English

معاون درمان وزیر بهداشت خبر داد

درمان بیش از ۱۵ هزار بیمار در برنامه سکته‌های قلبی/راه‌اندازی دیسپچ قلب و عروق در اورژانس تهران

معاون درمان وزیر بهداشت از راه اندازی دیسپچ قلب و عروق در اورژانس تهران خبر داد و در عین حال اقدامات دولت یازدهم در زمینه درمان بیماری‌های قلبی‌ - عروقی را تشریح کرد.

درمان بیش از 15 هزار بیمار در برنامه سکته‌های قلبی/راه‌اندازی دیسپچ قلب و عروق در اورژانس تهران

به گزارش خبرگزاری موج،‌ دکتر محمد آقاجانی در کنگره بین المللی قلب و عروق با بیان اینکه بیماری های قلبی - عروقی در دنیا اولین علت مرگ هستند، گفت: بر این اساس سالانه ۱۷.۵ میلیون نفر بر اثر بیماری‌های قلبی - عروقی در دنیا فوت می‌کنند. همچنین سه‌چهارم مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی - عروقی در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد .

وی افزود: در ایران 46 درصد مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی - عروقی رخ می‌دهند و در صدر لیست این مرگ‌ومیرها، سکته‌های قلبی قرار دارند. به طوریکه سالانه 50 تا 60 هزار سکته حاد قلبی منجر به مرگ می‌شود.

آقاجانی با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت یازدهم در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی، اظهار کرد: به عنوان مثال طی این دولت 600 نفر متخصص قلب برای خدمت در مناطق محروم کشور به کارگیری شدند که این موضوع منجر به رشد و توسعه خدمات درمانی در بیماری های قلبی-عروقی شده است .

معاون درمان وزیر بهداشت توزیع تجهیزات تخصصی مدرن جهت تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی-عروقی در بیمارستان های کشور را از دیگر اقدامات این دولت عنوان کرد و گفت: همچنین راه‌اندازی بخش‌های آنژیوگرافی، ICU و اتاق عمل جراحی قلب باز در نقاط مختلف کشور بالاخص در مناطق محروم، کنترل قیمت تجهیزات مصرفی و بهبود کیفیت آنها در بازار سلامت، استفاده از داروهای جدید "ترومبولیتیک" در درمان سکته‌های حاد قلبی در تمامی مراکز درمانی کشور و پوشش بیمه‌ای این داروها و کاهش پرداخت از جیب مردم به یک‌دهم پیش از دولت یازدهم در زمینه هزینه‌های خدمات بسیار پیشرفته قلب و عروق، جهت حفظ اقتصاد خانواده و ایجاد دسترسی برای احاد مردم در راستای عدالت اجتماعی از جمله اقدامات این دوره در حوزه بیماری‌های قلبی-عروقی بوده است.

آقاجانی با بیان اینکه برنامه‌ای برای تحت پوشش قراردادن خدمات فوق تخصصی و جراحی قلب بالاخص برای خدمات گران قیمت در کمیته ملی درمان سکته‌های قلبی در نظر داریم، گفت: اقدام بسیار مهم دیگر بحث برنامه ملی درمان سکته‌های قلبی که در این راستا کمیته ملی 247 به معنای 24 ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته، تشکیل شد و 54 بیمارستان مجری این برنامه در 24 شهر کشور برای ارائه خدمات پیشرفته به بیماران سکته قلبی انتخاب شدند.

وی ادامه داد: همچنین پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی و پرسنل بیمارستان‌های منتخب آموزش دیدند و امکان ارائه این خدمات در این بیمارستان‌ها به صورت 24 ساعته فراهم شد. در عین حال یک سامانه کشوری برای ثبت بیمارانی که باید در این کمیته تحت درمان قرار ‌گیرند، راه‌اندازی شد و در حال حاضر تعداد افرادی که تحت پوشش این برنامه قرار گرفته‌اند،‌ به 15 هزار 981 نفر رسیده است.

آقاجانی با بیان اینکه بر این اساس ما از مهر ماه 94 این برنامه را آغاز کردیم و امیدواریم به هدف برنامه که رسیدن به عدد 40 هزار درمان سکته قلبی در سال است، دست یابیم، افزود: البته با همین آمار هم ما در این حوزه از کشورهای منطقه جلوتریم. همچنین در همین راستا دیسپچ قلب و عروق را در اورژانس تهران راه‌اندازی کردیم که از بهمن ماه امسال یک نفر کاردیولوژیست در تمامی شیفت‌ها در دیسپچ حضور دارد و همه آمبولانس‌های تهران با دستگاه الکتروکاردیوگراف مدرن تجهیز شدند.

وی ادامه داد: بنابراین در زمانی که اورژانس با بیمار دارای علائم بیماری قلبی مواجه می‌شود از طریق دستگاه الکتروکاردیوگراف آن را به دیسپچ منتقل کرده و در صورت تشخیص کاردیولوژیست بلافاصله بیمار را به یکی از هفت بیمارستانی که در پایتخت به عنوان بیمارستان‌های 247 انتخاب شدند، منتقل می‌کنند.

آقاجانی در عین حال گفت: علاوه بر این در دولت یازدهم برای توجه همه‌جانبه به بیماری‌های غیرواگیر در راستای اهداف سازمان بهداشت جهانی، کمیته NCD در وزارت بهداشت تشکیل شد تا از این طریق بتوانیم به اهداف 13 گانه ملی و بین‌المللی در زمینه بیماری‌های غیرواگیر دست یابیم. حال یکی از این اهداف 13گانه، کاهش 25 درصدی مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های عروق کرونر تا سال 2025 است که برای رسیدن به این اهداف کارگروه قلب و عروق با حضور 30 نفر از اساتید داخلی و جراحی تشکیل شد و بعد از یکسال فعالیت سند چارچوب ارائه خدمات در این بیماری‌ها تدوین و ابلاغ شد.

وی همچنین اظهار کرد: این سند، نقشه راه پیشگیری و کنترل عوامل خطر، تشخیص به موقع بیماری‌های قلبی و عروق کرونر،‌ درمان، بازتوانی و آموزش و پژوهش در زمینه بیماری‌های عروق کرونر طی یک دهه آینده در کشور خواهد بود. در این سند تفاهم‌نامه‌هایی هم که وزارت بهداشت با دستگاه‌های مرتبط با عوامل خطر بیماری‌های قلبی و عروقی منعقد کرده هم وجود دارد. چراکه ما به تنهایی نمی‌توانیم بر بیماری‌های غیرواگیر غلبه کنیم و نیازمند عزمی جدی هستیم. بر این اساس امیدواریم با اجرای این سند ملی و با همراهی مردم و دستگاه‌های مختلف و کادر درمانی به هدف دسترسی 80 درصدی به تکنولوژی و درمان بیماری‌های قلب و عروق و کاهش 25 درصدی بیماری‌های عروق کرونر دست یابیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه