English

اوباما در کمک نظامی به اسرائیل «به اندازه کافی سخاوتمندانه» عمل نکرده است

سناتور ارشد آمریکایی با انتقاد از عملکرد کاخ سفید در اعطای بسته کمک نظامی به رژیم صهیونیستی خواستار افزایش رقم این کمک شد.

به گزارش خبرگزاری موج، «لیندسی گراهام»، یک سناتور ارشد حزب جمهوری‌خواه آمریکا از عملکرد باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور به دلیل آنکه در مذاکرات مربوط به اعطای کمک نظامی به اسرائیل «به اندازه کافی سخاوتمندانه» عمل نکرده، انتقاد کرد.

این سناتور ارشد در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی هاآرتص گفت که کنگره آمریکا خود را به هر گونه توافقی که دولت اوباما با اسرائیل در این زمینه امضا کند، متعهد نمی‌داند. وی اضافه کرد که بسیاری از قانونگذارن آمریکایی خواستار آن هستند که میزان کمک‌های نظامی به اسرائیل بیش از رقم پیشنهادی کاخ سفید افزایش پیدا کند.

گراهام عضو ارشد کمیته اعتبارات مجلس سنا است که مسئول بررسی کمک‌های خارجی آمریکا را به عهده دارد. کمک به رژیم صهیونیستی بخش اعظم کمک‌های خارجی آمریکا را تشکیل می‌دهد.

گراهام در ماه‌های گذشته طرح‌هایی برای بالا بردن کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ پیشنهاد کرده است.

بعد از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵ کاخ سفید بسته‌ای برای اعطای کمک نظامی به اسرائیل پیشنهاد کرد، اما بنیامین نتانیاهو، این پیشنهاد را رد کرد.

گراهام در مصاحبه روز پنجشنبه گفت که در خلال مذاکرات برای قرارداد جدید که ۹ ماه پیش شروع شد، اسرائیل بسته‌ای به ارزش ۴٫۶ میلیارد دلار پیشنهاد کرده بود که با مخالفت کاخ سفید روبرو شد.

به گفته گراهام، کاخ سفید در ابتدا پیشنهاد بسته کمک سالانه ۳٫۴ میلیارد دلار برای خریدهای معمول و ۳۰۰ میلیون دلار سالانه برای توسعه دفاع موشکی را مطرح کرد. بعداً رقم دفاع موشکی به ۵۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. بنابراین، مجموع رقم پیشنهادی کاخ سفید، ۳٫۹ میلیارد دلار در سال یا ۳۹ میلیارد دلار برای یک دهه آینده بود.

اما شرط کاخ سفید برای این پیشنهاد این بود که این رقم، سقف نهایی کمک نظامی آمریکا باشد به این معنی که اسرائیل قول بدهد در خلال ده سال آینده که این توافق جاری است، درخواست کمک بیشتر از کنگره نکند.

سناتور آمریکایی مدعی شده که پیشنهاد کاخ سفید برای مقابله با تهدیدهای موشکی پیش روی اسرائیل کافی نیست.

گراهام که در سفر به سرزمین‌های اشغالی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرده گفت: «نتانیاهو به من گفت که حزب‌الله از ایران موشک‌های هدایت‌شونده دریافت کرده که می‌توانند معادلات نظامی را تغییر بدهند. طبق گفته نخست‌وزیر و تیم او، این موشک‌ها ما را با تهدیدهای بیشتری نسبت به گذشته مواجه می‌کنند.»

وی در ادامه گفت: «۸۳ سناتور نامه‌ای را خطاب به رئیس‌جمهور امضا کرده‌اند که ما در برابر اسرائیل سخاوتمندانه‌تر عمل کنیم.»

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه