درگذشت کیارستمی ضایعه ای تلخ برای جامعه هنری جهانی و ایرانی است و به جرأت می توان وی را یکی از نوگراترین هنرمندان معاصر ایران قلمداد کرد که با موفقیت های هنری اش از ممرزها این سرزمین عبور کرد و اعتباری جهانی به دست آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج, کیارستمی در سال ۱۳۱۹ در تهران به دنیا آمد. نخستین تجربهٔ هنری او نقاشی بود و در دوران نوجوانی علاقه زیادی به نقاشی نشان می داد این اشتیاق تا زمان انتخاب رشته دانشگاه ادامه پیدا کرد و وی در رشته نقاشی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد و در دانشکده به فراگیری نقاشی و طراحی گرافیک پرداخت.*ساخت تیتراژ برای فیلم کیمیاییکیارستمی از سال ۱۳۴۰ به کار طراحی جلد کتاب و پوستر پرداخت، و سپس در زمینه ساخت تیتراژ فیلم فعالیت کرد و تیتراژ فیلم‌هایقیصر و رضا موتوریساختهٔ مسعود کیمیایی از جمله فعالیت های او در این زمینه است.*راه اندازی فیلمسازی در کانون پرورشی کودکانمدتی بعد به دعوت فیروز شیروانلو، که مسئولیت «امور سینمایی کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان» را بر عهده داشت به کانون رفت و در سال۱۳۴۹فیلم کوتاه نان و کوچه را ساخت. هنگامی که موج نوی سینمای ایران با فیلم گاو ساختهٔ داریوش مهرجویی آغاز شد، کیارستمی کمک کرد تا بخشی برای فیلمسازی در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان تهران ایجاد شود در ادامه تجربیاتش در ساخت فیلم کوتاه، سال۱۳۵۱ فیلم «زنگ تفریح» را ساخت و با ساخت فیلم «مسافر» در سال ۱۳۵۳ مطرح شد. کم‌کم کانون، به کارگاهی مهم برای ساخت فیلم‌های ایرانی تبدیل شد و کیارستمی در آغاز این جریان تأثیر ویژه ای داشت.*فیلم خانه دوست کجاست؟ و آغاز توجه بین المللی به فیلمسازکارگردان «زیر درختان زیتون» در آغاز دهه شصت چند فیلم کوتاه کارگردانی کرد، او پس از ساخت سه فیلم بلند، «خانه دوست کجاست» را کارگردانی کرد و با این فیلم در خارج از ایران هم شناخته شد و مورد تحسین قرار گرفت و چندین جایزه بین المللی کسب کرد که می توان به جایزه مدال طلای شهر از «جشنواره فیلم جیفونی» اشاره کرد.*ساخت فیلم هایی در رودبار و منجیل و تحسین مجامع هنریپس از «خانه دوست کجاست؟» فیلم ها ی «زیر درختان زیتون» و «زندگی و دیگر هیچ» را کارگردانی کرد که منتقدان آن را با عنوان تریلوژی کوکر یا سه گانه زلزله معرفی کردند چون هر سه فیلم، روستایی به نام کوکر در ایران را به تصویر می‌کشد. پایهٔ فیلم به زمین لرزه رودبار و منجیل مربوط می‌شود که در آن چهل هزار تن جانشان را از دست دادند. کیارستمی از نمادهای زندگی و مرگ، برای ارتباط سه فیلم استفاده می‌کند. این سه‌گانه در دهه ۶۰ از تحسین شده ترین آثار کیارستمی هستند و موفقیت های بین الملی کیارستمی با این فیلم ها آغاز شد.* «طعم گیلاس»، جز ده فیلم برتر تاریخ کناز دیگر فیلم های مهم کیارستمی که در سینمای بین الملل مورد استقبال قرار گرفت «طعم گیلاس» است که برای این فیلم برنده نخل طلای کن شد و در سال ۲۰۰۴ عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر تاریخ کن را به خود اختصاص داد.*دهه هشتاد، دوره ساخت فیلم های تجربیوی در دهه ۸۰ با ساخت فیلم های «شیرین»، «ده»، «پنج»، «ده روی ده» دست به تجربه گرایی زد و با ساخت این فیلم ها بحثهای زیادی برانگیخت که نشانگر تغییری جدید در نگره به او فیلمسازی بود.*ساخت فیلمی در ایتالیا انقلابی در سینمای کیارستمیدر سال ۱۳۸۹ «کپی برابر اصل» را با بازی ژولیت بینوشدر ایتالیا فیلم برداری کرد، این نخستین فیلم کیارستمی بود که در خارج از ایران تولید و فیلم برداری می‌شد. رسانه های معتبر جهان در باره کپی برابر اصل نوشتند: «عباس کیارستمی، معروف‌ترین فیلم‌ساز ایرانی و از بزرگ‌ترین کارگردانان جهان، به‌دور از هیاهو، اکنون در ایتالیا به‌سر می‌برد و فیلم «کپی برابر اصل» را که «ژولیت بینوش» در آن نقش‌آفرینی دارد، مقابل دوربین برده است. دوری از ایران و ساخت فیلمی در ایتالیا انقلابی در سینمای کیارستمی است.» کیارستمی برای این فیلم برای چهارمین مرتبه نامزد نخل طلای جشنواره کن شد و جایزه انجمن منتقدان «دالاس فورت» را به دست آورد.پنج مرتبه نامزد نخل طلای کن / نشان افتخار دولت ژاپنپس از «کپی برابر اصل»، «مثل یک عاشق» را هم در خارج از ایران ساخت و فیلمبرداری این فیلم را در ژاپن شروع کرد. کیارستمی برای «مثل یک عاشق» پنجمین مرتبه نامزد دریافت جایزه کن شد و در سال ۲۰۱۳ نشان افتخار دولت ژاپن و در سال ۲۰۱۴ نشان دکوراسیون علوم و هنر اتریش به او اهدا شد. افتخاراتی که کماکان در خارج از ایران نصیب او می شد و از طرف مسئولان سینمایی کشور واکنشی برای این افتخارات مشاهده نمی شد.*داوری جشنواره های بین المللیدر کارنامه کیارستمی داوری جشنواره های جهانی مختلف به چشم می خورد که می‌توان از جشنواره فیلم کن در سال‌های ۱۹۹۳،۲۰۰۲ و ۲۰۰۵ به عنوان برجسته‌ترین آن‌ها یاد کرد. همچنین در سال ۲۰۰۵ سرپرست داوران در بخش دوربین طلایی جشنوارهٔ فیلم کن بود. او در سال ۱۹۸۵ در جشنواره فیلم ونیز، در سال ۱۹۹۰ در جشنواره فیلم لوکارنو، ۱۹۹۶ در جشنواره فیلم سن سباستین و در ۲۰۰۷ در جشنوارهٔ فیلم کاپالبیو به عنوان سرپرست داوران حضور داشت.*انتشار کتاب اشعار شاعران کهن به روشی نواین هنرمند جهانی با انتشار کتاب شعرهایی مثل «حافظ به روایت کیارستمی»، «سعدی از دست خویشتن فریاد» و «آتش در باد، دیوان شمس» بین اهالی ادبیات هم منتقدان بسیاری پیدا کرد، و در ادبیات هم مانند سینما و عکاسی نوآوری کرد و با انتخاب مصرع هایی از ابیات شاعران کلاسیک توجه بسیاری از جوانان و مردم را به شاعران شعر کهن جلب نمود و شعرهای هایکو وار خودش که آن را در کتابی با عنوان «باد و برگ» منتشر کرد هم مورد توجه مخاطبان شعر و ادبیات قرار گرفت. اما بدون شک اگر این انتخاب ها مرهون نام هنرمندی چون او نبود اینگونه مورد توجه قرار نمی گرفت.*انتشار اخبار بیماری کیارستمیششم فروردین ۹۵ رسانه ها خبر بیماری و بستری شدن وی را در بیمارستان منتشر کردند. وزیر بهداشت به عیادت کیارستمی رفت و درباره وضعیت جسمانی این فیلمساز به رسانه ها گفت: «کیسه صفرای کیارستمی عمل شد و دچار عفونت شده بود و این عفونت وارد خون وی شد. همین موضوع شرایط‌شان را حاد کرده بود و زمانی که در ۱۳ فروردین ماه از این کارگردان عیادت کردیم، شرایط‌شان بحرانی بود» روز ۲۳ فروردین، علی جنتی وزیر ارشاد اعلام کرد: حسن هاشمی، روز ۱۳ فروردین، پس از عیادت از کیارستمی گفته است که اگر پیگیر احوال کیارستمی نمی شدیم قطعا همان شب فوت می کرد.*تیم پزشکی خبر از گذر از بحران و بهبودی کیارستمی دادنددر حالیکه اعلام می شد تیم پزشکی مجربی از طرف وزیر بهداشت مسئول رسیدگی به وضعیت کیارستمی هستند اخباری مبنی بر بهبود حال وی منتشر می شد و سرانجام اعلام شد که وضعیت او رو به بهبود است و از بیمارستان مرخص و به منزلش منتقل شده است.*ترک کردن ایران به قصد فرانسه برای درماناوایل تیر ماه ۹۵ مشاور رسانه ای کیارستمی اعلام کرد که وی به خواست خود و خانو ده اش با هواپیمایی که از فرانسه فرستاده شده بود به بیمارستانی در این کشور منتقل شده است.*خبر غیرمنتظره درگذشت کیارستمیدر حالیکه اخباری مبنی بر تکمیل دوره درمان این کارگردان سینما در فرانسه منتشر می شد، شامگاه دوشنبه چهاردهم خرداد اخبار رسمی حاکی از آن بود که کیارستمی درگذشته است.*خبر درگذشت کیارستمی واکنش مسئولان کشوری و مدیران ارشدخبر درگذشت کیارستمی واکنش مسئولان کشوری و مدیران ارشد را در پی داشت و پیام های تسلیت بسیاری در این زمینه منتشر شد. حسن روحانی رئیس جمهور، با انتشار پیامی در توئیتر درگذشت کیارستمی را تسلیت گفت و، نگاه ساده، متفاوت و عمیق عباس کیارستمی به زندگی و پدیده های هستی و دعوت انسان ها به صلح و دوستی، را دستاوردی ماندگار در هنر هفتم خواند. علی جنتی، وزیر ارشاد، حسن هاشمی وزیر بهداشت و درمان و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هم از دیگر مقامات کشوری بودند که در این زمینه به ابراز تسلیت و همدردی با جامعه هنری پرداختند. و بسیاری از مدیران و مسئولان سازمان ها و نهادهای هنری نیز این فقدان را تسلیت گفتند. همچنین هنرمندان و سینماگران به ابراز تأسف از این ضایعه برای جامعه سینمایی پرداختند و خبر درگذشت این هنرمند فقید در صفحات مجازی هنرمندان ابعادی گسترده ای داشت، اصغر فرهادی این فقدان را شوکی کامل بیان کرد و اظهار داشت فقط دنیای سینما نیست که مردی بزرگ را از دست داده، کل دنیا انسان بزرگی را از دست داد.»*پیام تسلیت و ادای احترام رئیس جمهور فرانسه به کیارستمی واکنش مقامات کشوری جهانی هم در خور توجه بود  رئیس جمهور فرانسه نیز در پیامی که در توییتر کاخ «الیزه» منتشر شده، درگذشت «عباس کیارستمی» را تسلیت گفت. در متن پیام اولاند آمده است : «عباس کیارستمی، هنرمند بزرگ ایرانی بود که سینمایش جهانی حرف می‌زد و فکر می‌کرد. او جایگاه والایی در تاریخ سینما دارد.» بی شک درگذشت کیارستمی فقدانی بزرگ و ضایعه ای تلخ برای جامعه هنری جهانی و ایرانی است به جرأت می توان کیارستمی را یکی از تجربه گراترین و نوگراترین هنرمندان معاصرایران قلمداد کرد که با موفقیت های هنری اش از مرزهای  این سرزمین عبور کرد و اعتباری جهانی به دست آورد . هنرمندی که بدون توجه به تحسین یا نفی شدن به ندای درون و ایده های بکرش جامه عمل پوشاند. ایده هایی که در ظاهر ساده به نظر می رسند و در تمامی فعالیت های هنری پیروان و مقلدانی پیدا کرد که هیچ یک جایگاه و اصالت موفقیت های او را کسب نکردند. کیارستمی در عمر ۷۶ ساله خود ۳۱ فیلم ساخت و حضوری موثر در معرفی سینمای ایران به جهان داشت اما شگفت آور اینکه یکی از مستعدترین و پرافتخارترین هنرمندان ایرانی همیشه در خارج از ایران باشکوه ترتحسین و تشویق شد و در ایران به جایگاه به حق خود نرسید.