English

حمایت عربستان از توافق هایی که مانع دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای می شود

وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: از هر توافق که از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کند استقبال می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری موج، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با شبکه یورونیوز درباره مسائل مختلف منطقه‌ای و در پاسخ به پرسشی درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: ما گفته‌ایم هر توافقی که از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کند، ‌ هر توافقی که دارای مکانیزم نظارت سخت‌گیرانه و تحمیلی باشد و در صورتی که ایران آن را نقض کند دارای شروطی برای برگشت‌پذیری تحریم‌ها باشد، توافقی است که از آن استقبال خواهیم کرد.

وزیر خارجه عربستان اضافه کرد: نگرانی‌هایی که ما داشتیم و هنوز هم داریم به پول‌هایی مربوط است که ایران به آن دست خواهد یافت.

وی با تکرار ادعاهای پیشین خود در رابطه با ایران مدعی شد: آن‌چه ما می‌بینیم تداوم حضور ایران در فعالیت‌های خصمانه در حمایت از حزب‌الله لبنان، در سوریه در عراق و در تلاش برای تامین سلاح برای حوثی‌ها در یمن است. بنابراین من فکر می‌کنم هنوز نمی‌توان تصمیم گرفت که آیا در رفتار ایران تغییر صورت گرفته است یا نه البته ما واقعا هیچ تغییری را نمی‌بینیم.

الجبیر در پاسخ به این پرسش که اگر شما دلایلی بر ظن این داشته باشید که ایران به مفاد این توافق پایبند نماند، آیا عربستان سعودی کسب سلاح‌های هسته‌ای را بررسی خواهد کرد؟ گفت: عربستان سعودی هر اقدامی که برای حفاظت از مردمان و کشورمان لازم باشد را انجام خواهد داد. در رابطه با این‌که ما چطور این کار را انجام خواهیم داد یا با چه وسیله‌ای این کار را می‌کنیم، چیزی نیست که ما آن را بخواهیم اعلام کنیم مسلما نه در یک برنامه تلویزیونی.

وزیر خارجه عربستان درباره توجیه حمله به یمن گفت: ما یک خلاء را(در یمن) دیدیم این خلاء باید پر می‌شد. ما شاهد فقدان یک رهبری بودیم و باید یک رهبری به وجود می‌آمد و بنابراین با متحدان مان همکاری و به منظور حفاظت از منافع‌مان این خلاء را پر کردیم.

وی ادامه داد: ما یک شبه نظامیانی را داشتیم که تندرو هستند و با ایران و حزب‌الله متحد شده بودند که کنترل یمن را به دست گرفته بودند و موشک‌های بالستیک و نیروی هوایی داشتند که تهدیدی مستقیم برای عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس بودند. یک نفر باید کاری درباره آن می‌کرد و ما مداخله کردیم.

وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی خصمانه درباره ایران گفت: در رابطه با ایران ما گفتیم: تحمل دیگر کافی است، سی و پنج سال پرخاشگری ایران نسبت به عربستان سعودی و متحدانش کافی است، ما این را تحمل نخواهیم کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه