English

آیا کره شمالی همه تاسیسات هسته‌ای خود را آشکار کرده است

بنا بر گزارش موسسه علوم و امنیت بین‌المللی آمریکا، این اندیشکده توانسته است تا یک تأسیسات هسته‌ای محرمانه را که از آن در مراحل نخست توسعه برنامه هسته‌ای کره شمالی و غنی‌سازی اورانیوم استفاده شده است را تعیین مکان کند.

آیا کره شمالی همه تاسیسات هسته‌ای خود را آشکار کرده است

به گزارش خبرگزاری موج،به نقل از رویترز در گزارش موسسه علوم و امنیت بین‌المللی آمده است: همواره در مورد این‌که آیا کره شمالی همه تأسیسات هسته‌ای خود را آشکار کرده، شک و تردید وجود داشته است. هم‌اکنون در صورت تأیید این گزارش این موضوع برای موفقیت هرگونه توافق در آینده با کره شمالی در جهت توقف فعالیت و برچیدن برنامه هسته‌ای نظامی این کشور بسیار حیاتی خواهد بود.

بنا بر این گزارش، این سایت که در ۴۳ کیلومتری تأسیسات هسته‌ای اصلی کره شمالی(یونگ بیون) قرار دارد ممکن است در توسعه سانتریفیوژها که گاز اورانیوم هگزافلوراید را به اورانیوم با غنای پایین و غنای بالا تبدیل می‌کرده، یک نقش کلیدی بازی کرده باشد.

بنا بر گفته دیوید آلبرایت، ‌رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌المللی(ISIS)، ‌ شناسایی این‌که کره شمالی در چه مکانی اورانیوم را غنی‌سازی می‌کند و یا در گذشته این اقدام در کجا صورت می‌گرفته بسیار ضروری است.

این تأسیسات که ممکن است در گذشته میزبان سانتریفیوژهای تحقیقاتی اولیه بوده باشد بنا بر عکس‌های ماهواره‌ای به نظر می‌رسد در یک کارخانه هواپیمایی در درون یک کوه نزدیک به پایگاه هوایی پانگ هیون قرار دارد.

هنوز مشخص نیست که این کارخانه هواپیمایی فعال است، اما بنا بر اطلاعاتی که برخی از پناهندگان کره شمالی فاش کرده‌اند، یک نیروگاه تولید سانتریفیوژ نیز در کره شمالی قرار دارد اما مکان آن هنوز مشخص نیست.

پس از انجام چهارمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در ۶ ژانویه سال جاری و به دنبال آن صدور سخت‌ترین تحریم‌ها علیه این رژیم در ۲۰ سال گذشته از سوی سازمان ملل، ‌ تنش‌ها در شبه جزیره کره افزایش یافته است.

برنامه هسته‌ای کره شمالی بر اساس اورانیوم غنی شده با درصد بالا و پلوتونیوم جدا شده از سوخت هسته‌ای مصرف شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر