English

بررسی مناسب سازی شهر تهران از سوی جامعه معلولان

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورای شهر تصمیم گرفته است در راستای بررسی کاربردی بودن اماکن مناسب سازی در پایتخت با جمعی از شهروندان نابینا و ویلچری در شهر گشت زنی کرده تا میزان مناسب سازی صورت گرفته از منظر جامعه توانیاب بررسی شود.

بررسی مناسب سازی شهر تهران از سوی جامعه معلولان

به گزارش خبرگزاری موج، مجتبی شاکری با تاکید براینکه اقدامات صورت گرفته در مناسب سازی شهر تهران برای معلولان نسبت به چند سال گذشته بسیار موثر بوده است، اظهار داشت: اما این بدان معنا نیست که اقدامات در وضعیت مطلوب است چرا که برای یک اقدام مطلوب باید به صورت یکپارچه عمل شود.

وی با اشاره به اینکه هر روز بر تعداد معلولان کشور افزوده می‌شود، تصریح کرد: مناسب سازی فضاهای شهری مختص به گروه اندک و یا یک قشر خاص نیست؛ چرا که اگر جمعیت بهره بردار از مناسب سازی را شامل سالمندان، خانم‌هایی که در وضعیت‌های جسمی خاصی هستند، کودکان، معلولان و جانبازان در نظر بگیریم، آن وقت شاهد جمعیت وسیعی هستیم که از این تغییرات بهره مند می‌شوند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه برای مناسب سازی یک بوستان باید همه مسیرهای دسترسی به آن نیز مناسب سازی شود، عنوان کرد: در این زمینه می‌توان به گودال‌های اطراف و خارج از بوستان‌های مناسب سازی شده اشاره کرد که توسط سایر سازمان‌ها و نهادها برای خدمت رسانی در برق، فاضلاب و یا از این قبیل ایجاد می‌شود که در این صورت نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم معلولان بتوانند به راحتی از این بوستان‌ها استفاده کنند.

این عضو شورای شهر افزود: در حال حاضر به طور نقطه‌ای در برخی معابر، بوستان‌ها و گذرگاه‌های شهر مناسب سازی صورت گرفته است و این در حالی است که در برخی از خطوط مترو نیز امکان تردد ویلچر وجود دارد.

شاکری با اشاره به اینکه در برخی ایستگاه‌ها هنوز مناسب سازی صورت نگرفته و تردد تنها از طریق پله امکان پذیر است، تصریح کرد: با این حال نمی‌توان مناسب سازی‌های فعلی را نادیده گرفت؛ چرا که با وجود موارد معدود، تاثیر بسزایی در تردد دارد.

وی با تاکید بر اینکه مناسب سازی در ایستگاه‌های مترو باید بر اساس استانداردهای موجود صورت بگیرد، به نمونه ای در این زمینه اشاره کرد و گفت: به طور مثال در ایستگاه‌های مترو و برخی مراکز دیگر مناسب سازی هایی انجام شده است مثلا در برخی ایستگاه‌های مترو معلول با آسانسور بالا می‌آید و با فضای بیرون مواجه می‌شود اما فضای بیرون نیاز به مناسب سازی دارد تا بتواند در آن تردد کند که این موضوعی است که در شورای شهر به دنبال تحقق آن هستیم.

عضو جانباز شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: مناسب سازی‌ها بدون در نظر گرفته شدن یکپارچه سازی، عملا یک کار نامطلوب به شمار می‌آید بنابراین اگر خواهان حضور معلولین در سطح شهر برای تحصیل، اشتغال و فعالیت‌های اجتماعی هستیم، باید به صورت جدی مدیریت یکپارچه در سطح شهر تهران را مورد توجه قرار دهیم.

شاکری خاطرنشان کرد: مناسب سازی جریانی است که هم باید در روند رفت و آمد پیگیری شود و هم از نظر فرهنگی پیگیری شود تا فرهنگ عمومی جامعه پذیرای معلولان باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه