کمال تبریزی شش سال پیش «خیا بان های آرام» را ساخت که معلوم نیست چرا قرار نیست رنگ پرده نقره ای را ببیند!

خبرگزاری موج / یادداشت / علی ظهوری‌راد: این روزها در حالی فیلم «امکان مینا» ساخته کمال تبریزی اکران شده که یکی از فیلم‌های جذاب کارنامه تبریزی یعنی «خیابان‌های آرام» سال‌هاست در محاق توقیف است و هرگز هم علتی برای عدم نمایش این فیلم مطرح نشده است. تبریزی «خیابان‌های آرام» را سال ۸۹ با فیلمنامه‌ای از کامبوزیا پرتوی و به تهیه کنندگی محمود رضوی در یکی از کشورهای همسایه ایران جلوی دوربین برد و نیکی کریمی، حسن معجونی، محمدرضا فروتن، لعیا زنگنه و رضا داود نژاد هم بازیگران آن بودند. داستان فیلم هم در مورد خبرنگاری است که در طول یک روز کاری خود در شهر،با اتفاقات عجیبی روبرو می‌شود. تنها اکران این فیلم در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر بود که دو کاندیداتوری جلوه‌های ویژه میدانی و دیجیتالی برای فیلم به ارمغان آورد و سال بعد در پانزدهمین جشن خانه سینما هم در رشته‌های صدابرداری و عنوان بندی دو جایزه گرفت و پس از آن دیگر کسی «خیابان‌های آرام» را ندید. شش سال از ساخت این فیلم گذشته و با وجود اینکه فیلم دیگر تبریزی که به زعم عده‌ای مشکلاتی داشت یعنی«پاداش» با نام «از رئیس‌جمهور پاداش نگیرید!» روی پرده نقره‌ای رفت اما این فیلم معلوم نیست چه زمانی بتواند رنگ پرده را ببیند... این روزها عده‌ای نگران اکران «امکان مینا»ی تبریزی‌اند و به اکران «دونده زمین» او حمله می‌کنند، اما آیا «خیابان‌ها آرام» در صورت اکران نمی‌تواند ضررهای مالی و معنوی تولید فیلم در بخش خصوصی را جبران کند؟ «خیابان‌های آرام» و «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا از جمله فیلم‌هایی هستند که در دولت محمود احمدی‌نژاد و بارویکرد سیاسی اجتماعی ساخته شدند اما در همان دوره هم امکان نمایش این دو فیلم به وجود نیامد. در طول سال‌های اخیر چندین بار پی‌گیری اهالی رسانه در مورد سرنوشت فیلم به جایی نرسید و نکته جالب اینجاست که نه عوامل فیلم و نه مسئولان سینمایی جدید در مورد این فیلم موضع‌گیری شفافی ابراز نکرده‌اند و با وجود همه حرف و حیث‌هایی که در مورد این فیلم شنیده می‌شود، اصولا معلوم نیست مشکل «خیابان‌های آرام» برای اکران عمومی چیست؟ خوب است حالا همزمان با نمایش «دونده زمین» و «امکان مینا»، امکانی فراهم شود تا این فیلم هم اکران شود و کمال تبریزی به حداقل حق خود یعنی اکران عمومی تمام آثارش برسد.