English

گزارش کامل موج از جلسه استیضاح وزیر اقتصاد؛

وزیر اقتصاد روحانی هم عزل شد

پس از علی ربیعی وزیر کار، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد دولت حسن روحانی هم عزل شد.

وزیر اقتصاد روحانی هم عزل شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز با دستور کار بررسی استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد برگزار شد.

در این جلسه حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در موافقت با استیضاح کرباسیان گفت: آقای کرباسیان در برنامه هایی در جلسه رأی اعتماد اعلام کردید مهار تورم افسار گسیخته از دستاوردهای دولت یازدهم است و گفتید ثبات و آرامش بر اقتصاد کشور حاکم شده است.

وی افزود: در جلسه رأی اعتماد اعلام کردید که تورم از ۴۱.۲ درصد در سال ۹۱ به ۸.۲ درصد در سال ۹۵ رسیده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: شما در جلسه رأی اعتماد اعلام کردید که ضریب نرخ ارز به کمتر از ۵ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته است و در شاخص های کارآفرینی و فساد ستیزی رتبه ایران بهبود یافته است. شما مدعی شدید ایران از گروه کشورهای با ریسک سرمایه گذاری بالا خارج شده است.

دلار در زمان شما به ۱۲ هزار تومان رسید

حاجی دلیگانی افزود: اما دلار در زمان شما به ۱۲ هزار تومان رسید. متوسط قیمت یک متر زمین ۶۸ درصد افزایش یافته و به حدود ۸ میلیون تومان رسید. وی خاطرنشان کرد: روزانه یک هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده شد. تورم در خردادماه به ۱۳.۵ درصد رسیده است یعنی نسبت به سال گذشته ۹۵ درصد قیمت کالاها رشد داشته است.

جلسه استیضاح وزیر اقتصاد

عضو فراکسیون ولایی مجلس گفت: نقدینگی کشور ۱.۶ تریلیون تومان افزایش یافته و در دوره شما رتبه ایران در بهبود کسب و کار 4 پله سقوط داشته است. قیمت سکه از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۴ میلیون تومان رسیده و سفره های مردم آنقدر کوچک شده که به مرز نامرئی شدن رسیده است.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: مدیریت شما در وزارت اقتصاد موجب شد ۹ تا ۱۸ میلیارد دلار ارز کشور و ۷ تن طلای کشور از دست برود. اگر در این مشکلات نقشی نداشتید پس چرا وزیر اقتصاد هستید؟

جلسه استیضاح وزیر اقتصاد

دولت برای پرداخت بدهی های خود یک شبه دلار را سه برابر کرد

هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک نیز در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد اظهار داشت: آیا وضعیت اقتصادی کشور را نمی بینید و صدای مستمندان و مستضعفان را نمی شنوید؟ چگونه در این شرایط اقتصادی زندگی توده های مردم سخت تر می شود اما زندگی عده ای هر روز شیرین تر می شود؟

وی تصریح کرد: درست است که شخص رئیس جمهور مقصر این وضعیت است اما اگر از وزیری که مسئول بانک ها و بیمه ها و گمرکات و امور مالیات است سوال نپرسیم از چه کسی بپرسیم؟

کرباسیان  رفتارهای ملوک الطوایفی دارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: آقای کرباسیان در یک سال و نیم اخیر هیچ راهبردی برای اداره اقتصاد نداشته و انتصابات ضعیف و رفتارهای ملوک الطوایفی شرایطی پیش آورده که نتیجه آن را در وضعیت ارزی کشور می بینیم.

خادمی خطاب به وزیر اقتصاد گفت: در معاونت بیمه و بانک وزارت اقتصاد فردی را گذاشتید که ۹ ماه بیشترین رفت و آمدها را به خارج از کشور داشت و در آخر کار را واگذار کرد؛ در بیمه مرکزی کسانی را گذاشتید که یا در یک سال اخیر در آرزوی رفتن به چین بودند و یا در آرزوی رسیدن به بانک مرکزی.

