English

نخست وزیر عراق

نتیجه همه پرسی انجام شده در کردستان عراق را قبول نداریم

حیدرالعبادی تاکید کرد: نتیجه همه پرسی انجام شده در کردستان عراق را قبول نداریم و درباره آن حاضر به گفتگو نیستیم.

نتیجه همه پرسی انجام شده در کردستان عراق را قبول نداریم
به گزارش خبرگزاری موج، دولت عراق در واکنشی دیگر به برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق که آن را مخالف قانون اساسی عراق می داند امکان صدور پاسپورت و کارت ملی را برای استانهایی که همه پرسی در آن برگزار می شود متوقف کرد.

شبکه خبری کی .ان.ان با اعلام این خبر افزود: اداره کل ثبت اسناد رسمی در اقلیم کردستان عراق اعلام کرده است دولت عراق صدور پاسپورت و کارت ملی را در استانهای اربیل، دهوک، سلیمانیه، کرکوک، دیالی و صلاح الدین متوقف کرده است .

این شبکه تصریح کرد: دسترسی اینترنتی این استانها برای صدور پاسپورت و کارت ملی متوقف و تمامی فعالیتهای مراکز صدور پاسپورت و کارت ملی تعطیل شده است.

دولت عراق برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق را اقدامی برخلاف قانون اساسی عراق دانسته و خواهان لغو نتایج این همه پرسی از سوی رهبران اقلیم کردستان عراق شده است.
در همین خصوص گفتنی است پارلمان عراق روز چهارشنبه در نشست خود با تصویب لایحه ای 13 ماده ای از دولت عراق خواست از تمامی توان خود برای بازگرداندن مناطق مورد منازعه و منابع نفتی آن بهره بگیرد.

درهمین حال حیدرالعبادی نخست وزیر عراق روز سه شنبه به اقلیم کردستان 72 ساعت مهلت داد تا فرودگاه ها و گذرگاه های مرزی را به بغداد تحویل دهد.

وی همه پرسی را بر خلاف قانون اساسی عراق و قوانین بین المللی خواند و گفت: شهروندان را با تهدید و ارعاب به پای صندوقهای رای برد‌ه‌اند.

حیدرالعبادی تاکید کرد: نتیجه همه پرسی انجام شده در کردستان عراق را قبول نداریم و درباره آن حاضر به گفتگو نیستیم.

در واکنش به این ضرب الاجل ، یک مقام اقلیم کردستان عراق با رد درخواست بغداد و تاکید بر آنچه مالکیت کردستانی فرودگاه ها خواند، درعین حال گفت که بهتر است مسائل از طریق مذاکره حل شود.

دولت بغداد اعلام کرده است ، نتایج همه پرسی را برسمیت نخواهد شناخت و در مورد آن هیچ مذاکره ای نخواهد کرد.

با وجود مخالفت های بین المللی ، منطقه ای و دولت مرکزی عراق و مغایرت آشکار با قانون اساسی عراق و قوانین بین المللی، همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق دوشنبه گذشته در مناطقی از شمال عراق ( استان های اربیل، سلیمانیه و دهوک و مناطق مورد نزاع از جمله کرکوک و خانقین) برگزار شد.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه