English

اگر طرف مقابل برجام را نقض کند به خاطر حق وتو هیچ اتفاقی نمی‌افتد

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: برجام امروز پیوست یک سازمان ملل است و اگر ما آن را نقض کنیم، تحریم و فشار بیش‌تر می‌شود، ولی اگر طرف مقابل آن را نقض کند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد، چون آنها حق وتو دارند.

اگر طرف مقابل برجام را نقض کند به خاطر حق وتو هیچ اتفاقی نمی‌افتد

به گزارش خبرگزاری موج، فؤاد ایزدی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران صبح امروز در نشست سالیانه جنبش عدالت‌خواه دانشجویی پیرامون آینده رابطه ایران با آمریکا گفت: برای مطالعه رابطه بین دو کشور باید به سه موضوع توجه کرد، اول بحثتاریخ، دوم بحثسیاست‌های اعلامی یک کشور نسبت به یک کشور دیگر و سوم سیاست‌های اعمالی.

وی افزود: به طور مثال آقای کری در یکی از مصاحبه‌هایش می‌گوید بانک‌ها در حوزه‌هایی که محدودیت وجود ندارد با ایران کار کنند، از طرفی گفته می‌شود با سپاه نمی‌شود کار کرد و بعد از آن هم می‌گوید سپاه در همه جای ایران نفوذ دارد که در این رابطه سیاست‌های اعمالی آنها این می‌شود که بانک‌ها نباید با ایران کار کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور تأکید کرد: در این نامه آمده بود که آمریکا باید کتباً بنویسد که در زمان اجرای برجام تحریم‌ها رفع می‌شود، اما آیا کسی چنین نامه‌ای را دید و آیا اوباما چنین نامه‌ای را نوشت؟ اوباما چنین کاری نکرده و نمی‌کند.

ایزدی تصریح کرد: ما برای اینکه بفهمیم آینده رابطه ایران با آمریکا چگونه است، در ابتدا باید متوجه شویم که آمریکا به ما چگونه نگاه می‌کند، ما می‌بینیم که بعد از برجام، ۷۵ طرح ضدایرانی در کنگره آمریکا وجود دارد که برخی از آنها نیز به تصویب رسیده است، ما برای رابطه با آمریکا باید این مسائل را موردتوجه قرار دهیم.

وی اظهار داشت: آمریکا، ایران را دشمن می‌داند و به دنبال تعامل نیست، اگر آمریکا به دنبال تعامل بود، برجام را اجرا می‌کرد، اینکه ما برجام را اجرا کنیم و آمریکا آن را اجرا نکند، نشان می‌دهد که آنها به دنبال تعامل نیستند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: آمریکا سال‌هاست که ما را در رتبه کشورهای حامی تروریست قرار می‌دهد، آنها فقط از سیاست‌های ما ناراحت نیستند، وگرنه امروز ما سیاست‌های خود را با تعطیلی کارخانه‌های هسته‌ای و برجام تغییر داده‌ایم.

ایزدی ادامه داد: آمریکایی‌ها دو مشکل با ما دارند، یکی بحث‌ توانمندی‌های ماست و دیگری هم بحثسیاست‌های ما. آنها با این گفته که ما تحریم‌ها را برمی‌داریم، سر ما را کلاه گذاشته‌اند و تحریم‌ها را برنداشتند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها در رابطه با ایران پیش‌فرض‌هایی دارند، پیش‌فرض‌های اصلی سیاست‌های کنونی آمریکا در رابطه با ایران این است که آنها می‌گویند ایران دشمن ایالات متحده آمریکاست، آمریکا به دنبال این است که دست ما در مقابل اسرائیل بسته باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: تا زمانی که آمریکا سیاست‌های استکباری دارد و به دنبال ضربه زدن به ما است، مشکل رابطه ایران و آمریکا حل نمی‌شود.

ایزدی اظهار داشت: یک زمان آقای هاشمی اعلام کرد که می‌خواهیم با آمریکا تنش‌زدایی کنیم و گفت همان کاری را انجام می‌دهیم که شاه با آمریکا می‌کرد، یعنی به آمریکا نفت می‌دهیم. هاشمی در بحثنفت، خواست ابرو را درست کند، ولی چشم را هم کور کرد.

وی افزود: در دولت اصلاحات هم آقایان دست‌بردار نبودند و چنین سیاست‌هایی را پیگیری کردند، امروز هم دولت به دنبال این است که با برجام، سیاست‌ها را تغییر دهد تا آمریکایی‌ها راضی شوند، ولی آمریکا هیچ‌وقت راضی نخواهد شد، آمریکا از توانمندی‌های ما دلخور است و این موضوع برای برخی دوستان قابل هضم نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: شاید ما بتوانیم سیاست‌ها را تغییر دهیم، ولی توانمندی‌های ما تغییر نمی‌کند، برخی‌ها فکر می‌کنند با تغییر سیاست‌ها می‌توانند نگاه طرف مقابل را به خودشان مثبت کنند، قذافی هم چنین فکری می‌کرد، ولی الان به خاطر حماقتش زیر خاک است.

ایزدی ادامه داد: حسنی مبارک هم همین تفکر را داشت، فکر می‌کرد با چایی خوردن با آمریکا می‌تواند مجوز حکومت گرفتن بر مصر را بگیرد، او هم الان در زندان است.

وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) بهترین الگوی ما در بحثسیاست خارجی است. ۳۷ سال از انقلاب گذشته و با این الگو هنوز انقلاب روی پای خودش ایستاده است.

ایزدی اضافه کرد: برای مقابله با سیاست‌های آمریکا ما نیاز به یک الگوی مناسب داریم، اکنون جمهوری اسلامی را نمی‌توانند سرنگون کنند، امروز ایران یکی از کشورهای قدرتمند است، قدرت ایران یعنی اینکه اسرائیل می‌داند اگر بخواهد به ما حمله کند، چندین موشک از لبنان روی سرش فرود می‌آید.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آمریکایی‌ها برجام را نقض کردند و بعد از آن دیدند یک جماعتی در ایران این کار را توجیه کرد، امروز آمریکایی‌ها با این وضعیت می‌بینند که شرایط نقض برجام وجود دارد.

وی گفت: برجام امروز پیوست یک سازمان ملل است و اگر ما آن را نقض کنیم، تحریم و فشار بیش‌تر می‌شود، ولی اگر طرف مقابل آن را نقض کند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد، چون آنها حق وتو دارند.

ایزدی افزود: در تاریخ ۷۰ ساله سازمان ملل یک نمونه هم وجود ندارد که این سازمان علیه آمریکا یک بیانیه داده باشد، زیرا آمریکا حق وتو دارد.

وی ادامه داد: غرب قبل از مذاکره گفته بود که تمام تحریم‌ها را برنمی‌دارد، دولت یا این را می‌دانست یا نمی‌دانست، اگر می‌دانست چرا برجام را تبلیغ کرد، آیا آقایان چنین وضعیتی را پیش‌بینی نمی‌کردند، البته بارها به آنها در رابطه با چنین وضعیتی هشدار داده شده بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها برای تقابل با ایران یک سری راهکارها دارند، آنها می‌گویند ساختار تحریم‌ها باید دست‌نخورده باقی بماند، باید از سیاست‌ تهدید بازگشت و با افزایش تحریم‌های اقتصادی، اهرم فشار ایجاد کرد. سپاه باید در لیست گروه‌های تروریستی قرار گیرد. انتخابات سال ۹۶ باید انتخاب بین تعامل با دنیا و ادامه سیاست تخریب سپاه پاسداران در رابطه با مباحثمنطقه و افزایش ظرفیت تسلیحاتی و موشکی باشد.

ایزدی گفت: از راهکارهای اصلی آمریکا برای تقابل با ایران این است که می‌گویند تحریم‌ها مرتبط با حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر افزایش یابد، باید از ظرفیت‌های موجود در برجام برای رصد فعالیت‌های علمی در ایران و بازرسی به بهانه نظارت و بازرسی بهره‌برداری شود و از ظرفیت‌های موجود در برجام برای نقض روح برجام استفاده کرد.

وی افزود: ایران نیز باید برای مقابله با سیاست‌های آمریکا راهکارهایی داشته باشد، ایران باید قدرتمندتر شود، نیاز است قرارگاهی در عالی‌ترین سطوح تصمیم‌سازی در کشور برای رصد مستمر و عمیق سیاست‌ها و عملکرد طرف مقابل و ارائه راهکارهای مقابله تأسیس شود.

این استاد دانشگاه گفت: در ایران باید اهمیت کار سپاه و تأمین منافع ملی و امنیت کشور بیش از پیش تبیین شود، به اقتصاد مقاومتی توجه شود، باید برای مقابله با سیاست‌های آمریکا از ابزارهای موجود دیپلماسی عمومی برای تأثیرگذاری در افکار عمومی مردم کشورها، به ویژه آمریکا استفاده کرد.

ایزدی اظهار داشت: در همان ابتدای انقلاب دو نگاه نسبت به آمریکا وجود داشت، یک عده می‌‌گفتند می‌توان با آمریکا کنار آمد و برای این کار باید دم کدخدا را دید، ولی یک عده مخالف چنین کاری بودند.

وی افزود: توجه به دیپلماسی وحدت و اولویت مسئله فلسطین با توجه به فرهنگ عمومی در مقابله با عملکرد طرف مقابل نیز از راهکارهای مقابله ایران با سیاست‌های آمریکا است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: برخی‌ها می‌گویند امام حسین(ع) هم با دشمن مذاکره کرد، معلوم است اینها امام حسین(ع) را نفهمیده‌اند یا تاریخ آن زمان را به‌درستی نمی‌دانند و درک نکرده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی