English

کره‌شمالی تولید پلوتونیوم برای ساخت بمب را از سر گرفت

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که پیونگ‌یانگ تولید پلوتونیوم برای ساخت بمب اتمی را از سر گرفته است.

کره‌شمالی تولید پلوتونیوم برای ساخت بمب را از سر گرفت

به گزارش خبرگزاری موج، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تایید کرد کره شمالی ظاهرا امسال فعالیت های خود را برای تولید پلوتونیوم، که از آن می توان در هسته بمب اتمی استفاده کرد، از سر گرفت.

این نهاد در عین حال افزود نشانه های این فعالیت ها ماه گذشته متوقف شد.

پیونگ یانگ در سال ۲۰۱۳ وعده داد فعالیت های همه تاسیسات هسته ای خود را، از جمله راکتور اصلی در سایت یونگبیون را که تعطیل شده بود و قلب برنامه هسته ای کره شمالی بوده است، از سر خواهد گرفت.

کره شمالی سال گذشته اعلام کرد یونگبیون فعال است و این کشور در تلاش است «کیفیت و کمیت» سلاح های هسته ای خود را ارتقا بخشد.

کره شمالی پس از آن کاری را که عموما تصور می شود چهارمین آزمایش هسته ای این کشور بوده باشد، انجام داد.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی به کنفرانس عمومی سالانه این آژانس در اشاره به سایتی که از آن برای بازفراوری پلوتونیوم استفاده می شود، گفت: «از سه ماهه نخست سال ۲۰۱۶ نشانه های چندگانه ای سازگار با عملیات آزمایشگاه رادیو شیمیایی وجود داشت.»

آمانو در این گزارش اعلام کرد: «چنین نشانه هایی اوایل ژوئیه ۲۰۱۶ متوقف شد». این نشانه ها شامل تحویل مخزن های شیمیایی و عملیات یک کارخانه بخار مرتبط با این آزمایشگاه بود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی، که هیچ گونه دسترسی به کره شمالی ندارد و بازرسانش عمدتا با ماهواره فعالیت های این کشور را رصد می کنند، سال گذشته اعلام کرد نشانه های از سرگیری فعالیت در یونگبیون، از جمله در راکتور اصلی آن را مشاهده کرده است.

نشانه هایی از فعالیت در این راکتور در سال گذشته، با یک وقفه بین اکتبر و دسامبر، مشاهده شده بود که بر اساس گزارش روز جمعه این وقفه نیز احتمالا برای پر کردن دوباره این راکتور با سوخت کافی برای دو سال آینده بوده است.

آمانو ماه ژوئن گفت آژانس نشانه های بازفراوری، تولید پلوتونیوم از سوخت مصرف شده راکتور، در یونگبیون را مشاهده کرده است.

خبرگزاری کیودو ژاپن هفته گذشته به نقل از نهادهای کره شمالی اعلام کرد پیونگ یانگ تولید پلوتونیوم از طریق بازفراوری را از سر گرفته است و مادامی که تهدیدات آمریکا باقی است، هیچ برنامه ای برای متوقف کردن آزمایش های هسته ای خود ندارد.

موسسه انرژی اتمی کره شمالی، که مسئولیت اداره یونگبیون را بر عهده دارد، همچنین به کیودو اعلام کرد «طبق برنامه» سرگرم تولید اورانیوم بسیار غنی شده بوده که برای تولید سلاح های هسته ای ضروری است.

در گزارش آمانو به کنفرانس عمومی که در پایان ماه سپتامبر برگزار خواهد شد گفته شده است: «نشانه هایی مبنی بر استفاده از تاسیسات غنی سازی سانتریفوژی گزارش شده وجود داشت.»

وی افزود کار ساخت و ساز در اطراف ساختمانی که این تاسیسات در آن واقع شده، انجام گرفته است.

گزارش افزود: «فعالیت های تازه ای در زمینه ساخت و ساز و نوسازی در سایت(یونگبیون) وجود داشته است، که به طور گسترده با اظهارات(کره شمالی) مبنی بر اینکه تاسیسات هسته ای در یونگبیون بازآرایی، تغییر یافته یا از نو تنظیم شده است، سازگاری دارد.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه