تصمیم شورای سیاست‌گذاری جشن سینمای ایران مبنی بر عدم داوری فیلم‌هایی که با پروانه ساخت ویدیویی ساخته شده‌اند، در روزهای اخیر محل بحثو انتقاد گروهی از اهالی سینما بوده است.

به گزارش خبرگزاری موج، مجید برزگر کارگردان و تهیه‌کننده سینما در پاسخ به سایت هنروتجربه گفت: «من هم با این ماجرا مخالفم. البته سعی می‌کنم بپذیرم هر جشنواره و جشن سینمایی سلایق و مقررات خودش را دارد و خانه سینما هم ضوابط خاص خود را اعمال می‌کند. اما اگر خانه سینما و شورای سیاست‌گذاری این جشن معتقد است با جشنواره فجر و رشد و یاس و باقی جشنواره‌ها متفاوت است و کلیت سینمای ایران را تحت پوشش قرار می‌دهد، نباید سطح خودش را پایین بیاورد و در حد یکی از ادارات وزارت ارشاد عمل کند و به مجوز فیلم و ضوابط اداری بسنده کند.» برزگر با اشاره به این‌که تعدادی از این فیلم‌های ویدیویی اکران شده و روی پرده رفته‌اند اضافه کرد: «مهم‌تر از همه چیز خود فیلم‌ها هستند که روی پرده رفته‌اند و بعضاً موفق هم بوده‌اند. نگران کننده است که به جای توجه به فیلم‌هایی که با وجود پروانه ساخت ویدویی در سینماها اکران شده‌اند، به مجوز و ماده تبصره اداری توجه کنیم. با این شکل از برخورد این جشن، دیگر جشن سینمای ایران نیست و می‌توان آن را فقط جشن خانه سینما تعریف کرد.» کارگردان فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» اضافه کرد تفاوتی بین فیلم‌های معترض و گروهی دیگر از فیلم‌های ویدیویی وجود دارد و او به این تفاوت آگاه است: «تفاوت ظریف بین دو نوع مختلف فیلم‌های ویدیویی  را متوجه می‌شوم و بخشی از آثاری که پروانه ساخت ویدئویی می‌گیرند مشخصا برای بازار نمایش خانگی تولید می‌شوند و بلافاصله پس از اتمام هم راهی شبکه نمایش خانگی می‌شوند. تعداد این قبیل آثار هم زیاد است و ممکن است دست داوران را ببندند. ولی هم خود داوران و هم تولیدکنندگان این قبیل فیلم‌های بازاری می‌دانند که آن‌ها قصد شرکت در جشن خانه سینما را ندارند. ما درباره نوع دیگری از فیلم‌ها صحبت می‌کنیم که واجد ارزش‌های سینمایی و فنی هستند.» برزگر همچنین افزود: «برگزارکنندگان جشن خانه سینما با وسعت دید این چند فیلم را هم پوشش دهند و در این صورت مغبون هم نمی‌شوند چون همان‌طور که «نیم‌رخ‌ها» یا «احتمال باران اسیدی» که پروانه سینمایی دارند به دلایل متعدد ترجیح دادند در گروه هنر و تجربه اکران شوند، به همان ترتیب فیلم‌های ویدیویی باارزشی هم هستند که در این گروه روی پرده رفتند.» برزگر که فیلم «پرویز» او نزدیک به دوسال است در این گروه روی پرده است با ذکر پیشنهادی ادامه می‌دهد: «نمایندگان هنروتجربه از بین آثار ویدیویی این گروه می‌توانند تعدادی را به جشن خانه سینما معرفی کنند. فیلم‌هایی مثل پات، ممیرو و چهارشنبه و چند فیلم دیگر قابل انکار نیستند.» برزگر در پاسخ به سوال دیگر سایت هنروتجربه مبنی بر این‌که به نظر او ریشه این تصمیم خانه سینما در کجاست می‌گوید: «لابد برای آن‌ها هنر و تجربه هنوز جدی نیست و فیلم‌های ویدئویی را به معنی آماتوریزم می‌دانند. اما من موافق نیستم و نابلدی و آماتوریزم در این فیلم‌ها وجود ندارد. در نقطه مقابل اما از بین ۸۰ تا ۱۰۰ فیلم تولیدشده سینمایی، به جرات می‌توان گفت بیش از نیمی از آن‌ها فاقد ارزش‌های رقابت هستند، هرچند ممکن است در حوزه سرگرمی و تماشاگر موفق هم باشند.» مجید برزگر در پایان به ارزش‌های فنی برخی از آثار هنرو تجربه اشاره می‌کند: «برای جشن خانه سینما باید کار فیلم‌بردار، طراح صحنه و امور فنی سینمایی مهم باشد و مهم‌ترین تجربیات جدید در این حوزه‌ها، در بخش هنر و تجربه صورت می‌گیرد.»