افشین یداللهی با اشاره به همکاری مجدد خود با احسان خواجه‌امیری در آلبوم سی‌سالگی، به آسیب‌شناسی ترانه‌سرایی امروز، پرداخت و گفت: امروز در بسیاری موارد گروه‌ها یک تیم کاری تشکیل می‌دهند و با هم همکاری می‌کنند و اسم این همکاری را نمی‌توان مافیا و روابط مافیایی عنوان کرد و این بیشتر ماحصل طبیعی یک همکاری موفق است.

افشین یداللهی ترانه سرای کشورمان در مورد آخرین اثر خود و همکاریش با احسان خواجه امیری در آلبوم سی سالگی که به تازگی وارد بازار شده است به زهرا نعیمی خبرنگار خبرگزاری موج گفت: با احسان خواجه امیری همکاری زیادی به خصوص در آلبوم‌های اولیه داشتیم و یک مدتی همکاری اتفاق نیفتاد تا اینکه برای این آلبوم احسان خواجه امیری یک ملودی را به من داد که روی آن شعر بگذارم و این همکاری شکل گرفت. یداللهی درباره اینکه مخاطب یک موسیقی را بیشتر به واسطه آهنگساز، خواننده و یا ترانه انتخاب می‌کند، گفت: همه این موارد مهم است و مخاطب اگر هوشمند و دقیق باشد به تک تک جزئیات دقت لازمه را می‌کند. مخاطبی صرفا به هنرمندی علاقه‌مند است؛ به عنوان مثال خواننده و بخاطر علاقه ای که دارد هر چیزی که آن خواننده بخواند گوش می‌دهد و بدون نگاه نقادانه و دقیق کارهای خواننده را دنبال می‌کند و مدت‌ها فکر می‌کند هر چیزی که این فرد اجرا می‌کند، حتما عالی است. درست این است که اگر مخاطب به صورت جدی کار موسیقی را دنبال کند، باید به تمام جزئیات دقت کند. در هر قسمت موفقیت ملودی، ترانه و خواننده در یک موسیقی به یکدیگر بستگی دارد و اگر در قسمتی ضعف وجود داشته باشد، مجموعه کار از آن لطمه می‌بینند. یداللهی همچنین افزود:  امروزه خیلی‌ها کلام برایشان  مهم شده است. حتی کلام به صورت مستقل در فضاهای مجازی منتشر می‌شود و در موردش صحبت می‌کنند. یک عده هم هستند که زیاد به کلام اهمیت نمی‌دهند  و صدای خواننده برایشان مهم است و یک سری دیگر هستند که بیشتر به موسیقی، نوع تحرک و حس و حالی  که موسیقی ایجاد می‌کند، توجه می‌کنند. وی افزود: خیلی وقت‌ها می‌بینیم که موسیقی، موسیقی خوبی است ولی کلام ضعیف است و یا در درون خودش به لحاظ منطق دچار تعارض است ولی مخاطبان متوجه این نقص‌های آشکار که درکلام وجود دارد، نمی‌شوند و خیلی هم از کار لذت می‌برند، در صورتی که می‌توانند با ذره‌ای دقت در کلام، تناقض را درک کنند. ترانه‌سرای کشورمان درباره مسئولیتی که نسبت به نسل جوان و آینده دارد، گفت: باید سعی کنم کیفیت کار خودم را حفظ کنم و ترانه‌هایم در حد توانم، افت پیدا نکند و به تکرار نیفتم. باید دقت کنم و در حد توانم کار خوبی را ارائه بدهم و با کسانی کار کنم که همین ذهنیت را دارند و بتوانم ترانه‌هایی بگویم که برای نسل‌های مختلف مفهوم داشته باشد. یعنی زبانش طوری باشد که بتوان با آن ارتباط برقرار کرد و مردم کاری را بشنوند که از انسجام خوبی برخوردار ات و حرفی برای گفتن دارد. یا حرفی را می‌زند که اگر هم تکراری است، با نگرش و رویکرد جدیدی به آن پرداخته شده است. وی افزود: باید  افرادی توانا به ترانه سرایی ورود کنند و بنده تجربه‌هایم را در اختیارشان قرار دهم که آن ها هم بتوانند در عرصه ترانه‌سرایی کارهای قابل قبول و برخوردار از کیفیت استاندارد تولید کنند که این کار را  هم در خانه ترانه انجام می‌دهیم. به گفته وی، غیر از خانه ترانه، کارگاه ترانه هم تشکیل شد تا افرادی که بخواهند بیایند و روی کار و جزئیات کارهایشان صحبت کنند و یکسری آموزش هم داده  شود؛ ترانه‌سراهای خوبی هم در این فضا رشد کرده‌اند و این باعث خوشحالی من است. وی در مورد آنچه در مورد وجود مافیا در میان ترانه‌سراها و خواننده‌ها به شکل یک ذهنیت منفی درآمده است، گفت: در بسیاری از موارد اینگونه نیست. امروز در بسیاری موارد گروه‌ها یک تیم کاری تشکیل می‌دهند و با هم همکاری می‌کنند و اسم این همکاری را  نمی‌توان مافیا و روابط مافیایی عنوان کرد و این بیشتر ماحصل طبیعی یک همکاری موفق است. یعنی اگر نتیجه خوبی حاصل شود، همکاری یک گروه تداوم پیدا می‌کند ولی اگر نتایج مانند قبل راضی کننده نباشد؛ ممکن است این تیم تغییر کند. این تغییرات هم دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. یعنی یا به لحاظ کاری، یا شرایط تولید و موارد دیگر دلیل تداوم همکاری‌ها به شمار می‌رود. یداللهی با توجه به روانپزشک بودن خود و کمک گرفتن از ترانه در راه درمان گفت: به فراخور مراحل درمان اگر جایی لازم باشد حتما از ترانه استفاده می‌کنم. استفاده از شعر مناسب به جمع بندی و جا افتادن مشاوره کمک می‌کند و در زمان مناسب خود تإثیر دارد. مثلا اگر لازم باشد یک موضوع بیشتر توضیح داده شود، ممکن است با تمثیلی که در ترانه وجود دارد، خیلی بهتر و سریع‌تر جا بیفتد.