English

خانواده یکی از قربانیان بمب‌گذاری بیروت از ایران شکایت کرد

خانواده یکی از قربانیان بمب‌گذاری بیروت با طرح یک شکایت به دنبال دریافت شکایت ۱۰۰ میلیون دلاری از ایران است.

خانواده یکی از قربانیان بمب‌گذاری بیروت از ایران شکایت کرد

به گزارش خبرگزاری موج، خانواده یکی از قربانیان بمب‌گذاری مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت، از ایران شکایت کرده است.

خانواده «لنس مایکل اسپالدینگ» با طرح این شکایت در دادگاه فدرال «اوهایو»، ایران را به حمایت از گروه «جهاد اسلامی»، عامل ادعایی این بمب‌گذاری متهم کرده‌اند.

بر اساس گزارش وبگاه شبکه خبری «صدای آمریکا» شاکیان این پرونده از ایران ۱۰۰ میلیون دلار طلب غرامت کرده‌اند.

دیوان عالی آمریکا اردیبهشت‌ماه سال جاری پرداخت حدود ۲ میلیارد دلار به خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ از محل دارایی‌های مصادره شده ایران را تایید کرد.

دادگاه فدرال آمریکا در سال ۲۰۰۷ در حکمی خواستار پرداخت مبلغ ۲٫۶۵ میلیارد دلار به خانواده‌های قربانیان انفجار سال ۱۹۸۳ بیروت و چند انفجار دیگر شده بود.

این حکم در سال ۲۰۱۴ تائید و قرار شد به بهانه پرداخت غرامت، نزدیک به ۲ میلیارد دلار از محل مبالغ بلوکه‌شده بانک مرکزی ایران برداشت شود. این مبلغ در حسابی در سیتی بانک نیویورک نگهداری می‌شود.

بانک مرکزی، سپس با استناد به قراردادی بین ایران و آمریکا در سال ۱۹۵۵ که به موجب آن واشنگتن از برداشت از این حساب منع شده، درخواست تجدید نظر در حکم صادر شده را کرد.

اما از سوی دیگر، کنگره، سال ۲۰۱۲ با قانونی با عنوان «کاهش تهدیدهای حقوق بشر ایران و سوریه» صادر کرده که مجوز برداشت از حساب بانک مرکزی و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان این حمله را می‌دهد.

بانک مرکزی ایران می‌گوید کنگره با تصویب این قانون، بر خلاف اصل تفکیک قوا عمل کرده و بر نتیجه پرونده‌ای که در قوه قضائیه آمریکا در حال بررسی بوده، اثر گذاشته است.

ایران هر گونه دخالت در انفجار سال ۱۹۸۳ در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت که به مرگ ۲۴۱ سرباز آمریکایی منجر شد را رد کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه