English

پرده‌هایی که در مناسبات عربستان و اسرائیل کنار رفت

رژیم سعودی گرچه از مدت‌ها پیش مناسبات غیر علنی خود با رژیم صهیونیستی را آغاز کرده بود، اما علنی شدن این دیدارها و هماهنگی‌ها در دوره ملک سلمان به حد بی سابقه‌ای افزایش پیدا کرده است.

پرده‌هایی که در مناسبات عربستان و اسرائیل کنار رفت

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، تلاش‌ها برای سرپوش گذاشتن بر خطرات سفر علنی هیئت سعودی به اسرائیل و تأثیرات آن بر آرمان فلسطین موفقیت‌آمیز نبود. در این رابطه نه طرح موضوع غیر رسمی بودن هیئت مذکور می‌تواند ریاض را از مسئولیت‌های خود تبرئه کند و نه طرح این ادعا که سفر مذکور به فلسطین انجام شد و نه اسرائیل، می‌تواند بر واقعیت انجام این سفر را که بر ضد منافع فلسطینی‌ها صورت گرفته سرپوش بگذارد.

ریاض مسئول سفر ژنرال بازنشسته انور العشقی و هیئت سعودی همراه وی به اسرائیل است، دیداری که نمی‌توانسته بدون موافقت یا چراغ سبز ریاض انجام شود، در غیر این صورت عربستان رسماً این سفر را محکوم کرد و اقداماتی را بر ضد این هیئت انجام داد.

البته مسئولان سعودی اعتقاد دارند که این دیدار از یک طرف متخاصم صورت نگرفته است. همچنین سرپوش گذاشتن بر انجام این سفر با طرح این ادعا که دیدار مذکور از فلسطین انجام شده، بدون توجه به اینکه فلسطین تحت اشغال رژیم صهیونیستی است، اقدامی خطرناک به شمار می‌رود. به این ترتیب انجام هر سفر به سرزمین‌های اشغالی با همین توجیه امکان پذیر خواهد بود. این توجیه با هدف زمینه‌سازی برای عادی سازی روابط با دشمن اسرائیلی دنبال می‌شود، بدون آن که واقعیت زندگی فلسطینیان را مدنظر قرار دهد. چنین سفرهایی می‌تواند مشروعیت و پوششی برای تمامی جنایت‌های سابق و لاحق دشمن صهیونیستی به شمار رود.

لازم به ذکر است که العشقی با دوری گولد مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی و یواف مردخای هماهنگ‌کننده امور اشغالگری در کرانه باختری در هتل ملک داود واقع در غرب قدس دیدار کرده است. دیدار اعلام شده هیئت سعودی از سرزمین‌های اشغالی بعد از مجموعه ای ازاقدامات سابق، صورت گرفته که نشان می‌دهد ریاض به دنبال نمایان کردن مناسبات خود با تل اویو است و می‌خواهد این مناسبات را در ابعاد علنی به سطح بی‌سابقه‌ای برساند.

در همین چارچوب طبیعی است که در آینده شاهد اقداماتی با جسارت و صراحت بیشتر در مورد واقعیت مواضع عربستان نسبت به اشغالگری اسرائیل در فلسطین باشیم. همچنین ممکن است وحدت مواضع و گزینه‌های منطقه‌ای بین تل آویو و ریاض مورد تأکید قرار گیرد. مجموعه ای از سناریوهای مختلف در زمینه اقدامات احتمالی آینده مطرح است. از جمله این سناریوها سفر اعلام شده هیئت اسرائیلی به ریاض است. این در حالی است که گزارش‌های اسرائیلی طی ماه‌های گذشته تأکید دارد که یک هیئت صهیونیستی عالی‌رتبه در سفری محرمانه به پایتخت عربستان رفته بود. هیچ یک از طرفین مطالب مطرح‌ شده در این گزارش مطبوعاتی را رد نکردند.

در این چارچوب عیساوی فریج عضو پارلمان رژیم صهیونیستی از حزب میرتس به رادیو اسرائیل گفت که تعدادی از اعضای کنست از میان مخالفان کابینه به دنبال پاسخ مثبت به دعوت نامه انور العشقی جهت سفر به عربستان سعودی با هدف بررسی طرح صلح عربی هستند. وی در این زمینه تأکید کرد که آمادگی‌هایی برای تشکیل هیئتی از اعضای پارلمان برای سفر به عربستان ترتیب داده شده است.

ژنرال سعودی در حالی این سفر را انجام داد که تروریسم اسرائیل در قبال فلسطینیان را نادیده گرفت و ویژگی تروریستی اشغالگران را در گفتگو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نفی کرد. وی در این زمینه گفت که درگیری‌های اسرائیل و فلسطین منبع ایجاد تروریسم نیست، اما می‌تواند زمینه مناسبی برای اقدامات تروریستی در منطقه مهیا کند. تایمز آف اسرائیل نیز ‌نوشت که العشقی دیدگاه‌های خود در مورد راهکارهای کمک به اسرائیل برای جلوگیری از حمایت ایران از گروه‌های مقاومت در لبنان و فلسطین را ارائه کرده است. العشقی در این زمینه گفته است: در صورت حل این درگیری‌ها کشورهایی که از اوضاع فلسطین سوء استفاده می‌کنند –یعنی ایران - نمی‌توانند دیگر از این روند سود ببرند. وی راهکار تشکیل دو دولت را مبنای حل درگیری‌های موجود خواند، این در حالی است که راه حل تشکیل دو دولت، مشروعیت دولت اسرائیل و اشغالگری آن در اکثر اراضی فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و دولت فلسطین تنها در بخش‌هایی از کرانه باختری و نوار غزه براساس شرایط تحمیل شده از سوی اسرائیل تشکیل می‌شود.

العشقی همچنین به اقدامات عادی سازی روابط با دشمن اسرائیلی که سفر وی و هیئت همراهش شامل عناصر آکادمیک و بازرگانان سعودی، پیشگام این روند بود، اشاره‌ای نکرد، اما در عین حال گفت که عادی سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی مرهون توافق با فلسطینیان است. وی در گفتگوی خود با رادیو ارتش اسرائیل گفت: تا جایی که من اطلاع دارم همکاری بین اسرائیل و عربستان در زمینه مبارزه با تروریسم وجود ندارد.

منابع فلسطینی با اشاره به دیدارهای متقابل بین عربستان و اسرائیل اعلام کردند که سفر عشقی به سرزمین‌های اشغالی اولین سفر انجام شده از سوی شخصیت‌های سعودی در سرزمین‌های اشغالی نیست. این در حالی بود که شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی در مارس گذشته اعلام کرد که هیئت عالی‌رتبه اسرائیلی از ریاض دیدار کرده است. این شبکه تلویزیونی‌ مدعی شد به علت سانسور نظامی قادر به ارائه جزییات بیشتری از این خبر نیست. این شبکه تلویزیونی افزود که سعودی ها همواره سعی داشتند مناسبات خود را به صورت مخفیانه دنبال کنند، اما مقامات جدید عربستان از جمله ملک سلمان و شاهزادگان اطراف وی از داشتن روابط با اسرائیل خجالت‌زده نیستند و موضوع فلسطین را به کنار گذاشته اند. این گزارش صهیونیستی می‌افزاید که گرمای فوق‌العاده ای در مناسبات عربستان و سایر دولت‌های خلیج فارس با اسرائیل ایجاد شده است.

در همین چارچوب زیپی لیونی یکی از رهبران فراکسیون اردوگاه صهیونیستی و وزیر خارجه سابق این رژیم در مراسمی در منطقه کفارسابا گفت: دولت‌های معتدل در منطقه به دنبال ائتلاف با عربستان برای مقابله با محور ایران و حزب‌الله هستند. وی تأکید کرد دولت‌های مذکور در درجه اول به اقدامات اسرائیل برای حل درگیری با فلسطینیان متمایل هستند.

این در حالی بود که یکی از احزاب عربی اسرائیل(جبهه دمکراتیک برای صلح و مساوات) تأکید کرد که سفر هیئت سعودی به اسرائیل با هدف نرم کردن مواضع اسرائیل در رد طرح ابتکار عربی نیست، بلکه برای مشروعیت دادن به این رژیم و ایجاد پوشش سیاسی عربی برای خالی کردن این طرح از محتوای آن و از بین‌ بردن راه‌ حل تشکیل دو دولت و حذف حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود صورت گرفته است.

این جبهه در بیانیه خود تأکید کرد که دیدار مذکور با هدف عادی سازی همکاری ها بین اسرائیل و عربستان سعودی بر ضد ایران و سوریه و جنبش‌های مقاومت در منطقه انجام شده است. حزب لیبرال در سرزمین‌های اشغالی نیز انتقال ائتلاف بین عربستان و و اسرائیل به مرحله علنی را دربردارنده خطرات بزرگی بر ضد حقوق ملت فلسطین دانست، به ‌ویژه که منطقه در اوج هجمه استعمار بر ضد کشورها و دولت‌های آن قرار دارد.

همچنین روزنامه اسرائیل الیوم نزدیک به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در این رابطه نوشت: یکی از چیزهایی که تحولات مهمی را در مناسبات خارجی اسرائیل ایجاد کرده، ایجاد هماهنگی بین منافع اسرائیل با تحولاتی است که در دنیای اطراف رخ می‌دهد، به ویژه عوامل مشترکی که بین اسرائیل و برخی دولت‌های عربی در مقابله با تهدیدات ایران و داعش و مواضع آمریکا ایجاد شده است. این روزنامه می‌افزاید که درگیری‌های اسرائیل و فلسطین نیز دیگر موضوع اصلی مورد توجه تصمیم‌سازان سیاسی در جهان عرب و اهل تسنن نیست، البته آن‌ها نمی‌توانند این موضوع را نادیده بگیرند، بنابراین ما نباید انتظار داشته باشیم که به عنوان مثال ریاض در آینده‌ای نزدیک مناسبات دیپلماتیک رسمی با اسرائیل برگزار کند. البته اسرائیل از اوضاع جدید می‌تواند در مناسبات خود با بخشی از عرب‌ها برای پیشبرد راه حل‌های مرحله‌ای موضوع فلسطین استفاده کند.

حلمی موسی تحلیلگر مسائل راهبردی رژیم صهیونیستی و سردبیر روزنامه لبنانی السفیر نیز در مقاله‌ای نوشت: سفر انور العشقی به سرزمین‌های اشغالی و دیدار با دوری گولد و یواف مردخای و همچنین دیدار و گفت‌وگو با اعضای کنیست رژیم صهیونیستی با هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین به بهانه گفت‌وگو در رابطه با طرح ابتکار صلح عربی حدود دو هفته بعد از سفر سامح شکری وزیر خارجه مصر به تل آویو و دیدار وی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. روزنامه صهیونیستی معاریو در این رابطه به نقل از العشقی می‌نویسد که وی به اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی گفت: ان‌شاءالله در ریاض با هم دیدار خواهیم کرد. گفته می‌شود که شخصیت‌های سعودی جز با موافقت حاکمیت عربستان برای انجام چنین دیدارهایی برنامه‌ریزی نمی‌کنند. پیش ‌از این نیز ترکی الفیصل شاهزاده سعودی به صورت علنی در چارچوب " نشست‌های آکادمیک " در اروپا با عاموس یادلین رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل دیدار و گفتگو کرد.

روزنامه‌های اسرائیلی اعلام کردند که هیئت سعودی خواستار دیدار با آن دسته از اعضای کنیست رژیم صهیونیستی شامل مخالفان کابینه شده که ابتکار صلح عربی را تأیید می‌کنند. عیسوی فریج یکی نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی وابسته به حزب یش عاتید گفت که از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین با وی تماس گرفته شد و گفته شد که قرار است دیداری ترتیب داده شود. هیئت مذکور پیش ‌از این نیز با یائیر لاپید رهبر حزب یش عاتید دیدار کرده بود.

براساس آنچه که رسانه‌های رژیم صهیونیستی منتشر کرده‌اند، عشقی به اسراییلی‌هایی که با هیئت ریاض دیدار کردند، گفته است: هدف ما پیشبرد ابتکار صلح عربستان و راه‌حل مسالمت‌آمیز بین اسرائیل و فلسطینی‌ها است. عومر بارلیف یکی از اعضای پارلمان که در نشست مذکور حضور داشت، می‌گوید که هیئت سعودی بر تمایل اسرائیل در ایجاد مناسبات با دولت‌های عربی بدون مذاکره با فلسطینی‌ها اصرار دارد، اما این موضوع ممکن نیست و مناسبات بین اسرائیل و جهان عرب باید شامل فلسطینی‌ها نیز بشود.

عیسوی فریج در رابطه با محورهای مطرح شده در این دیدار گفت که سعودی‌ها در نشست مذکور بر ضرورت آشتی بین یهودیان و مسلمانان و بین جهان عرب و اسرائیل تمرکز داشتند. وی افزود: ما در این نشست توافق کردیم که گفتگوهای مستمری با سعودی‌ها داشته باشیم.

اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی ابراز امیدواری کردند که بتوانند به عنوان میهمان خاندان حاکم عربستان و در چارچوب بخشی از هم‌گرایی بین عربستان و اسرائیل به ریاض سفر کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه