English

۲۰ هزار خانه در بامیان از انرژی برق برخوردار می‌شوند

پس از جنجالهای پروژه انتقال برق ترکمنستان به افغانستان موسوم به «توتاپ» سرانجام تفاهمنامه اجرایی خط انتقال برق به «بامیان» بین شرکت «برشنا» و بانک توسعه آسیایی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان به امضا رسید.

۲۰ هزار خانه در بامیان از انرژی برق برخوردار می‌شوند

به گزارش خبرگزاری موج؛ تفاهمنامه اجرایی خط انتقال برق از «دوشی» تا «بامیان» بین شرکت «برشنا» و بانک توسعه آسیایی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان با حضور «اشرف‌غنی» رئیس جمهور و «محمد محقق» معاون دوم رئیس اجرایی دولت این کشور امضاء شد.

«علی احمد عثمانی» وزیر انرژی و آب در این مراسم گفت: این خط برق در مرحله نخست برق ۲۰ هزار خانه و تعدادی از کارخانجات را تامین می‌کند.

رئیس شرکت برشنا نیز گفت: بودجه این پروژه توسط بانک توسعه‌ای آسیایی پرداخت می‌شود و تقسیم زمان اجرای آن توسط شرکت «فیشنر» انجام شده است.

کار ساخت خط انتقال برق ۲۲۰ مگاواتی دوشی بامیان به طول ۱۲۵ کیلومتر از اول تیر سال جاری آغاز خواهد شد قرار است تا آذر ماه سال ۱۳۹۸ تکمیل شود.

در ابتدا قرار بود انتقال خط برق ۵۰۰ مگا‌وات ترکمنستان از مسیر بامیان - ‌ میدان‌وردک انجام شود اما چند ماه قبل شرکت برق «برشنا» و وزارت انرژی افغانستان، برخلاف توصیه‌های کارشناسی این شرکت، تصمیم به عبور خطوط برق از مسیر سالنگ گرفتند.

پس از آن مردم افغانستان با برگزاری تظاهراتی گسترده در کابل اعتراض خود را در مورد این پروژه اعلام کردند اما در نهایت کمیسیون تحقیق در مورد تغییر مسیر پروژه انتقال برق توتاپ اعلام کرد که مسیر سالنگ به عنوان خطوط انتقال برق ترکمنستان مناسب است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه