English

وزیر آموزش و پرورش:

هدایت تحصیلی با زور امکان‌پذیر نیست

وزیر آموزش و پرورش گفت: معتقدم هدایت تحصیلی با زور امکان پذیر نیست و باید اجازه دهیم دانش‌آموز، رشته تحصیلی خود را انتخاب کند.

هدایت تحصیلی با زور امکان‌پذیر نیست

به گزارش خبرگزاری موج، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها که در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه(س) اظهار داشت: یکی از چالش‌های پیش رو در آموزش و پرورش، اقتصاد و کمبود منابع مالی است که در این زمینه دو راه حل وجود دارد؛ یکی ادامه همین رویه که نتیجه آن مواجه شدن با مشکلات بیشتر خواهد بود و دیگر انتخاب راهکار جدید در این حوزه است که البته نیازمند گذشت زمان است.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش در وضعیت کمبود منابع مالی نیست بلکه با یک بحران مالی مواجه است که در تلاش هستیم تا با یک راه حل اساسی و تکیه بر منابع غیردولتی این مشکل را مرتفع سازیم.

احمدی دانش آشتیانی افزود: تجهیزات هنرستان‌ها باید به‌روز باشد و این به‌روزرسانی امکانات، با سرانه فعلی هنرستان‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: مدرسه محوری را باید از حالت شعار خارج کنیم و به آن جامه عمل بپوشانیم و اقداماتی را در این زمینه انجام دهیم که نشان‌دهنده مدرسه محوری باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد سند تحول به سمت تربیت، گفت: همه فعالیت‌ها باید بر تربیت متمرکز شود زیرا تربیت جدا از آموزش نیست و این طور نیست که کار تربیتی تنها در اختیار مربی پرورشی باشد، بلکه تربیت یک امرشدنی است و دانش‌آموز باید در مدرسه و تحت تأثیر همه عوامل، تربیت شود.

وی با بیان اینکه تمام عوامل مدرسه به عنوان یک واحد آموزشی در کنار خانواده و جامعه در تربیت دانش‌آموز نقش دارند، ادامه داد: آراستگی یا عدم آراستگی محیط مدرسه در تربیت دانش‌آموزان موثر است و هرچه محیط آموزشی منظم‌تر باشد، تأثیر آن بر تربیت دانش‌آموزان بیشتر خواهد بود.

احمدی دانش آشتیانی تصریح کرد: برای رفع بسیاری از مشکلاتی که در مدارس وجود دارد، نیازی به منابع مالی نیست، بلکه تنها با مدیریت صحیح می‌شود وضعیت را تغییر داد.

وی افزود: محیط مدرسه الزاماً نباید تجملی باشد بلکه باید آراسته و تمیز باشد تا دانش‌آموزی که وارد مدرسه می‌شود، احساس کرامت کند.

وزیر آموزش و پرورش نقش معلم در تربیت دانش‌آموزان را کلیدی دانست و افزود: موضوع تعامل در مدرسه بسیار با اهمیت است؛ معلمی که تخصص دارد، اما فاقد مهارت تعامل با دانش آموز است، موفق نخواهد بود، در صورتی که اگر معلم مهارت داشته باشد، ‌اما فاقد تخصص کافی باشد، به نسبت موفق‌تر از معلم بدون مهارت است.

احمدی دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: معلم باید ‌انگیزه‌های درونی دانش‌آموزان را تقویت کند تا رقابت بین دانش‌آموزان، باعث صدمه به روحیه آنان نشود.

وی گفت: برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش باید بر آموزش حرفه‌ای مهارت‌ها به معلمان تمرکز کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: معلم باید با رفتارش، شادابی و انگیزه دانش‌آموزان را در مدرسه ارتقا دهد و اعتماد به نفس آنان را تقویت کند.

وی، آموزش خانواده‌ها را از ضروریات دانست و افزود: علی‌رغم نقش کلیدی خانواده در تربیت دانش‌آموزان،‌ سرمایه‌گذاری کافی در این زمینه پیش‌بینی نشده است؛ بنابراین فشارهای اجتماعی، اقتصادی و درگیری‌های خانوادگی بر روی دانش‌آموزان تأثیرگذار است.

احمدی دانش آشتیانی ادامه داد: بحث توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی از موضوعات بسیار مهم است، ‌اما برای رسیدن به این توسعه نباید هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اجبار صورت گیرد و باید طبق برنامه، فرآیند رسیدن به توسعه متوازن طی شود.

وی تصریح کرد: موضوع هدایت تحصیلی باید مانند سال‌های قبل از پایه نهم آغاز شود و زمینه رشد استعدادهای دانش‌آموزان را فراهم کند و خود دانش‌آموز بر اساس علاقه، مسیر ادامه تحصیل خود را انتخاب کند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: دانش‌آموزانی که به اجبار والدین، رشته‌ای را علی‌رغم علاقه خود انتخاب می‌کنند، در آینده شغلی، دچار مشکل می‌شوند و کارآیی لازم را در جامعه پیدا نخواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: حل مشکل هدایت تحصیلی زمان‌بر است، اما فعلاً برای حل این مسئله سعی می‌کنیم با ارائه مشاوره، راهنمایی، برگزاری جلسات برای خانواده‌ها، استفاده از افراد متخصص و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه ملی به دانش‌آموزان در بحث هدایت تحصیلی کمک کنیم و معتقدم هدایت تحصیلی با زور امکان‌پذیر نیست و باید اجازه دهیم دانش‌آموز رشته تحصیلی خود را انتخاب کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه