رئیس پژوهشگاه سازمان میراثفرهنگی و گردشگری گفت: باید کنسرت در بناهای تاریخی انجام شود و در عین حال نیز هیچ آسیبی به بنا وارد نشود. این یک اقدام شدنی است.

به گزارش خبرگزاری موج، «سید محمد بهشتی» با تاکید بر لزوم توجه به تناسب نوع فعالیت با بناهای تاریخی، گفت: موسیقی‌هایی که حرفی برای گفتن دارند، در محوطه‌ی کاخ گلستان امکان اجرا دارد، چون نه تنها محل این محوطه‌ی تاریخی و جهانی نیست، بلکه کمک می‌کند تا این بنا بیشتر نزد مردم شناخته شود و به این ترتیب پویایی خود را حفظ خواهد کرد. در برگزاری چنین اتفاقات فرهنگی – هنری نباید مساله‌ای رخ دهد که بر ایستایی بنا یا بر ظرفیت تاب‌آوری اثر تاثیر بگذارد.

وی حضور استاندارد جمعیت را فاکتور دیگری دانست که باید در زمان برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی در مکان‌های تاریخی و دارای ارزش کنترل شوند و ادامه داد: «تعداد جمعیتی که برای بازدید از این نوع بناها وارد می‌شوند، نباید بیش از حد ظرفیت باشد، که این عامل خود به تنهایی می‌تواند بر ایستایی اثر تاثیر بگذارد.

بهشتی همچنین با تاکید بر لزوم ایجاد یک تعامل و همکاری میان برگزارکنندگان این نوع رویدادها و کارشناسان میراثفرهنگی که موظف به تائید یا رد برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی در بناهای تاریخی و البته پس از بررسی کامل نوع رویداد هستند، اظهار کرد: بالاخره باید نوع رویدادی مشخص شود با تحلیل شانیت رویداد و مکان تاریخی، فضا و ایجاد موقعیت مناسب برای این اقدامات مشخص و تعیین شود.

وی موسیقی را جزئی از میراثفرهنگی دانست و ادامه داد: ‌نفس برگزاری این رویدادها در آثار تاریخی، بسیار خوب است از آنجایی که موسیقی نیز جزو میراثفرهنگی است، آن موسیقی و رویداد در یک کیفیت خوب عرضه می‌شود و آن اثر تاریخی در یک شکل موثرتر بر اذهان جامعه تأثیر می‌گذارد، ممکن است بسیاری از افراد تا کنون برای دیدن کاخ گلستان به این کاخ جهانی نرفته باشند، اما به بهانه‌ی دیدن این رویداد به این مکان تاریخی می‌روند و این خود آغازی برای علاقه به دیدن بناهای تاریخی است.

وی با اشاره به اجرای برخی ارکسترهای مجلسی در داخل فضاهای بسته تاریخی نیز گفت: این موضوع هنوز در کشور ما عمومیت پیدا نکرده است، هنوز هنرمندان فکر می‌کنند از این اقدامات استقبال نمی‌شود، هر چند در سال‌های گذشته در نقاطی مانند سعدآباد و نیاوران رویدادهای موسیقی برگزار شد ه‌اند، اما در کاخ گلستان رویدادهای دیگر برگزار شده است، مانند جشن صدسالگی سینما اما کنسرت خیر! تعاملات کارشناسی که درباره‌ی برگزاری چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد، می‌تواند خیال همه را از بابت احتمال آسیب به بناهای تاریخی در برگزاری این نوع کنسرت‌ها آسوده کند.

بهشتی اجرائی شدن این اقدام را نیازمند تعاملات کارشناسانه دانست و تاکید کرد: این یک ساز است که باید کوک شود. باید کنسرت در بناهای تاریخی انجام شود و در عین حال نیز هیچ آسیبی به بنا وارد نشود. این یک اقدام شدنی است، ‌کارشناسان آثار تاریخی از نظر علمی و فنی این بُنیه علمی را دارند که درا ین زمینه اظهار نظر کنند. هنرمندانی نیز که بناهای تاریخی را برای اجرای کارهای خود در نظر می‌گیرند، قطعا اطلاعاتی مربوط به رعایت یکسری موارد در اختیار دارند که خود را موظف به رعایت آن‌ها می‌دانند.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراثفرهنگی و گردشگری در پایان موسیقی اصیل ایرانی مانند ردیف، کلاسیک و مقامی را با معماری ایرانی از یک جنس دانست و گفت: این دو ریشه‌های واحد دارند، ریشه واحد آن‌ها نیز فرهنگ ایرانی است، مانند ادبیات که با موسیقی ما تجانس دارد و موسیقی که با معماری تجانس دارد.

او در پاسخ به این پرسش که چطور برگزاری چنین رویدادهایی در بناهای تاریخی در کشور عکس‌العمل‌های بسیار سخت‌گیرانه دارد، اما در جایی مانند اکروپلیس یونان به راحتی کنسرت برگزار می‌کنند، گفت: این قضیه به موارد فنی بازمی‌گردد. به عنوان مثال شهر پاریس دارای یک بستر سنگی است، بنابراین با تهران که بستری شن و ماسه و خاک دارد متفاوت است. از نظر زمین‌شناسی اثرات برگزاری این نوع رویدادها نیز متفاوت است، در عبور مترو نیز این اتفاق وجود دارد. در عبور مترو اثر به دلیل لرزش‌ها آسیب می‌بیند که امروزه خوشبختانه تکنولوژی امکان گرفتن لرزش‌ها را دارند، اما ما در ایران هنوز با این تکنولوژی آشنا نشده‌ایم، وگرنه در دیگر نقاط دنیا استفاده از بناهایی در برگزاری رویدادهای فرهنگی برای‌شان اهمیت دارد و با رعایت قوانین زندگی در این بناها جاری است و حفاظت از آثار نیز در اولویت قرار می‌گیرد.