دهمین نشست معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با صنوف سینمایی به دیدار و گفتگو با اعضای هیات مدیره انجمن تدوین گران سینمای ایران اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری موج، حیدری خلیلی با تشریح وظایف و ماموریت های قانونی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی از آمادگی این معاونت برای حمایت از طرح های آموزشی و پژوهشی انجمن تدوین گران سخن گفت و اظهار داشت: همکاری تنگاتنگ صنف برای تدوین طرح جامع توسعه فناوری سینمایی امری ضروری است و هر قدر مسائل و نیازهای واقعی حرفه «تدوین» بهتر تبیین شود، در برنامه ریزی ها نتیجه بخش تر خواهد بود. وی در ادامه با اشاره به نتایج تعامل و همراهی با دیگر صنوف سینمایی اشاره کرد و گفت در حال حاضر برنامه های مختلفی در جریان است تا از ظرفیت های موجود برای تامین نیازهای آموزشی، لجستیکی و مطالعاتی صنوف استفاده به عمل آید. تولید و انتشار منظم آمار فروش تفکیکی سینماهای کشور، ترجمه و انتشار گزارش های فناورانه از سینمای جهان، تامین منابع مطالعاتی معتبر و کمک به برگزاری دوره های آموزش شغلی از جمله اقدامات معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی از ابتدای سالجاری تاکنون است. در ادامه این نشست «حسن حسندوست» عضو هیات مدیره واز تدوین گران بنام سینمای ایران پس از ارائه توضیحاتی در باره ثبت اساسنامه جدید انجمن تدوین گران سینمای ایران در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ایجاد تسهیلات برای پذیرش اعضای جدید، از ورود ناقص فناوری دیجیتال به کشور انتقاد کرد و گفت این مسئله سبب شد تا عده زیادی به صرف آشنایی با نرم افزارهای تدوین احساس «تدوین گر بودن» بهشان دست بدهد و مناسبات منطقی حاکم را بر هم بریزند. وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۶۳ درصد از کارهای سینمایی را تدوین گران غیر عضو انجمن انجام داده اند، نبود امنیت شغلی را عمده ترین مسئله صنف در سال های اخیر دانست و گفت این عارضه به بروز ناامیدی و سرخوردگی در بین پیشکسوتان منجر شده است. حسندوست پیشنهاد کرد« نظام استاندارد سازی» برای کنترل کیفیت خدمات فنی در سینمای ایران هر چه سریعتر به یک پروژه عملیاتی بدل گردد و در فرایند تولید تا نمایش، حداقل های فنی و تکنیکی رعایت گردد. «نازنین مفخم» عضو هیات مدیره انجمن تدوین گران سینما رقابت نابرابر نهادهای دولتی مانند نورتابان با استودیو های خصوصی را مورد پرسش قرار داد و از اینکه هنوز هم بعضی از استودیوهای وابسته به نهادهای دولتی در زمینه ارائه خدمات فنی از جمله تدوین، فعالیت می کنند، انتقاد کرد و یادآور شد در شرایط کنونی بسیاری از تهیه کنندگان با خرید تجهیزات سخت افزاری ترجیح می دهند تدوین پروژه های سینمایی در دفاتر خودشان و زیر نظر اپراتورهای کم تجربه انجام شود؛ غافل از آنکه تدوین کاری صرفاً فیزیکی نیست و به دانش، تجربه و نگرش زیبایی شناسانه محتاج است. این گزارش می افزاید«محمد رضا موئینی» عضو هیات مدیره انجمن و هنرمند تدوینگر سینما که سابقه تدوین بیش از ۵۰ فیلم سینمایی را در کارنامه اش دارد، با احترام به تلاش ها و کوشش های دولتمردان بر نهاد سازی و ایجاد رویه هایی تاکید کرد که با تغییر دولت ها خللی در آنها پدید نیاید. وی عمده توافق های حاصله بین دولت و صنوف سینمایی را مقطعی و متکی به اشخاص دلسوزی دانست که با رفتن آنها بسیاری از توافقات پایدار نمانده اند. وی از «شورای عالی نظارت» به عنوان یکی از دستاوردهای پایدار مرحوم سیف الله داد یاد کرد که حضور نمایندگان صنف در آن شورا را به عنوان یک امر پایدار و خلل ناپذیر بدل کرد. وی با توجه به سیاست جدی دولت برای انتشار آزاد اطلاعات و محترم شمردن حق دسترسی شهروندان به اطلاعات مورد نیاز، بر انتشار مستمر سیاستها و برنامه های حمایتی سازمان سینمایی تاکید کرد و اظهار داشت نشر اینگونه اطلاعات به تنظیم رابطه اصولی بین دولت و شهروندان کمک می کند و شائبه هر گونه رانت اطلاعاتی و ویژه خواری را برطرف می کند. موئینی مطالعه و الگوگیری از «پیمان نامه سندیکایی سینمای فرانسه» را راهی برای حل مناقشه نبود امنیت شغلی دانست . به موجب این گزارش در ادامه «بهرام دهقانی» از اعضای هیات مدیره و از موفق ترین تدوین گران سینما خواستار عبور از کلیات و تمرکز بر یکی دو طرح و ایده خاص شد تا پس از تصمیم گیری برای انجام آنها، سراغ سایر موضوعات مبتلابه رفت. ایشان دلیل عدم ارائه طرح های آموزشی و تحقیقاتی از سوی تدوین گران را گرفتاری های شغلی و معیشتی دانست. در پایان نشست «حیدری خلیلی» معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی لازمه تامین امنیت شغلی صنوف سینمایی را توافق جمعی و همگرایی صنوف کارگزار و کارفرما دانست تا با پایبندی به اصول صنفی ، استفاده از هر گونه نیرو برای پروژه های سینمایی در چارچوب یک «پیمان نامه» صورت پذیرد. وی همچنین از برنامه های آینده معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی برای برگزاری نخستین دوره جایزه سال پژوهش های برتر سینمایی در آذر ماه سالجاری، آغاز بکار شورای ویژه تدوین شاخص ها و معیارهای کنترل کیفیت فنی آثارسینمایی، تشکیل شورای راهبری مالکیت فکری وادبی سینمای ایران برای کسب آمادگی در صورت عضویت کشورمان در WTO و مدیریت پیامدهای آن یاد کرد. لازم به ذکر است؛ به پیشنهاد مدیرکل دفتر توسعه فناوری های سینمایی توافق شد تا با همکاری انجمن تدوین گران سینمای ایران ، استاندارد های استودیوهای تدوین ارائه شود.