English

ترکیه بهای همکاری با داعش را می‌پردازد

مقام سابق اطلاعاتی تل آویو در یادداشتی نوشت: نیروهای داعش کماکان از مرزهای ترکیه عبور کرده و مقام‌های ترکیه‌ نیز از کمترین اعمال کنترل علیه داعش استفاده می‌کنند و نیروهای داعش، ترکیه را پایگاه اصلی خود مبدل کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری موج؛ سرتیپ سابق شین‌بت، اداره اطلاعات داخلی اسرائیل در یادداشت منتشر شده در روزنامه «جروزالم پست»عنوان داشت: ترکیه اینک بهای همکاری با داعش و آزادی تردد نیروهای این گروه در خاک خود را می‌پردازد. تاکنون مقام‌های اطلاعاتی ترکیه داعش را یک رقیب مخالف خود در نظر نگرفته‌اند بنابر این هرگز اطلاعاتی را در باره این سازمان و فعالیت‌های داعش در ترکیه جمع آوری نکردند.

نویسنده با اشاره به حادثه انفجار اخیر تروریستی در فرودگاه «آتاتورک» در ترکیه نوشت: مقام‌های ترکیه‌ای کاملا آگاه از این مسئله هستند که حملات بیشتری ممکن است قبل از خاتمه سال جاری در این کشور رخ دهد و مقام‌های اطلاعاتی این کشور اعلام کرده‌اند دست کم ۳۵ داعشی اینک در خاک این کشور هستند.

مقام ارشد سابق شین بت نوشت: در طی سال‌ها ترکیه به آرامی به داعش کمک و از آن حمایت کرده و نیروهای این گروه با گذر از مرز ترکیه به قاچاق اسلحه مبادرت کرده و ترکیه نیز از آن‌ها نفت خریداری کرده است. این کشور منافع آشکاری در حمایت از این گونه فعالیت‌ها داشته و تصمیم داشت که رهبر امپراتوری مسلمانان شود و بر تمام خاورمیانه حکمفرمایی نماید.

در ادامه این یادداشت با اشاره به برخی اقدام‌های ظاهری ترکیه در نبرد علیه داعش چون دادن پایگاه به نیروهای غربی نوشت: به نظر می‌رسد نیروهای داعش کماکان از مرزهای ترکیه به آسانی عبور کرده و مقام‌های ترکیه‌ای نیز از کمترین منابع خود برای اعمال کنترل علیه داعش استفاده می‌کنند. نیروهای داعش، ترکیه را پایگاه اصلی خود مبدل کرده‌اند.

مقام ارشد سابق شین‌بت در ادامه با اشاره به اهمال مقام‌های امنیتی ترکیه در یافتن نیروهای داعش در خاک این کشور نوشت: این نیروها هرگز به جست‌وجوی منازلی که ممکن است فعالان داعش در آنجا پنهان شده و سلاح‌های خود را نیز در آنجا نگهداری ‌کنند، نپرداختند، یگان‌های ضد اطلاعاتی نیاز دارند بدانند چگونه به چنین فعالیت‌هایی قبل وقوع پاسخ دهند زیرا در اجرای چنین حملات تروریستی گسترده‌ای باید خریداری سلاح، مواد منفجره و آماده کردن جزییات نقشه صورت گیرد. ترک‌ها در مقابل، زمان‌ زیادی را در این سال‌ها از دست دادند و به داعش اجازه دادند به راحتی فعالیت کنند. آژانس اطلاعات ترکیه اینک به تازگی برداشتن گام‌هایی چون به کارگیری نیرو، عملیات تجسس، استفاده از دستگاه‌های فن آوری و انجام دستگیری و بازجویی را آغاز کرده است.

نویسنده این یادداشت در خاتمه نوشت: دولت ترکیه اینک دامی را که در آن گیر کرده است شناخته ولی در زمینه انجام عملیات ضد جاسوسی علیه داعش تصمیم سختی را باید اتخاذ کند و بی‌شک از متحدان غربی و جدید خود چون اسرائیل درخواست کمک و همکاری می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه