مجموعه داستان بی خوابی اثر مصطفی پورنجاتی در انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری موج، با وجود اینکه مدت‌هاست به داستان کوتاه کمتر پرداخته می‌شود، اما کماکان یکی از مهم‌ترین ابزارهای نمایش باطن فکری و جهان‌بینی نویسندگان به شمار می‌رود. با وجود اینکه بسیاری از نویسندگان ایرانی توانایی خود در قصه‌گویی را در آثار داستانی بلند و رمان طبع‌آزمایی کرده‌اند اما بسیاری از آنها نیز در کنار این طبع‌آزمایی، داستان کوتاه را مهم‌ترین مجال و فرصت برای نمایش و بازگویی ایده‌ها و ایده‌آل‌های خود برای جهان زیستی خود و نیز فرصتی برای طبع آزمایی تکنیکی در نوشتن می‌پندارند. شاید به همین دلیل است که بسیاری از مخاطبان ادبیات داستانی در ایران و جهان، مخاطب داستان کوتاه را مخاطب خاص و حرفه‌ای ادبیات برمی‌شمرند، مخاطبی که از ادبیات به دنبال موضوعی فراتر از تفنن است.

با چنین رهیافتی است که وقتی نویسنده‌ای اثری در قالب داستان کوتاه منتشر می‌کند، می‌توان به دغدغه‌ها و ایده‌آل‌های زیستی او نگاهی جدی‌ انداخت و از او مطالبه‌ای بیشتر از یک داستان‌نویس ساده را انتظار داشت.

مجموعه داستان بی‌ خوابی اثر مصطفی پورنجاتی که توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است نیز با توجه به چنین رهیافتی از دو زاویه، اثری قابل تامل و توجه به شمار می‌رود. نخست جسارت نویسنده برای قدم گذاشتن و طبع‌آزمایی در قالب داستان کوتاه برای بازگویی ایده‌آل‌های ذهنی و زیستی خود و دیگر توانایی خود برای چرخش قلم در فضای محدود داستان کوتاه که نشان‌دهنده توانایی تکنیکی او در به کار بردن کلمات و عبارات برای خلق فضایی داستانی است.

پورنجاتی در مجموعه «بی‌خوابی» 13 داستان کوتاه را از تالیفات خود گردآوری کرده است که ویژگی اصلی آنها بازگویی ایده‌آل‌های ذهنی او درباره موضوعاتی است که توجه او را به خود جلب کرده است که در صدر آنها می‌تواند به مساله نویسندگی اشاره کرد و در داستان کوتاه «هاویه» بروز پیدا کرده است همچنین در داستان کوتاه «جشن ترس» نیز می‌توان سراغی از آن گرفت.

ویژگی اصلی داستان‌های پورنجاتی در این مجموعه را باید در توانایی او در پرداخت هنرمندانه سوژه‌هایش دید. داستان‌های او همگی از منظر زاویه دید و نوع روایت دارای طراوت و تازگی منحصر به فردی است که می‌تواند داستان‌ها را به نام وی ثبت کند. تکراری نبودن سوژه‌ها، فضاسازی و پردازش داستانی بدیع که در موارد زیادی با طنز نیز همراه است و خلق موقعیت‌های خاص در فضاهای داستانی که مخاطب با آنها آشنایی قابل توجهی از قبل دارد را نیز باید در زمره ویژگی‌های این مجموعه پنداشت.