آیه الکرسی منشأ خیر و برکتی است که خداوند تبارک و تعالی توسط رسول اکرم(ص) در سوره مبارک «بقره» به انسان عطا فرموده است. از رسول اکرم(ص) روایت کرده‌اند که فرمود: این آیه را در هیچ خانه‌ای نخوانند مگر این که شیاطین سی روز آن خانه را رها کنند و ساحر و ساحره‌ای چهل شب در آن درنیاید.

به گزارش خبرگزاری موج، آیه الکرسی منشأ خیر و برکتی است که خداوند تبارک و تعالی توسط رسول اکرم(ص) در سوره مبارک «بقره» به انسان عطا فرموده است و می‌فرماید: این آیه عظیم‌الشأن و با برکت را به بندگانم هدیه می‌کنم و به همین دلیل است که پیامبراعظم(ص) به پیروانش توصیه می‌کند که آیه الکرسی را مورد توجه خاص قرار دهند و تلاوت کنند تا از منشأ خیر و برکت آن بهره بگیرند. اولین سؤالی که ممکن است در ذهن مسلمانان و حتی غیرمسلمانان نقش ببندد این است که آیه الکرسی به چه معناست؟ و دلیل تأکید فراوان پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) بر مداومت بر قرائت این آیات چیست؟ کرسی از ریشه «ک ـ ر ـ س» گرفته شده و به‌معنی اتصال یافتن اجزای یک ساختمان به هم است و نیز کرسی را تخت هم می‌گویند که بر آن می‌نشینند که در این زمینه می‌توان برای کرسی چهار معنی آورد؛ یکی علم الهی که کرسی همان جسم بزرگ کیهانی است که زمین، خورشید و آسمان و نیز سایر اجزای آسمان را در برمی‌گیرد، دوم جسم بزرگ کیهانی که می‌توان کرسی را همان یک جسم و جرم بزرگ کیهانی تصور کرد که تمام اجزایی که در آسمان و زمین است در آن جای می‌گیرد که از حضرت علی(ع) نقل شده است که آسمان و زمین و تمام موجودات در داخل این کرسی قرار دارند که چهار فرشته به اذن خداوند آن‌را حمل می‌کنند، سوم قدرت و سلطنت الهی است که کرسی همان جهان هستی است که این جهان تمام تحت سلطه و قدرت حضرت احدیت بوده و هیچ جنبنده‌ای از دایره قدرت و احاطه و سیطره او خارج نمی‌شود و بدون اذن او هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود و دیگر عرش که در لغت همان کرسی است که عرش در لغت فارسی به‌معنی رکن و اساس هرچیز و یا سقف خانه گفته می‌شود. بنابراین و با توجه به این دو تعریف در مورد کرسی و عرش متوجه می‌شویم که کرسی ظاهر و عرش باطن هر چیز را گویند.باید دانست که از عادت خدای سبحان در کتاب قرآن کریم این است که سه نوع سخن را با هم درمی‌آمیزد، یعنی: علم توحید، علم احکام و علم قصص و این شیوه بهترین شیوه‌هاست نه باقی گذاشتن انسان در نوعی واحد، زیرا آن مایه ملال می‌گردد و اما هرگاه از نوعی از علوم به‌نوعی دیگر انتقال یابند، سینه بدان گشایش یابد و دل بدان شاد شود، پس گویی از شهری به شهر دیگر سفر می‌کند و یا از بوستانی به بوستان دیگر می‌رود و یا از خوردن طعام لذیذی به خوردن طعام دیگر می‌پردازد و شکی نیست که این لذیذتر و دلاویزتر باشد و چون در آیات گذشته از علم احکام و از علم قصص آن‌چه را که مصلحت دید یاد کرد، اکنون آن‌چه را که به علم توحید تعلق دارد یاد کرد و گفت: «اللّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ» و در آیه چند مسأله است به‌طوری‌که در روایتی از امام باقر(ع) آمده است: «هرکس آیهالکرسی را بعد از هر نماز بخواند از فقر و بیچارگی در امان شود و رزق او وسعت یابد و خداوند به او از فضل خودش مال زیادی بخشد». مسئله‌ای که پیش می‌آید بیان فضائل این آیه است، از رسول اکرم(ص) روایت کرده‌اند که فرمود: این آیه را در هیچ خانه‌ای نخوانند مگر این که شیاطین سی روز آن خانه را رها کنند و ساحر و ساحره‌ای در آن درنیاید، چهل شب و از حضرت علی(ع) نقل شده است که فرمود: از پیامبر شنیدم بر چوب پاره‌های منبر در حالی‌که می‌گفت: هر کس آیهالکرسی را به‌دنبال هر نماز واجبی بخواند او را از وارد شدن به بهشت باز نمی‌دارد، مگر مرگ و بر آن مواظبت نمی‌ورزد مگر صدیقی یا عابدی و هرکس آن‌را بخواند وقتی که به رختخواب خود می‌رود خداوند او را ایمن می‌دارد و همسایه‌اش را و همسایه همسایه‌اش را و خانه‌هایی را که گرداگرد او است. حضرت علی(ع) روایت کرده‌اند که؛ چون روز بدر بود، من قتال کردم. آن‌گاه به نزد رسول خدا(ص) آمدم تا چه می‌کند، چون آمدم دیدم که در سجده است و می‌گوید: «یا حیُّ یا قَیوُّمُ» و بر آن چیزی نمی‌افزاید؛ آن‌گاه باز به قتال بازگشتم. سپس باز آمدم و او همان کلمات را می‌گفت و هم‌چنان می‌رفتم و می‌آمدم و به او می‌نگریستم و او بر آن گفتار چیزی نمی‌افزود، تا این‌که خداوند او را فتح داد. عکس‌العمل شیطان هنگام نزول آیه الکرسی حضرت امام محمدباقر(ع) از امیرالمؤمنین(ع) روایت فرموده است: هنگامی‌که آیه الکرسی نازل شد رسول خدا(ص) فرمود: آیهالکرسی آیه‌ای است که از گنج عرش نازل شده و زمانی‌که این آیه نازل گشت هر بتی که در جهان بود با صورت به زمین خورد.در این زمان ابلیس ترسید و به قومش گفت: امشب حادثه‌ای بزرگ اتفاق افتاده است باشید تا من عالم را بگردم و خبر بیاورم. ابلیس عالم را گشت تا به شهر مدینه رسید مردی را دید و از او سؤال کرد: دیشب چه حادثه‌ای اتفاق افتاد، مرد گفت: رسول خدا(ص) فرمود: آیه‌ای از گنج‌های عرش نازل شد که بت‌های جهان به‌خاطر آن آیه همگی با صورت به زمین خوردند. ابلیس بعد از شنیدن حادثه به نزد قومش رفت و حادثه را به آن‌ها خبر داد. پاداش کسی‌که آیه الکرسی را زیاد می‌خواند عبدالله بن عوف گفته است: شبی خواب دیدم که قیامت شده است و من را آوردند و حساب من را به آسانی بررسی کردند، آن‌گاه مرا به بهشت بردند و کاخ‌های زیادی به من نشان دادند و به من گفتند: درهای این کاخ را بشمار؛ من هم شمردم ۵۰ درب داشت بعد گفتند: خانه‌هایش را بشمار دیدم ۱۷۵ خانه بود؛ به من گفتند این خانه‌ها مال توست آن قدر خوشحال شدم که از خواب پریدم و خدا را شکر گفتم، صبح که شد نزد ابن‌سیرین رفتم و خواب را برایش تعریف کردم او گفت: معلوم است که تو آیه الکرسی زیاد می‌خوانی گفتم : بله؛ همین طور است ولی تو از کجا فهمیدی! گفت: برای این‌که این آیه ۵۰ کلمه و ۱۷۵ حرف دارد من از زیرکی حافظه او تعجب کردم آنگاه به من گفت: هر که آیه الکرسی را بسیار بخواند سختی‌های مرگ بر او آسان می‌شود. آیه الکرسی بعد از نماز پیامبر اکرم(ص) فرمودند: هرکس آیه الکرسی را بعد از نماز بخواند هفت آسمان شکافته گردد و به هم نیاید تا خداوند متعال به‌سوی خواننده آیه الکرسی نظر رحمت افکند و فرشته‌ای را برانگیزد که از آن زمان تا فردای آن کارهای خوبش را بنویسد و کارهای بدش را محو کند. همچنین رسول اکرم(ص) فرمود: یا علی بر تو باد به خواندن آیه الکرسی بعد از هر نماز واجب زیرا به‌غیر از پیغمبر(ص) و صدیق و شهید کسی به خواندن آن بعد از هر نماز محافظت نمی‌کند و هرکس بعد از هر نماز آیه الکرسی را بخواند به جز خداوند متعال کسی او را قبض روح نمی‌کند و مانند کسی باشد که همراه پیامبران خدا جهاد کرده تا شهید شده است و فرمود: بعد از مرگ بلافاصله داخل بهشت می‌شود و به جز انسان صدیق و عابد کسی بر خواندن آیهالکرسی مواظبت نمی‌کند. در روایتی از امام باقر آمده است: هرکس آیه الکرسی را بعداز هر نماز بخواند از فقر و بیچارگی در امان شود و رزق او وسعت یابد و خداوند به او از فضل خودش مال زیادی بخشد و در جایی دیگر نیز رسول اکرم(ص) فرمودند: هر کس آیه الکرسی را بعد از هر نماز واجب بخواند نمازش قبول درگاه حق می‌گردد و در امان خدا باشد و خداوند او را از بلاها و گناهان نگه دارد. همچنین خداوند متعال به موسی‌بن‌عمران وحی فرمود: کسی‌که بعد از نماز واجبش آیه الکرسی بخواند خداوند متعال به او قلب شاکرین، اجر انبیاء و عمل صدیقین را عطا فرماید و چیزی جزء مرگ از داخل شدن او به بهشت جلوگیری نمی‌نماید و مداومت نمی‌نماید به آن مگر پیامبر اکرم(ص) یا صدیق یا کسی‌که از او راضی شده‌ام و یا شخصی‌ که شهادت را روزی او می‌نمایم.