English

مدیرکل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا:

لزوم تدوین و تنظیم سند جامع راهبردی مشارکت های مردمی/تعالی سلامت اجتماعی نیازمند رایزنی همگانی است

مدیرکل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا بر لزوم تدوین و تنظیم سند جامع راهبردی مشارکت‌های مردمی تأکید کرد.

لزوم تدوین و تنظیم سند جامع راهبردی مشارکت های مردمی/تعالی سلامت اجتماعی نیازمند رایزنی همگانی است

به گزارش خبرگزاری موج، سرهنگ سید احمد خسروی مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا در حاشیه برگزاری دومین نشست مدیران کل مشارکت‌های مردمی سازمان های دولتی، اظهار کرد: مشارکت اساس زندگی اجتماعی و جامعه بشری است، اگر چه این مفهوم از دو قرن پیش، نخست وارد نظام‌های سیاسی و سپس قلمرو صنعت، بازرگانی و اقتصاد را هم در برگرفت اما در ادبیات دینی از پیشینه و جایگاه ویژه دیرینه‌ای برخوردار است.

وی افزود: فلسفه اصلی مشارکت، استفاده از فکر و نظر دیگران در تصمیم سازی‌ها است، امروزه مسائل زندگی اجتماعی به قدری پیچیده و دارای جوانب گسترده‌ای شده اند که سازمان‌های حاکمیتی به تنهایی دیگر، قادر به حل آن‌ها نیستند.

مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا بیان کرد: مواجه صحیح با مسائل اجتماعی و نیز تعالی و سلامت اجتماعی که ملازمه اجتناب ناپذیر با کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد، نیازمند رایزنی عمومی، تبادل نظر و همکاری همگانی است.

خسروی خاطر نشان کرد: مشارکت اجتماعی، هزینه انجام تکالیف، امور اجتماعی و همچنین مقاومت اجزای مختلف جامعه در انجام هر فعالیت اجتماعی را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد، در واقع مشارکت نماد و مظهر نرخ بالای سرمایه اجتماعی بسته است

وی با اشاره به کارکرد شبکه مدیران مشارکت‌های مردمی سازمان‌های دولتی، بیان کرد: شبکه به عنوان یکی از ابزارهای تعامل در سال‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای در بین مجموعه‌های مختلف دولتی و غیردولتی داشته است که توجه به مزایا و معایب آن، می‌تواند مجموعه‌ها را در مسیر رشد و پیشرفت قرار دهد.

مدیرکل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا اضافه کرد: در حال حاضر شبکه‌ها نقش ارزنده‌ای را در عرضه و به اشتراک گذاشتن دستاوردها، ایده‌ها و تجارب موفق به عنوان تولید کننده سرمایه اجتماعی از خود ایفا می‌کنند که عمدتا مبتنی بر عوامل فرهنگی و اجتماعی است.

وی در تعریف شبکه اظهار داشت: به مجموعه‌ای از سازمان‌های متولی و مسئول در زمینه تشکیل، پشتیبانی، هدایت، نظارت و همکاری موسسات، مجموعه‌ها، کانون ها، انجمن‌ها و نهادهای غیردولتی که به دنبال تبادل تجربه، خلاقیت و نوآوری، هم افزایی، انجام فعالیت‌های مشترک و به دور از موازی کاری هستند، شبکه گفته می‌شود.

خسروی با اشاره به مأموریت شبکه خاطر نشان کرد: مأموریت شبکه، افزایش، تعمیق فهم و نقش سازمان‌های غیردولتی در رویارویی و حل مسائل، آسیب، چالش، آسیب‌های اجتماعی و نیز توسعه پایدار و تعالی اجتماعی از رهگذر پشتیبانی، هماهنگی، توسعه ظرفیت، توانمندسازی، ارتقاء سطح تعامل و همکاری سازمان‌های غیردولتی است.

وی مهندسی خرده گران و مدیریت پله کانی استفاده از سمن ها و همچنین توانمندسازی و گسترش تعاملات سازنده را از سیاست‌های این راهبرد دانست.

خسروی در تشریح اهداف کلان رویکرد شبکه مدیران مشارکت‌های مردمی سازمان‌های دولتی، بیان کرد: افزایش میزان تعامل بهره وران حاکمیتی با سمن‌های همگن و مرتبط و همچنین سامان یابی، پایداری حمایت ها و فعالیت‌های ارتقای دستگاه‌های حکومتی از سمن‌ها، بخشی از اهداف است.

این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: افزایش نقش و مشارکت سمن‌ها در تعالی، سلامت اجتماعی، کاهش معضلات و همچنین تسری سیاست مردمی شدن امور در حوزه اقتصاد به سایر بخش های اجتماعی از اهداف راهبردی است.

سرهنگ خسروی، کاهش هزینه های روابط و فعالیت های اجتماعی توسط نهادهای حکومتی و همچنین افزایش کارآیی و اثربخشی فعالیت نهادهای حکومتی با مشارکت سمن ها را نیز از دیگر اهداف راهبردی برشمرد.

این مقام انتظامی در تشریح اهداف عملیاتی عنوان کرد: ارتقاء سطح تعامل نهادهای دولتی در بخش مشارکت های مردمی با یکدیگر، کاهش موازی کاری ها و پیشگیری از اجرای برنامه های غیرکارشناسی و همچنین افزایش سطح آگاهی نهادهای دولتی و حاکمیتی نسبت به ظرفیت های یکدیگر پیرامون برنامه های مشترک در حوزه مشارکت مردمی بخشی از اهداف عملیاتی است.

وی اضافه کرد: ایجاد ساز و کارهای مناسب برای تعامل نهادهای حاکمیتی با نهادهای غیردولتی و عام المنفعه و ترویج، اشاعه فرهنگ خدمات داوطلبانه در اقشار مختلف در سطح ملی و ... از دیگر راهبردهای عملیاتی است.

سرهنگ خسروی با اشاره به وظایف و فعالیت مراکز جلب مشارکت عمومی، عنوان کرد: شناسایی نیازها، زمینه ها، عوامل و شرایط منتهی به ارتقاء و توانمندی سمن ها و همچنین تهیه بانک اطلاعاتی از وضعیت میدانی و عملیاتی سمن ها بخشی از وظایف ما به عنوان فعالان عرصه مشارکت مردمی است.

وی، تعیین اولویت های همکاری براساس حساسیت ها و مسائل برجسته کشوری، برگزاری جلسات هم اندیشی سمن ها، تشکیل کمیته ها و کارگروه های تخصصی از سمن ها در راستای اهداف مشترک و همچنین ایجاد تحرک و نوآوری در ساختار، منابع و ارائه خدمات سمن ها را از دیگر وظایف محوله معرفی کرد.

مدیرکل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا، تدوین و تنظیم سند جامع راهبردی مشارکت های مردمی، اشتراک گذاری برنامه ها در راستای کاهش موازی کاری ها و توانمندسازی کارشناسان، مدیران و مراکز وابسته هر نهاد را از برنامه های اولویت دار این مرکز برشمرد.

به نقل از سایت پلیس سرهنگ خسروی اضافه کرد: شناسایی نقاط ضعف و قوت طی دهه اخیر در حوزه جلب مشارکت های مردمی و همچنین برنامه ریزی و تشکیل کمیته ای جهت پیگیری، شناسایی خیرین و افراد توانمند در حوزه اجتماعی موثر است.

مدیرکل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا، تربیت مربیان تسهیل گر و علاقمند در حوزه جلب مشارکت های مردمی و انجام مطالعات و پژوهش ها در این زمینه را نیز در توسعه مشارکت های مردمی کارساز دانست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه