English

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی:

احیای بافت تاریخی شهر ارومیه گامی به سوی رونق گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از احیای مجدد بافت تاریخی شهر ارومیه خبر داد.

احیای بافت تاریخی شهر ارومیه گامی به سوی رونق گردشگری

به گزارش خبرگزاری موج، جلیل جباری با اعلام این خبر گفت: 277 هکتار از بافت تاریخی شهر ارومیه و همچنین بافت تاریخی شهرهای ماکو، خوی و تکاب در سال 88، جزء 168 شهر دارای بافت تاریخی کشور مصوب و به وزارت کشور ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: در پی آن با تصمیم شورای عالی معماری و شهرسازی، محدوده شهرهای فوق که شهر ارومیه نیز جزئی از آن است، در سال 96 مجدداً تدقیق و به استانداری های سراسر کشور ابلاغ گردیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: ارومیه یکی از 168 شهر دارای بافت تاریخی کشور بوده و به منظور حفظ هویت و سابقه فرهنگی آن و همچنین رونق صنعت گردشگری بایستی بافت تاریخی این شهر کهن را احیا کنیم.

جباری در راستای اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته اضافه کرد : با توجه به تدوین ضوابط اختصاص بافت تاریخی ارومیه، ثبت و تعیین حریم آثار تاریخی واقع در بافت تاریخی آن، بایستی به تملک آثار واجد ارزش بافت تاریخی، مرمت جداره های باارزش واقع در محدوده این بافت ها و احیای گذرها و محورهای شاخص آن اشاره کرد.

وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در این خصوص با بهره گیری از مهندسین مشاور واجد شرایط، اقدام به تدوین ضوابط اختصاصی بافت تاریخی ارومیه نموده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: افزون بر بناهای شاخص بافت که در سنوات گذشته در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند، طی سه سال اخیر بناهای تاریخی مسجد قره آغاج، خانه حدیدی، خانه موید زاده، میدان انقلاب ( ایالت)، سرای کشمش چیلر و دوشابچی بازار را در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسانده است و پرونده ثبتی تعداد دیگری از بناهای واجد ارزش از جمله: مسجد وکیل باشی، مسجد امام جمعه، خانه اتحادیه، خانه چارلیس اصلان، ساختمان متعلق به تامین اجتماعی در خیابان امام و دیگر ابنیه، در دست تهیه و یا دفاع می باشند.

جباری به دیگر اقدامات مهم در خصوص بافت تاریخی ارومیه اشاره داشته و عنوان کرد : از دیگر اقدامات انجام شده دراینخصوص  تعیین حریم بازار تاریخی و آثار پیرامون آن و تعیین حریم میدان انقلاب و آثار تاریخی پیرامون آن بوده است که رعایت ضوابط حرایم مصوب با همکاری ارزنده شهرداری منطقه 4 سبب حفاظت و صیانت از کالبد ارزشمند بافت تاریخی ارومیه شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا حمام آخوند نیز که یکی از عناصر ارزشمند بازار تاریخی ارومیه و بافت تاریخی این شهر می باشد، در دست تملک بوده و در آینده با مرمت و احیای آن و اعطای کاربری مناسب می تواند به محلی برای ساماندهی فعالیت های بافت تاریخی تبدیل شود.

مدیر کل استان افزود: از اقدامات انجام یافته در جهت اعطای هویت به کالبد بافت تاریخی ارومیه، می توان به جداره سازی و مرمت مدسه 22 بهمن، ساماندهی و مرمت جداره مدرسه تاریخی چمران و مرمت سردر راسته نصیرزاده، مرمت مستمر بازار تاریخی، آغاز ساماندهی و احیای مسجد جامع، آغاز احیای سردر راسته حلاجان ( یونچی بازار)، ساماندهی جداره بنای تاریخی متعلق به تامین اجتماعی، مرمت و کاشیکاری سردر مسجد سردار، اعمال نظارت بر طراحی و اجرای جداره بانک صادرات شعبه میدان ولایت فقیه و تصویب طرح جداره سازی بانک کوثر وافع در خیابان امام با رعایت کامل ضوابط و همگون با الگوهای بافت تاریخی ارومیه اشاره نمود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی در خاتمه به حضور اخیر وزیر راه و شهرسازی در شهر ارومیه اشاره نمود و گفت: بنا به تاکید ایشان مقرر گردید تعدادی از گذرها و محورهای اصلی بافت تاریخی ارومیه با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان ساماندهی و احیا شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه