کم‌تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و مصرف دخانیات که مهم‌ترین عامل مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر هستند اشاره کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد گفت: در این طرح فرد مراجعه‌کننده با در دست داشت کارت ملی به مراکز و پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت محل زندگی خود مراجعه کرده و توسط مراقبین سلامت و بهورزان ارزیابی می‌شوند.

مرزنگ خاطرنشان کرد: اجرای غربالگری برای افراد بالای 30 سال از نظر قد، وزن، دور کمر، فشار خون، میزان تحرک و فعالیت، تغذیه، دخانیات انجام شده و افراد جمعیت هدف به یکی از آزمایشگاه‌های طرف قرارداد با این شبکه جهت انجام قند و چربی خون ارجاع داده می‌شوند و در نهایت با توجه به نتیجه آزمایش یکی از کارت‌ها ارزیابی سبز، زرد، نارنجی و قرمز برای فرد مذکور صادر می‌شود.

وی یادآور شد: انجام هرگونه ارزیابی و آزمایش قند و چربی خون برای مراجعین رایگان بوده و مراجعین می‌توانند در ساعات ادارای برای انجام غربالگری مراجعه کرده و خدمات لازم را دریافت کنند.

در طول سال‌های اخیر وقوع گذرهای اپیدمولوژیکی و تغذیه‌ای تغییرات وسیعی در سبک زندگی و تغییرات در ساختار و ترکیب جمعیت‌ها و وسیع شدن جوامع شیوع عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر را افزایش داده که تهدیدکننده اصلی سلامت در حال حاضر در جوامع بشری هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه