English

عضو هیأت مدیره انجمن علوم آزمایشگاهی کشور:

حیات آزمایشگاه‌های پزشکی بحرانی است/ «۱۱ ماه» طلب از بیمه‌ها

عضو هیات مدیره انجمن علوم آزمایشگاهی کشور، گفت: بعد از اجرای طرح تحول سلامت، در بسیاری از تخصص‌ها و حوزه‌های پزشکی تعرفه‌ها اصلاح شد به این معنی که به قیمت واقعی خدمات نزدیک شد و مورد توجه قرار گرفت ولی متاسفانه، آزمایشگاه مغفول ماند.

حیات آزمایشگاه‌های پزشکی بحرانی است/ «۱۱ ماه» طلب از بیمه‌ها

به گزارش خبرگزاری موج، علی صادقی‌تبار عضو هیات مدیره انجمن علوم آزمایشگاهی کشور و دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره کشوری و دهمین کنگره بین المللی ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی و تشخیص پزشکی؛ گفت: یکی از ویژگی‌ها و تغییرات کنگره امسال تغییر مکان برگزاری کنگره از دانشگاه علوم پزشکی ایران در مرکز همایش‌های برج میلاد است و امیدواریم با توجه به زیرساخت‌ها و امکانات این مرکز تغییراتی بهتری در اجرای کنگره ایجاد شود.

وی افزود: در کنار کنگره بحث نمایشگاه و ملزومات آزمایشگاهی را خواهیم داشت که قریب به 35 درصد شرکت‌ها در بخش داخلی مرکز همایش‌ها و 65 درصد شرکت‌ها در سازه‌ای که به صورت نمایشگاه در فضای بیرونی ایجاد می‌شود، دایر خواهد بود.

صادقی تبار افزود: مثل سنوات گذشته 22 محور مختلف در این کنگره در نظر گرفته شده و همواره سعی ما این است که به تمامی جوانب کاری در آزمایشگاه تشخیص طبی که شامل ارتقا بالین و آزمایشگاه، ارتقا مدیریت، مسائل استاندارد سازی و حقوقی و اخلاق در آزمایشگاه و اداره آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

وی گفت: در آخر تجارب آرا و گفتگوهای انجام شده در قالب خلاصه مقاله به صورت یک قطعنامه در پایان کنگره صادر و به مراجع مختلف از جمله وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی و جاهایی که ارتباط و تاثیر گذار در پرورش آزمایشگاه کشور هستند، ارسال خواهد شد و هر ساله بر روی چالش‌های مهم و تاثیرگذار بر آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کشور توجه می‌شود.

صادقی تبار، سه چالش آزمایشگاه‌های کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: بعد از اجرای طرح تحول سلامت، تعرفه خدمات آزمایشگاهی مغفول ماند، در بسیاری از تخصص‌ها و حوزه‌های پزشکی تعرفه‌ها اصلاح شد به این معنی که به قیمت واقعی خدمات نزدیک شد و مورد توجه قرار گرفت ولی متاسفانه در طرح تحول سلامت آزمایشگاه مغفول ماند.

وی ادامه داد: به رغم اینکه آزمایشگاه بر خلاف رشته‌های دیگر وابسته به ارز است و تغییرات و نوسان نرخ ارز و تورمی که در جامعه وجود دارد به شدت خودش را در آزمایشگاه نشان می‌دهد، ولی متاسفانه تعرفه‌های آزمایشگاهی افزایش قابل توجهی نسبت به رشته‌های دیگر نداشته است.

وی، چالش دوم آزمایشگاه‌های تشخیص بالینی را به واسطه همین طرح تحول سلامت دانست و افزود: به واسطه افزایش هزینه‌های بخش سلامت و سنگین شدن بار بیمه‌ها و عدم توانایی در پرداخت به موقع دیون بیمه‌ها، و با توجه به اینکه در پایان سال قرار داریم، قریب به یک سال تا 11 ماه است که مطالبات آزمایشگاه‌ها توسط بیمه‌ها پرداخت نشده و این چالش، حیات آزمایشگاه‌ها با بحران مواجه ساخته است.

صادقی تبار تاکید کرد: چالش سوم به خاطر همین تنگناها و الزامات مدیریت و کیفیت استانداردسازی است که توسط وزارت بهداشت الزامی شده که تنها آزمایشگاه‌ها در تمام جامعه پزشکی موظف به انجام آن هستند و طبیعتا به دلیل هزینه‌های خاص خودش در این زمان نابه‌سامان اقتصادی که هم تعرفه آزمایشگاه افزایش پیدا نکرده و هم تاخیر در پرداخت بیمه‌ها و الزام جدیدی که به عنوان هزینه کیفیت و استاندارد سازی آزمایشگاه از سوی وزارت بهداشت الزامی شده به شدت موجب آزار آزمایشگاه ها شده و امیدواریم با درایت مسئولین سیاست گذار بهداشتی این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

پانزدهمین کنگره کشوری و دهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات ازمایشگاهی و تشخیص پزشکی از 29 فروردین تا 3 اردیبهشت 96 در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی