جشنواره فیلم و عکس «چهل چراغ» با همراهی هنرمندان گوهرمند ایرانی و با پشتوانه نگاه مردمی رو به آسمان توجه نشسته است و همراه با ارسال آثاری از جوانان هنرمند و خلاق و ارزیابی ناظران می رود تا بسترساز موجی باشد که «حسین» بر پیشانی اش نشسته است.

به گزارش خبرگزاری موج، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: به دلیل جایگاه خاندان عصمت و طهارت خصوصاً حضرت سیدالشهدا (ع) در زندگی ایرانیان، تولید آثاری با محوریت عاشورا و سیره ائمه و همچنین توجه ویژه به آثاری که پیرامون آن ساخته شده، امری ضروری تلقی می‌شود. امام حسین (ع) در هنر ما جایگاه ویژه‌ای دارد و این فارغ از نگاه فرقه‌ای‌ ‌است. از تمام مدارج و مراتب معنوی سید‌الشهدا که بگذریم ایشان در فرهنگ و هنر ایران و حوزه‌ی تمدنی ما جایگاه ویژه‌ای دارند. شیرازه‌ کتابِ فرهنگ و هنر ایران با محبت سید‌الشهدا عجین شده است. در طول تاریخ و در بسیاری از هنر‌ها، همچون تعزیه، نقاشی و ادبیات؛ فرهنگ عاشورا متبلور شده‌ است. نخستین عزاداری امام حسین (ع) از زمان ورود امام رضا علیه السلام به ایران بود که پرچم عزاداری را برافراشتند و از آن زمان خونخواهی حسین (ع) در بین ایرانیان همچنان ادامه دارد. جشنواره چهل چراغ، ادای احترام هنرمندان این سرزمین به نهضت امام حسین (ع) است، جشنواره‌ای که می‌تواند جهانی باشد و همه محبان اهل بیت از هر دین و آیینی زیرِ چترِ آن گرد هم آیند. وی ادامه داد:شأن و جایگاه ائمه و فرهنگ عاشورا بسیار بسیار اجل از اینگونه تعابیر است. شخصیت‌ها و نظام‌های سیاسی می‌روند، ولی هیأت‌های عزاداری حسین (ع) پابرجاست و نقش خود را در فرهنگ و اجتماع ایفا می‌کند. اینکه نهاد‌های بزرگ دینی و فرهنگی (مردمی) با نام مبارک سیدالشهدا (ع) در تاریخ ما شکل گرفته و به رغم تغییرات سیاسی همچنان پابرجاست، به خاطر محبت خالصانه به امام حسین (ع) است. جشنواره چهل چراغ نیز به عنوان یک رویداد هنری عاشورایی اگر با محبت حسین (ع) پیوند بخورد ماندگار خواهد شد وگرنه حضور در دستگاه عظیم حسینی آن هم با نشان فرهنگ و هنر، با رویکرد جناحی و سیاسی اصلاً سازگار نیست. تابش در پاسخ به این سوال که با توجه به مردمی بودن این جشنواره، چه تأثیر و اتفاقات مثبتی در سطح جامعه هنری و مردم خواهد داشت، گفت :جاذبه سیدالشهدا(ع) به هر شکل و صورتی در جهان منعکس شده و آثار عاشورایی هنرمندان یک اثر ماندگار در ادامه راه سیدالشهدا(ع) است که با نام ایشان عجین شده است. مردم مولد، حامی و نشر دهنده هنرهای عاشورایی هستند. مردم متولیان اصلی روضه‌ها و حسینیه‌ها و سوگواره‌های عاشورایی هستند. مردم پای ثابت راهپیمایی بزرگ زیارتِ اربعین هستند که دست کم پیشینه‌ای هزار ساله دارد. دقیقاً بخاطر عجین بودن امام حسین (ع) و عاشورا با مردم و فرهنگ عامه ایرانیان، می‌توان امیدوار بود، مجموعه آئینی از سیره ایشان، بیش از پیش در زندگی روزمره متبلور شود. سابقه تعزیه به دلیل مباحث زیرساختی ادبیات نمایشی، در بین ایرانیان، فرصت مغتنمی را فراهم کرده تا از این طریق بتوان، در اشکال مدرن‌تر آن که فیلم باشد، کارهای ارزنده‌تری انجام شود. در واقع اگر «جشنواره چهل چراغ» مردمی برگزار شود جامعه هنری نیز صادقانه با آن همراهی می‌کند و با جان و دل در این مسیر گام بر می‌دارد. تداوم این جشنواره به مردمی بودن آن و پرهیز جدی از تکلفات و کلیشه‌های رایج در فعالیت‌های روزمره هنری است. البته این بدان معنا نیست که خدای نکرده برای امام حسین کم بگذاریم، خیر. بلکه راز ماندگاری جشنواره در مردمی بودن آن است. مردم و هنرمندان همواره بهترین کارها را به عشق امام حسین و فرهنگ عاشورایی انجام داده‌اند. مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در خصوص حمایت از این نوع جشنواره‌ها و آثار برگزیده آن افزود:قطعاً یکی از اولویت‌های مهم بنیاد سینمایی فارابی ، بعنوان نهاد حمایتی در سینمای حرفه‌ای ، در حمایت از آثاری است که پیام عاشورایی و فرهنگ اهل بیت را به زیبایی و درستی منتقل کند و در دنیای پر زرق و برق و متلاطم امروز معانی و مفاهیم انسانی و معارف اهل بیت را نشر دهد. هم در حوزه پژوهش و نگارش فیلمنامه و هم در حمایت از تولید آثار سینمایی (فیلم اول، سینمای کودک و نوجوان و... ) از آثاری با مضامین بلند عاشورایی و مکتب اهل بیت حمایت خواهیم کرد. طبیعتاً با توجه به شرایطی که عنوان شد، بنیاد سینمایی فارابی در نهایت افتخار در حد توان و بضاعت خود و در عرصه‌های معنوی و پشتیبانی می تواند همواره از حامیان این جشنواره و اینگونه آئین ها باشد. تابش برای مشارکت حداکثری و بدور از شعارزدگی در جشنواره چهل چراغ افزود:عرض ارادت به آستان سید الشهدا (ع) زمان و مکان ندارد، ما وقتی به دنیا می‌آییم دهانمان را با تربت ایشان متبرک می‌کنند و وقتی از دنیا می‌رویم نیز تربت ایشان را زیر زبانمان می‌گذارند. گویی خوی و خصلت ایرانیان را در ازل با محبت اهل بیت (ع) سرشته‌اند و این محبت خاص شیعیان نیست و افرادی از مذاهب مختلف نیز در این محبت مشارکت دارند. نقل قولی از گاندی وجود دارد که اگر هند به استقلال رسید، به خاطر تأثیر ‌جستن و اسوه قراردادن حسین بن علی (ع) بود. جاذبه سیدالشهدا(ع) به اشکال مختلفی در جهان منعکس شده و فهم ایرانیان نسبت به واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) گوشه‌ای از این معنا و معنویت است که می‌تواند بر دیدگاه جهانیان و سایر ادیان نیز تأثیرگذار باشد. هم در داخل و هم در خارج شیفتگان زیادی آثاری را درباره امام حسین خلق کرده اند که باید جذب این جشنواره شوند. چند سال پیش و با اجرای سمفونی «خسوف» توسط لوریس چکناواریان، ایشان برای خلق این سمفونی بسیاری از موسیقی‌های مذهبی و موسیقی تعزیه را مطالعه و بررسی کرد تا مخاطبان نگویند امام حسین(ع) تنها متعلق به مسلمانان است و به گفته وی «مسیحیان نیز امام حسین(ع) را متعلق به خود می دانند». نهادینه شدن این امر احتیاج مبرم به فراهم نمودن زیرساخت‌های مناسب دارد. می‌توان با اختصاص جایزه‌ی ویژه‌ای در سایر جشنواره‌ها تحت عنوان «جایزه عاشورایی» زمینه لازم برای تشویق هنرمندان را مهیا کرد. تابش در پایان گفت:آداب و آیین‌ها در باب عزاداری حضرت سیدالشهدا در سراسر جهان چندان زیاد است که هر فردی از بسیاری از آن‌ها بازمی‌ماند و می‌گذرد؛ برای دیدن این‌ همه زیبایی و عشق نیاز به کمک هنرمندان داریم. معتقدم جشنواره چهل چراغ پاسخ به این نیاز است. هنرمندان زیباشناس به ویژه عکاسان و فیلمسازان با تصاویر بکر و متفاوتشان به ما چنین کمکی می‌کنند. عکس و فیلم یک درنگ و مکث است. زیارت، دیدن و دیدار تماشاگران، هرچند تسلی قلب است اما غالباً گذراست ولی هنرمند صاحب نگاه، ما را در قاب و قالب عکس و فیلم به درنگ و تأمل در دیدنی‌ها فرامی‌خواند. تحفه هنرمندان برای مردم جز راه‌های رفته و قلب‌های سوخته، تصاویری است که ثبت کرده‌اند و در رویدادی چون جشنواره چهل چراغ به ارمغان آورده‌اند. البته این جشنواره و رویداد فرهنگی نیز مثل بقیه آئین‌ها، به یک دبیرخانه دائمی و به تبع آن اطلاع‌رسانی به موقع احتیاج دارد. اختصاص بودجه مناسب برای تولید این قبیل آثار و جذب سرمایه‌های فرهنگی دیگر نهادهای کشور، گام مؤثر دیگری است که می‌تواند در استمرار این موضوع تأثیر بسزایی داشته باشد.