English

ردپای آمریکایی ها در قرارداد بوئینگ؛

هدف آمریکا از تجارت با ایران تسهیل تغییرات سیاسی است

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که کاخ سفید به دنبال مستحکم کردن توافق از طریق تجارت با ایران برای جلوگیری از خنثی شدن آن توسط رئیس جمهوری بعدی آمریکا است.

هدف آمریکا از تجارت با ایران تسهیل تغییرات سیاسی است

به گزارش خبرگزاری موج، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که کاخ سفید به دنبال تسهیل مسیرهای تجارت شرکت ها با ایران برای تکمیل توافق هسته‌ای است تا از این راه توافق هسته‌ای را مستحکم کند و باطل یا خنثی کردن آن توسط دولت های بعدی آمریکا را دشوار سازد.

وال استریت ژورنال با اشاره به راهکار باراک اوباما برای تحکیم روابط با کوبا نوشت که توافق تجاری ۱۷٫۶ میلیارد دلاری بوئینگ برای فروش هواپیماهای تجاری به ایران که هفته گذشته امضا شد نشان داد که اوباما تلاش می‌کند از راهکار تحکیم روابط با کوبا در این زمینه نیز استفاده کند.

یک سخنگوی شرکت بوئینگ از اظهارنظر درباره تلاش های ویژه دولت آمریکا در این زمینه خودداری کرد. در نامه‌ای که «تیم کتینگ» معاون رییس شرکت بوئینگ خطاب به منتقدان توافق از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات کنگره نوشته آمده است، دولت در مشورت خود با بوئینگ این را مشخص کرده توانایی تامین ایرلاین های ایرانی با هواپیماهای آمریکایی و اروپایی برای نوسازی ناوگان پیر این کشور کلیدی و دستیابی به توافق در این زمینه اساسی است.

این روزنامه آمریکایی همچنین نوشت که دولت آمریکا درحال مطالعه این موضوع است که آیا به طور آشکار از پیشنهاد ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی حمایت کند یا نه، اقدامی که از سوی متحدان آمریکا در خلیج فارس از جمله عربستان سعودی با مخالفت مواجه شده است.

مقامات آمریکایی همچنین تاکید کردند که آن ها در ماه های آخر ریاست جمهوری اوباما به دنبال پیگیری سیاست های وی در قبال ایران و کوبا هستند تا خنثی کردن آنها از سوی رییس جمهور بعدی آمریکا را دشوار کنند.

این مقامات توضیح دادند که آنها به دنبال راه های دیگر برای همگرایی ایران با اقتصاد جهانی هستند و طی ماه های آینده و قبل از خروج اوباما از کاخ سفید خبرهای آن اعلام می شود. یکی از این موارد دسترسی محدود ایران به دلار آمریکا است که مقامات می‌گویند پیشرفت های اندکی در این مسیر حاصل شده است.

این روزنامه آمریکایی گزارش داده است که انتظار می‌رود کارگروه اقدام مالی که بر پولشویی در جهان نظارت می‌کند ایران را از لیست سیاه خود خارج کند تا بتواند راحت تر تراکنش های مالی خود را انجام دهد.

با این حال خبرگزاری رویترز روز پنج شنبه برعکس این ادعا گزارش داد که مقام‌های غربی می‌گویند انتظار می‌رود نهاد بین‌المللی موظف به نظارت بر پولشویی در سرتاسر جهان، در هفته جاری تصمیم به نگاه داشتن ایران در فهرست کشورهای خطربار از این حیثقرار دهد.

«کارگروه اقدام مالی» در سال ۱۹۸۹ با هدف ادعایی مبارزه با پولشویی و مبارزه با منابع مالی تروریسم و سلاح‌های کشتار جمعی تشکیل شد. ۳۷ عضو این نهاد بین‌المللی از چند روز پیش در شهر «بوسان» کره جنوبی تشکیل جلسه داده‌اند. وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود آورده است که جان کری و دیگر مقامات آمریکایی امیدوارند که اقتصاد بادآورده منجر به تقویت جایگاه حسن روحانی به عنوان یک سیاستمدار پراگماتیست و میانه رو در ایران انقلابی شود.

مقامات آمریکایی می‌گویند که هدف بلند مدت درگیر کردن ایران در تجارت بین‌المللی تسهیل تغییرات سیاسی در این کشور است چیزی که اوباما در مورد کوبا نیز آن را دنبال می کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه