سیدضیا هاشمی یکی از فعالان قدیمی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ضمن بازخوانی تاریخی نقش حوزه هنری در بخش سالن‌سازی و تولید فیلم، گفت: برخی رفتارها، ضربه‌های مهلکی به سینمای ایران و حوزه هنری زده است که یکی از نشانه‌های آن، نبود تولیدات موثر سینمایی در سازمان سینمایی حوزه هنری است، در حالی که اتفاقا تشکلی مثل حوزه هنری، باید متولی اصلی ساخت آثار اجتماعی باشد و امثال «لانتوری» را باید حوزه هنری تهیه کند!

سید ضیاهاشمی تهیه‌کننده باسابقه سینمای پس از انقلاب و از بنیانگذاران سازمان سینمایی سوره حوزه هنری در گفت‌وگو با علی ظهوری‌راد خبرنگار خبرگزاری موج درباره اشتباهات استراتژیک ماجرای تحریم اکران بعضی از فیلم‌ها در سینماهای متعلق به حوزه هنری که بعد از سال‌های ابتدایی دهه ۹۰، باردیگر امسال (این بار به طور غیررسمی) اعمال شده صحبت کرد. آغاز کار حوزه از یک تلفنخانه / جز همدلی چیزی نداشتیماو ابتدا با بیان تاریخچه‌ای در مورد واگذاری سالن‌های سینما به این نهاد گفت: آن زمان که وارد حوزه هنری شدم ساختمان حوزه در اختیار جهاد سازندگی استان تهران بود. یک سالن مخروبه آنجا بود که در کنار ورودی آن در اتاقی یک انبار با تجهیزات سینمایی و یک اتاق هم به عنوان تلفنخانه داشتیم. حتی حجت‌الاسلام زم به عنوان سرپرست حوزه، دفتر مستقلی نداشت و اوایل کار در این اتاق تلفنخانه مستقر می‌شد. جالب اینجاست که با وجود اثرگذار بودن آثار حوزه در آن روزگار، ما از نظر تجهیزات و امکانات چیز زیادی نداشتیم و همه کارها با همکاری و همدلی پیش می‌رفت.سینما بهمن با توبه نصوح به حوزه هنری رسیدوی افزود: وقتی در آن زمان می‌خواستیم فیلم «توبه نصوح»(۱۳۶۱) را پخش کنیم با مشکلات زیادی در مورد پخش این فیلم روبرو شدیم و دیدیم سالن سینما به اندازه کافی در اختیار نداریم. به همین خاطر سراغ مسئولان وقت رفتیم و براساس قوانین جاری در آن دوره، سینما بهمن را به عنوان اولین سینمای حوزه هنری تحویل گرفتیم. بعد از مدتی چون می‌خواستیم آثار سینمایی تولید حوزه را به شکل گسترده در سطح کشور اکران کنیم و این آثار به دلیل نگاه‌های خاص و دینی خود کمی در زمینه اکران مشکل داشتند، تلاش کردیم سینماهای دیگری نیز در اختیار حوزه قرار بگیرد که این اتفاق به تدریج در طی سال‌های مختلف افتاد. هاشمی گفت: همیشه هم به سراغ سینماهای مخروبه می‌رفتیم؛ مثلا در شهر کاشان سینمایی را که به علت آتش‌سوزی از بین رفته بود بازسازی کردیم و در اختیار گرفتیم و همانگونه که اشاره شد، این موضوع در اکثر استان‌ها به‌تدریج اتفاق افتاد.واگذاری سینماهای بنیاد مستضعفان به حوزه هنری با فرمان امام(ره)این تهیه‌کننده سینما گفت: حدود سال ۶۷ بود که با صدور فرمانی از سمت حضرت امام خمینی(ره)، مجموعه سینماهای تحت مدیریت بنیاد مستضعفان نیز در اختیار حوزه قرار گرفت. آن زمان تولیدات خوب و فیلم اثرگذار داشتیم و کارهایی مثل «دستفروش» ساختیم که در فضای هنری هم تأثیرگذار بود. بعد از آن تلاش کردیم که سینماها در خدمت مجموعه سینماهای کشور باشد، چون این دید وجود نداشت که تفاوتی بین سینماهای حوزه هنری و سایر سینماها وجود دارد. سیدضیا هاشمی گفت: به همین خاطر وقتی یک دهه بعد به اتفاق دکتر حسین‌نژاد، سازمان توسعه سینمایی سوره را درحوزه هنری تأسیس کردیم، در زمینه اداره این سازمان و مسأله مدیریت سالن‌ها سراغ بخش خصوصی رفتیم تا مشارکت همه بخش‌های سینما در این نهاد را به حداکثر برسانیم و تا زمانی هم که ایشان در سوره حضور داشت، تولیدات خوب و اثرگذاری در آنجا تولید می‌شد. او در ادامه به موج گفت: باید این نکته را متذکر بشوم که بر خلاف بعضی گفته‌ها، این که اهداف تعیین شده‌ای برای حوزه هنری که به شکل منشور یا بیانیه تدوین شود، در ابتدا وجود نداشت. ما با امکانات نزدیک به صفر فعالیت خود را در حوزه آغاز کردیم و در ادامه حالا می‌ببینیم که حوزه به کاخ و برج و بارو رسیده است.نمی‌توانیم حوزه هنری را جدا از سینمای ایران بدانیمتهیه‌کننده فیلم «شوکران» با بیان اینکه سازمان سینمایی حوزه هنری هم بخشی از بدنه سینمای ایران است، گفت: ما نمی‌توانیم حوزه هنری را جدا از سینمای ایران بدانیم و این دیدگاه غلط است، چون در این صورت باید سینمای ایران را دارای مشکلات جدی بدانیم که به این مساله معتقد نیستیم و معتقدیم که سینمای ایران در واقع سینمای انقلاب است و تضعیف آن با بیان مسأله خودی و ناخودی بسیار غلط است. هاشمی گفت: اگر این اتفاق واقعا رخ دهد، باید فاتحه سینما را بخوانیم. به نظر می‌رسد که عده‌ای در حوزه(خدایی ناکرده) به سمت افراطی‌گری پیش می‌روند که سی‌وهشت سال بعد از پیروزی انقلاب، این نگاه بسیار غلط است. اگر این دید را در دهه شصت در اوج جنگ داشتیم شاید قابل توجیه بود ولی در آن دوران تلاش ما ساخت فیلم‌های دفاع مقدس در حوزه و کمک به سینما بود و فیلمی مانند «بلمی به سوی ساحل»(۱۳۶۴) اولین فیلم زنده یاد رسول ملاقلی‌پور را تولید کردیم…این که آثار را با دید حذفی ببینیم پسندیده نیستتهیه کننده «روز فرشته» که در اوائل دهه هفتاد به همراه رسول‌ملاقلی‌پور، بهروز افخمی و شهریار بحرانی در «مهاب فیلم» فیلم‌های مهمی را به سینمای ایران اضافه کرد، در ادامه خطاب به مسئولان امروز حوزه هنری گفت: این که بنشینیم و آثار سینمایی را با این دید ببینیم که فیلمی را توقیف کنیم با زمینه حذف آن از سینماهای حوزه را فراهم کنیم، اصلا کار پسندیده‌ای نیست. هاشمی گفت: توصیه برادرانه من به مسئولان حوزه هنری این است که از این سیاستگذاری‌ها هر چه زودتر خارج شوند. در ابتدای تشکیل حوزه هنری هیچ منشوری برای اینکه سینمای ایران را تفکیک کنیم وجود نداشت و به نظر می‌رسد در این میان بیشتر از هر چیز، بحثسلیقه مطرح باشد. به دوستان حوزه می‌گویم این تفکیک را در سینما انجام ندهند و به این نکته توجه کنند که کلیت سینما متعلق به انقلاب اسلامی است و نباید در راستای اهداف شخصی باشد. وی گفت: مهم این است که نظام اثری را قبول دارد که اجازه تولید آن را می‌دهد و اینکه سلیقه ما ممکن است با اثری همخوان نباشد، نباید منجر به تضعیف سینما و به تبع آن تضعیف کشور ما بشود.برخی اتفاقات در شأن حوزه هنری نیستهاشمی افزود: حجت‌الاسلام خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی که متولی حوزه هنری است به عنوان یکی از اعضای پروانه نمایش به سینما اشراف دارد. کسی که در چنین جایی حضور دارد مشخص است که سینمای ایران را قبول دارد. با این دیدگاه، اتفاقاتی که گاه و بیگاه در بدنه حوزه هنری رخ می‌دهد، مطلوب نیست و در شأن حوزه‌هنری نیست که وارد چنین فضایی بشود. امیدوارم با درایتی که در آقای خاموشی سراغ دارم، این مسأله به سرعت حل شود.«لانتوری» را باید حوزه بسازد!رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان در ادامه با اشاره به فیلم «لانتوری» که این روزها در حال اکران است و شایعه تحریم‌اش توسط حوزه هنری شنیده می‌شود، گفت: «لانتوری» فیلمی است که از قوه قضاییه لوح تقدیر گرفته، با وجود آزار دهنده بودن فیلم، مردم به دیدن آن می‌روند و حتی تلویزیون تیزر آن را پخش می‌کنند و نباید چنین برخوردی با آن صورت گیرد. این کار یعنی به تنهایی همه سیستم سینمای ایران را زیر سوال بردن! امیدوارم دوستان به خصوص آقای حمزه‌زاده روی این مسأله دقت کنند. خوب است دوستان در حوزه از مشاورت اهالی سینمای حرفه‌ای و نه از دستچین‌شده‌ها مشورت بگیرند. هاشمی تصریح کرد: وضع به شکلی است که گویا به جای گرفتن پروانه نمایش از ارشاد باید از حوزه هنری پروانه نمایش بگیریم که این در شأن نظام ما نیست. این دست رفتارها و برخوردهایی ضربه‌های مهلکی به سینما و خود حوزه هنری می‌زند که یکی از نشانه‌های آن، نبود تولیدات موثر سینمایی در سازمان سینمایی حوزه هنری است، در حالی که اتفاقا تشکلی مثل حوزه هنری باید متولی اصلی ساخت آثار اجتماعی باشد و امثال «لانتوری» را باید حوزه هنری تهیه کند. مدیرعامل خانه سینما در اوائل دهه هشتاد، گفت: زمان حضور خودم در حوزه هنری هر فیلمی را که به خط قرمزهای نظام نزدیک می‌شد، حوزه می‌ساخت و همیشه پیشرو بود. متأسفانه این مسائل این روزها مغفول مانده و حوزه از دوران اوج خود دور شده است.رفتاری که فعالیت مثبت حوزه هنری در سالن‌سازی را هم زیر سئوال می‌برد هاشمی گفت: صد البته ناگفته نماند در این سال‌ها باتمام کاستى‌ها و به همت و غیرت عزیزانى چون محمود کاظمى بیش از بیست سالن سینما در شهرهاى مختلف بازسازى شده و اقدامات خوبى صورت گرفته است. به طور اختصار می‌توان گفت در اصفهان یک سینما تبدیل به ۴ سالن شده و اولین پردیس در آن شهر تا بهمن سال جارى افتتاح خواهد شد. در آبادان نیز ظرف چند روز آتى بعد از ١٢ سال تعطیلی افتتاح می‌شود، شنیده‌ام در تبریز هم سینمایى بازسازى کامل شده و از یک سالن تبدیل به دو سالن شده و تا پایان شهریور افتتاح مى‌شود. ده‌ها مورد دیگر هم وجود دارد و این تلاش‌ها قابل تقدیر است و دعاى ما همواره، توفیق بانیانش بوده و هست. عرض بنده این است وقتى یک نهاد و سازمانى به دلیل عملکرد منفى درحوزه خاصى مورد نقد قرار می‌گیرد، به صورت طبیعى اثرات این نقد متوجه تمامى مجموعه می‌شود و چه بسا باعث می‌شود در مورد زیرمجموعه‌هایى که صادقانه مشغول فعالیت هستند، تندى‌هایى صورت گیرد که این مورد پسند نیست و گناه آن بر گردن بالادستى‌ها خواهد ماند. او در پایان گفت: از رب‌العالمین آرزوى همدلى و همبستگى تمامى مدیران و مسئولان با صاحبان و سازندگان آثار و به دنبال آن، عزت مدام سینماى ایران را خواستارم.