وی ادامه داد: زیان انباشته شرکت بیمه ایران به عنوان بزرگترین شرکت بیمه ای کشور در یک سال اخیر از ۳۴۰۰ میلیارد تومان به ۵ هزار میلیارد تومان در حال افزایش است، آن هم در حالی که برای پرداخت سود هیات مدیره اعلام سود می کنند و برای دادن سود سهام داران اعلام زیان می کنند!

ایجاد گروه توسعه ملی و سپردن مدیریت آن به فامیل و بستگان

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس با اشاره به وضعیت نظام بانکی کشور اظهار داشت: نظام بانکی کشور نیز وضعیت بهتری ندارد و اکثر بانک ها رقیب بخش خصوصی شده اند و با پول مردم ده ها شرکت و هلدینگ ایجاد کرده اند که یک سیکل فسادانگیز را درست کرده اند.

خادمی خطاب به کرباسیان گفت: گروه توسعه ملی را ایجاد کردید و ده ها زیرمجموعه در آن درست کردید اما مدیریت آنها را به دست فامیل و بستگان خود دادید؛ اگر خاوری نیست اما روحیه خاوری در بین بخشی از مدیران هست و ژن های معیوب، صنعت بیمه و بانکداری کشور را به نابودی کشانده اند.

وی تصریح کرد: فرزند بیست و چند ساله مشاور سابق رئیس جمهور در شرکت های سرمایه گذاری چه می کند و با چه تخصصی مدیریت می کند؟

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به مفاسد رخ داده در گمرکات کشور به گزارش سازمان بازرسی در خصوص فساد سازمان یافته ۱۵ تریلیون ریالی در گمرک پرویز خان اشاره کرد و گفت: طبق این گزارش همه اسناد بایگانی شده و اظهارنظرها در یک آتش سوزی مشکوک شبانه از بین رفته است.

خادمی گفت: کار را به جایی رسانده اید که دولت برای پرداخت بدهی های خود یک شبه دلار را سه برابر می کند و در چنین شرایطی ارزش دارایی های مردم به کمترین حد ممکن می رسد به نحوی که برخی جوانان نمی توانند خانه دار شوند.

آقای کرباسیان لباس وزارت اقتصاد به شما نمی آید

سیدهادی بهادری نماینده مردم ارومیه نیز در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد اظهار داشت: شأن وزارت اقتصاد در کابینه به عنوان هماهنگ کننده چند اداره تقلیل یافته است؛ هرجایی از متخصصانی استفاده نکرده ایم، آسیب آن را دیده ایم.

جلسه استیضاح وزیر اقتصاد

وی تصریح کرد: امروز وزارت اقتصاد توان هماهنگی تیم اقتصادی دولت را ندارد و اقتصاد کشور هیچ گونه تئوری مشخصی ندارد؛ وزیر  اقتصاد نمی تواند تئوری پردازی کند و سیاست های اقتصادی دولت را هماهنگ کند.

آقای کرباسیان چرا استعفا ندادید؟

عضو فراکسیون امید مجلس خطاب به وزیر اقتصاد گفت: آقای کرباسیان چرا این پست را پذیرفتید و چرا در اردیبهشت ماه امسال که وضعیت ارز آن گونه شد، از مردم عذرخواهی نکرده و استعفا ندادید؟ آیا می دانستید اگر این نقدینگی را به درستی کنترل کرده بودید، امروز این گرانی ها را نداشتید؟

بهادری خاطرنشان کرد:آیا می دانید بانک های شما با تحمیل عقود یک جانبه فقط در سود واحدهای تولیدی شریک می شوند و در شرایط ضرر آنها را به سمت ممنوع الخروجی هدایت می کنند؟

چرا یک نفر ۴۵ هزار سکه می خرد و مالیات هم نمی دهد!؟

وی افزود: امروز واحدهای تولیدی از یک طرف گرفتار بانک های شما هستند و از طرف دیگر گرفتار واحدهای مالیاتی، اما چرا یک نفر ۴۵ هزار سکه می خرد و مالیات هم نمی دهد!؟

نماینه مردم ارومیه در مجلس خطاب به مسعود کرباسیان اظهار داشت: علیرغم اینکه شما انسان خوش برخورد و خوش منشی هستید اما لباس وزارت اقتصاد به شما نمی آید. هنوز تحریم ها شروع نشده، این وضعیت اقتصادی را داریم وای اگر تحریم ها آغاز شود.

بهادری از نمایندگان خواست تا بارأی موافق به استیضاح کرباسیان زمینه را برای اصلاح شرایط اقتصادی و پیگیری اقتصاد مقاومتی هموار کند.

مردم زیر فشار اقتصادی در حال له شدن هستند/ دولت آقای روحانی بیمار است

عضو کمیسیون قضایی در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد با بیان اینکه وزارت اقتصاد ناتوان از مدیریت اقتصاد کشور است، گفت: رئیس‌جمهور باید پاسخگوی ناتوانی و ضعف مدیریت آقای کرباسیان باشد.

جلسه استیضاح وزیر اقتصاد

جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده مردم تربت جام نیز در این جلسه گفت: فساد در گمرک، ناتوانی در مدیریت بازار ارز ناشی از مدیریت آقای کرباسیان است. وزارت اقتصاد ناتوان از مدیریت اقتصاد کشور است. آقای کرباسیان مدیری نیست که اقتصاد کلان کشور را مدیریت کند.

وی خطاب به کرباسیان گفت: مقصر بی سامانی در گمرک چه کسی است؟ به عنوان رئیس فراکسیون مرزنشینان به آقای کرباسیان فساد در گمرکات را گزارش دادم اما هیچ اقدامی از سوی ایشان برای حل این مشکل انجام نشد.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: یا وزیر را نباید استیضاح کرد و یا اگر به استیضاح رسید نباید نگاه سیاسی داشته باشیم. باید از حقوق ملت دفاع کرد، مردم زیر فشار اقتصادی در حال له شدن هستند.

کاهش  صدای ضجه های مردم محروم را از پشت این دیوارهای سیمانی بشنوید

نماینده مردم تربت جام در مجلس خطاب به نمایندگان گفت: ای کاش همانطور که صدای شما را صدا و سیما پخش می کرد شما هم می توانستید صدای ضجه های مردم محروم را از پشت این دیوارهای سیمانی بشنوید.

وی با بیان اینکه وزیر اقتصاد ناتوان از مدیریت اقتصاد کلان کشور است، گفت: آقای کرباسیان سابقه مدیریت اقتصاد کلان ندارد و تنها مدیریت گمرکات را بر عهده داشته است. من به عنوان یکی از حامیان ایشان در روز رای اعتماد  اعلام می کنم که مدیریت اقتصادی دولت آقای روحانی ضعیف است.

وی تاکید کرد: محورهای سوال از رئیس جمهور ناشی از ناتوانی شخص شماست، رئیس جمهور باید پاسخگوی ناتوانی و ضعف مدیریت شما باشد.

عضو کمیسیون قضایی با بیان اینکه وزیر اقتصاد درک درستی از تئوری های اقتصادی ندارد گفت: اقتصاد دولت آقای روحانی بیمار است و شخص آقای کرباسیان مقصر این بیماری است. وزیری که نمی تواند در شرایط جنگ اقتصادی زیرمجموعه خود را اداره کند باید حذف شود.

وی در پایان تاکید کرد: مردم ایران زیر فشار مشکلات اقتصادی کمرشان شکسته است، اگر رای به استیضاح ندهید باید پاسخگوی مردم باشید.

ارزش دارایی مردم چهار برابر کمتر شده است

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه نقدینگی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم حدود چهار برابر رشد کرده است، گفت: وضعیت امروز بازار سکه و ارز، نتیجه همین رشد نقدینگی است.

جلسه استیضاح وزیر اقتصاد

حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز 4 شهریور و در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی با انتقاد از عدم اجرای دقیق برنامه ششم توسعه و برخی اسناد بالادستی، خطاب به وزیر اقتصاد گفت: اگر برنامه ششم را درست اجرا کرده‌اید، با آمار و به صورت شفاف بگویید که میزان تحقق اهداف برنامه چقدر بوده است.

وی با اشاره به سه برابر شدن نقدینگی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، ادامه داد: میزان نقدینگی در ابتدای دولت یازدهم ۳۵۰ هزار میلیارد تومان بوده اما در سال ۹۵ با رشد سه برابری به ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان و در آخر سال ۹۶ با رشد چهار برابری به ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

نوروزی تصریح کرد: اگر در کشوری نقدینگی به مرز ۱.۵ برابر رشد برسد، به معنی ورشکستگی است؛ برای ما حدود چهار برابر رشد نقدینگی اتفاق افتاده؛ یعنی ارزش دارایی مردم هم چهار برابر کمتر شده است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی چنین می‌شود سرمایه مردم به سمت دلار و سکه می‌رود و وضعیت امروز در بازار سکه و ارز پیش می‌آید.

وی همچنین با انتقاد از عدم مدیریت درست گمرکات کشور و افزایش قاچاق گفت: بزرگترین مشکل در مبارزه با قاچاق، عدم تمکین گمرک به قانون تبادل اطلاعات است؛ آقای کرباسیان، شما مسئول گمرکات کشور هستید.

نوروزی افزود: در سه ماهه اول امسال ۶۰۰۰ میلیارد تومان به مسافران خارجی پول داده‌اید؛ در این مدت چقدر به بخش‌های تولیدی و صنعتی کمک کرده و تسهیلات داده‌اید؟

۶۰ تن از ذخایر طلای کشور در قالب پیش فروش سکه هدر رفت

نماینده مردم دهلران در مجلس گفت: اتاق جنگ اقتصادی کشور نیاز به افراد متخصص و باهوش دارد که ساختارهای اقتصادی را به خوبی بشناسند.

جلسه استیضاح وزیر اقتصاد

شادمهر کاظم زاده نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه کشورمان در معرض یک جنگ اقتصادی تمام عیار قرار دارد، اظهار داشت: در اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران، برنامه ریزان برجسته ای نشسته اند که در سالگرد کودتای ننگین ۲۸ مرداد، طرح جامع تحریم ها را طراحی می کنند و روز ۱۳ آبان را به عنوان زمان آغاز تحریم ها اعلام کردند؛ در نقطه مقابل ما چه کرده ایم؟

وی با بیان اینکه ۶۰ تن از ذخایر طلای کشور در قالب پیش فروش سکه هدر رفته است، خطاب به وزیر اقتصاد گفت: در مقابل این اتفاقات چه کرده اید؟

نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اتاق جنگ اقتصادی کشور نیاز به افراد متخصص و باهوش دارد که ساختارهای اقتصادی را به خوبی بشناسند؛ کاهش ارزش پول ملی و افزایش فقر می تواند آثار فرهنگی به دنبال داشته باشد.

کاظم زاده خطاب به کرباسیان تصریح کرد: ما به برنامه های شما رأی دادیم، اما بگویید در یک سال اخیر چه کردید؟ گفتید آرامش اقتصادی را دنبال می کنید، اما آیا این آرامش است؟

وی اظهار داشت: بانک مرکزی باید مستقل عمل کند نه اینکه دستوری و یک شبه نرخ ارز را اعلام کند؛ جالب است که آقای کرباسیان می گوید من هیچ کاره ام و بانک مرکزی تصمیم گیرنده است. این در حالی است که طبق ماده یک قانون تشکیل وزارت اقتصاد، وزیر اقتصاد مسئولیت دارد و باید مانند نخ تسبیح عمل کند.

 عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه با ظرفیت های بی شمار کشور، نوسانات فعلی اقتصادی قابل توجیه نیست، یادآور شد: چنین شرایطی نشانه عدم شایسته سالاری و عدم رعایت قوانین و اسناد بالادستی است.

کاظم زاده در پایان خاطرنشان کرد: ما استیضاح را به عنوان برگ آخر استفاده کردیم چرا که قبل از آن با امضای ۱۸۰ نماینده درخواست تغییر کابینه را مطرح کردیم، اما چه شد؟ حال اقتصاد کشور خوب نیست و در فقر می سوزد.

همگی داریم اقتصاد کشور را به تهِ دره می‌فرستیم

نماینده مردم درود و ازنا در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد نیز گفت: ایجاد اخلالگران اقتصادی حاصل سوءتدبیر و بی‌تدبیری مسئولانی بود که با رانت اطلاعاتی اجازه ثبت سفارش به برخی سودجویان دادند.

جلسه استیضاح وزیر اقتصاد

مجید کیانپور گفت: قسمت زیادی از قاچاق کالا از طریق گمرکات انجام می‌شود، چرا سکوت می‌کنید؟

وی ادامه داد: اخلالگران اقتصادی حاصل سوءتدبیر مسئولان بی‌تدبیر هستند که با رانت اطلاعاتی، زمینه ثبت سفارش رانت‌خواران را فراهم کرده و سودهای کلانی به جیب زده‌اند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: چرا اقتصاد ایران را درنمی‌یابید؛ همگی داریم اقتصاد کشور را به تهِ دره می‌فرستیم. کیانپور اظهار داشت: آیا نرخ تورم تک‌رقمی است؟ نرخ تورم واقعی در کشور بیش از ۵۰ درصد است و نرخ کالاهایی که به ارز وابسته هستند، تا ۲۵۰ درصد افزایش یافته است. وی تصریح کرد: همه مردم گمان می‌کنند که فردا قیمت کالاها گرانتر از امروز خواهد بود.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: چرا ارز صادراتی پتروشیمی‌ها پیگیری نمی‌شود؛ نیمی از ارز پتروشیمی‌ها به سامانه ارزی تزریق نمی‌شود. کیانپور خطاب به کرباسیان گفت: شما سکه یک میلیونی را به چهار میلیون تومان، دلار ۳۸۰۰ تومانی را به ۱۲ هزار تومان رساندید و قیمت مسکن را ۸۰ درصد افزایش دادید.

فقط پاسخگوی دایره مسئولیت خود هستم

بر اساس این گزارش مسعود کربسایان وزیر اقتصاد در نخستین وقت خود برای دفاع از عملکردش در صحن علنی مجلس طی سخنانی با تاکید بر این‌که مطالبات مردم را محترم می‌شمارم، گفت: سال1396 یکی از سال‌های خوب کشور بود، اما تلاطم‌های به وجود آمده باعث وضعیت فعلی شد که تنها تحت کنترل وزارت اقتصادی نیست و ریشه آن متاثر از بدعهدی نظام سلطه است.

 مسعود کرباسیان در دفاع از عملکردش در استیضاح خود ضمن تبریک اعیاد پیش‌رو و با ابراز امیدواری از این‌که روسفید مردم و کشور شود به نامه پنجم نهج‌البلاغه و فرمایش حضرت علی (ع) مبنی بر این‌که در مسئولیت سپرده شده باید پاسخگوی امانت داده شده باشیم اشاره و اظهار کرد: خدا را سپاسگزارم که می‌خواهم عملکرد یکساله خود را توضیح دهم.

وی افزود: هیچ زمانی نگفتم که فقط پاسخگوی دایره مسئولیت خود هستم. به عنوان عضوی از دولت پاسخگوی هرچه مربوط به حوزه فعالیتم باشد و یا نباشد، هستم.

وزیر اقتصاد با اشاره به زلزله بامداد امروز در تازه‌آباد کرمانشاه و ابراز امیدواری از بروز کمترین خسارت مالی و جانی، اظهار کرد: به بیمه مرکزی ابلاغ می‌کنم اقدامات لازم را انجام دهد کما این‌که پیش از این، این کار را دنبال می‌کرد.

کرباسیان با بیان این‌که در هفته دولت می‌خواهم به نمایندگان گزارشی ارائه کنم، ادامه داد: محورهای استیضاح شامل ۱۷ بند است که گروه اول به کلیات اقتصاد می‌پردازد. پرسش‌هایی درباره تدوین سیاست‌های مالی و اقتصادی، توان تولید ملی و ثروت عمومی و موارد این چنین مطرح شده است که سعی می‌کنم به آنها پاسخ دهم.

می‌دانم که سفره‌های مردم با برخی آمارهای اقتصادی تناسب ندارد

وی با بیان این‌که به نمایندگان حق می‌دهم نگران وضعیت موجود باشند، اظهار کرد: همان سوال‌هایی که مردم از شما می‌پرسند، از من وزیر هم می‌پرسند. در جریان دغدغه‌های شما هستم. می‌دانم که سفره‌های مردم با برخی آمارهای اقتصادی تناسب ندارد. مطالبات مردم را محترم می‌شمارم اما باید بین نوسانات اقتصادی با مسیر اقتصاد تفاوت قائل شد.

وی توضیح داد: از ابتدای فصل بهار تحت تاثیر اثرات روانی تحریم‌ها و برخی سوء‌استفاده‌های داخلی، اقتصاد دچار نوسان شد، اما این به معنای ناکارآمدی اقتصاد نیست. باید بین رخداد و مسیر فعلی تفکیک قائل شد. متاسفم به جای آنکه توانم را بر روی بهبود وضعیت معیشت مردم قرار دهم توانم را بر روی خنثی کردن اقدامات معانه‌دار می‌گذارم.

جلسه استیضاح وزیر اقتصاد

وزیر اقتصاد ادامه داد: ریشه تلاطم اقتصاد را باید در گذشته و حال جست‌وجو کرد که همه آن تحت کنترل این وزارتخانه نیست. ریشه تلاطم اقتصادی متاثر از بدعهدی نظام سلطه است.

وی با بیان این‌که تهدیدهای خارجی متوجه کشورهای همسایه هم شد، گفت: البته تهدیدهایی همچون قطع نفت، بستن سوئیفت، جلوگیری از رفت و آمد کشتی‌ها و ممانعت از صادرات فولاد و پتروشیمی نداشتند، اما اثرات تحریمی در آنجا به مراتب مخرب‌تر بود. ظرف مدت کوتاهی ۳۰ درصد از ارزش پول ترکیه کاهش پیدا کرد و تورم روسیه رشد بالایی داشت، لذا اگر ما هم در کشورمان هماهنگ‌تر و منسجم‌تر بودیم، تلاطم کمتری داشتیم.

کرباسیان با بیان این‌که رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۶، ۳.۷ درصد و بدون نفت حدود ۴.۶ درصد بود، اظهار کرد: طبق آمار مراجع بین‌المللی توانستیم رشد اقتصادی را بهبود ببخشیم. در سال۱۳۹۶ نرخ رشد تشکیل سرمایه ناخالص مثبت شد و به ۱.۴ رسید. این یعنی امید به اقتصاد ایران بر می‌گشت. از طرف دیگر ۷ رتبه صعود در شاخص رقابت‌پذیری جهانی نسبت به سال قبل داشتیم و بیشترین میزان رشد بهبود را کسب کردیم.

وی در واکنش به انتقادات برخی از استیضاح‌کنندگان به او مبنی بر نداشتن اطلاعات اقتصادی، گفت: تنها کسی هستم که ۲۸ کتاب درباره اقتصاد تالیف و ترجمه کردم. شاید اینها را از روی تواضع مطرح نکردم، اما اقتصاد را می‌دانم و به آن عمل کرده‌ام.

براساس آخرین آمار تراز تجاری مثبت شد

کرباسیان با بیان این‌که براساس آخرین آمار تراز تجاری مثبت شده و صادرات غیرنفتی به بیش از ۱۹ میلیارد رسیده است، اظهار کرد: صادرات ۱۵ درصد رشد و واردات ۷ درصد کاهش داشته است. این به معنای مثبت شدن بازار تراز تجاری و رسیدن آن به ۳۶ میلیون دلار است.

به گفته وزیر اقتصاد در شاخص جهانی نوآوری کشوری رشد داشته‌ایم. در شاخص رتبه در فرآیندهای گمرکی در سال ۲۰۱۶ از ۱۱۰ به ۵۱ رسیده‌ایم. این آمارها از منظر مراجع بین‌المللی و داخلی نشان می‌دهد که سال ۱۳۹۶ یکی از سال‌های خوب کشور بود و توانستیم در آستانه چهلمین سال انقلاب به تجربه و بلوغ برسیم.

وی در پاسخ به دسته دوم سوالات درباره‌ی عملکرد این وزارتخانه در شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و ایجاد اقتصاد شیشه‌ای برای تحقق برنامه، گفت: بنده براساس آنچه مجلس شورای اسلامی تبیین کرده کارهایم را دنبال کردم. برای اولین‌بار در تاریخ شفاف‌شدن پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور را اجرایی کردم که گردش پرداخت‌ها در اختیار مردم قرار گرفته که اینها همه در راستای شفاف‌سازی است. از منظر شاخص‌های عمومی برخورد با فساد عملکرد بسیار خوبی داشتیم. ۱۹۰ هزار حساب بانکی دولت برای برخورد با فساد شناسایی و مسدود شد، چون مشخص نبودن وضعیت حساب‌ها باعث عدم شفافیت می‌شود.

وی افزود: پرداخت غیرمتمرکز حقوق از عوامل عدم شفافیت است که حقوق ۵۰۰ دستگاه اجرایی به طور متمرکز و شفاف پرداخت می‌شود. یکی دیگر از کارهای ما راه‌اندازی سامانه نظارت بر صنعت بیمه است که اکنون تراکنش‌های صنعت بیمه تحت نظارت بیمه مرکزی است و جلوی صدور بیمه جعلی را می‌گیرد.

توانستیم به اندازه بیش از دو برابر نقدینگی اموال دولت را شناسایی کنیم

کرباسیان با بیان این‌که برای اولین‌بار توانستیم به اندازه بیش از دو برابر نقدینگی اموال دولت را شناسایی کنیم، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ رتبه اول مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم مبارزه با قاچاق کالا در جهان را داشتیم. توانستیم مقدار زیادی مواد مخدر شامل چهار تن هروئین را از طریق اطلاعات مالی و گردش حساب را بدون حتی شلیک یک گلوگه کشف و شناسایی کنیم. طبق ماده ۳۶ اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اطلاعات بیش از ۳۳۰ شرکت زیرمجموعه نهادهای عمومی غیردولتی توسط سازمان بورس منتشر شد.

وزیر اقتصاد با بیان این‌که پرونده‌های مختلف فساد را بدون هیاهو و سروصدا به مراجع قضایی داده‌ایم، ادامه داد: ریشه‌های فساد در اقتصاد کشور و تراکنش‌های مشکوک را شناسایی کرده و به صورت هوشمند به دنبال مبارزه با پولشویی رفتیم. هدف ما شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد است و راه‌مان را ادامه می‌دهیم.

کرباسیان با بیان این‌که از عملکرد این وزارتخانه در حوزه شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد براساس خاص رهبری، رییس جمهور، نمایندگان و مردم دفاع می‌کنم به دسته سوم سوالات مطروحه درباره‌ی استیضاح مربوط به موضوع مبادلات گمرک و سرمایه‌گذاری خارجی اشاره و اظهار کرد: ما در وزارت اقتصادی کار می‌کنیم که سازمان‌های اقتصادی زیرمجموعه مجری کار دارند. دغدغه نمایندگان آن است که نظام عادلانه مالیاتی اجرا نمی‌شود. حال این‌که برای اولین‌بار ۳۲۰۰ پرونده فرار مالیاتی سنگین رسیدگی قطعی شد و ۶۳۰۰ میلیارد تومان مالیات از تراکنش‌های مشکوک شناسایی گردید.

وی با بیان این‌که ۳۰۰ مودی جدید مالیاتی شناسایی شد و طرح جامع مالیاتی بدون کمک خارجی احیاء شد، گفت: این پروژه از سه دولت قبل آغاز شد و ما توانستیم به آن جان دوباره‌ای بدهیم. براین اساس تمامی نهادهای مالی در قالب سامانه‌ای به صورت الکترونیک کنترل می‌شود بیش از یک میلیون و۳۰۰ هزار مالیات مبتنی بر خوداظهاری تکمیل شد. سهم مالیات بر مصرف از ۴۳ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۵۴ درصد در سال ۱۳۹۶ افزایش پیدا کرد.

کرباسیان ادامه داد: رویه غلطی برای دادخواهی مالیات وجود داشت که همه از سراسر کشور باید به وزارت اقتصاد مراجعه می‌کردند. این روند را با تفویض اختیار به استان‌ها اصلاح کردیم تا کار مردم بهتر رسیدگی شود. مشکل مالیات نقل و انتقال مسکن حل شد. اینها همه برای شفافیت در مالیات بود.

فرار از مالیات گناه نابخشودنی است

وی با تاکیدبر این‌که فرار از مالیات گناه نابخشودنی است، گفت: باید همه در موضوع مالیات مشارکت داشته باشیم.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: در سال ۱۳۹۶، ۷۲ درصد از منابع دولت از منابع غیرنفتی مالیات، گمرک، سود سهام، خصوصی‌سازی و انتشار اوراق مالی تامین شد. اکنون میزان وابستگی به نفت به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است. وزارت اقتصاد بزرگترین تامین‌کنندهه منابع مالی دولت است به طوری که امروز از هر چهار ریالی که دولت به دست می‌آورد، سه ریال آن را وزارت اقتصاد تامین می‌کند، یعنی وزارت اقتصاد تامین‌کننده سه چهارم منابع دولت است.

مسعود کرباسیان افزود: از زمانی که سکان وزارت را در اختیار دارم روزی نبود که نمایندگان درباره موسسات مالی و اعتباری تذکر ندهند. با وجودی که وظیفه در این حوزه نداشتم در بانک مرکزی پیگیری کردم.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: ۵۲ هزار بنگاه از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند. جلوی سرعت افزایش حجم نقدینگی در بانکها را گرفتم. اکنون نیز برای ساماندهی بانک‌های نیروهای مسلح طرح دارم. با تنوع بخشی به گزینه های جذاب سرمایه‌گذاری فرایند سرمایه‌گذاری را تسهیل کنیم و قیمت تمام شده پول را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: تدبیر مشترک شورای هماهنگی سران قوا، توسعه بازار سرمایه است. شاخص کل بورس به مرز ۱۳۷ هزار رسید و این یعنی رشد ۶۶ درصدی. در سال ۹۶ میزان کل تامین مالی به ۸۶ هزار میلیارد تومان رسید این یعنی ۵۵ درصد رشد.

کرباسیان تصریح کرد: تعداد نمادهای بسته بانکی ۹ نماد بود اما امروز به یک عدد کاهش یافته است. بورس اوراق بهادار تهران به لحاظ بازدهی شاخص در خاورمیانه رتبه سه و در فرابوس رتبه چهار را دارد.

وزیر اقتصاد گفت: بدهی دولت در زمینه اوراق حتی یک روز به تاخیر نیفتاد. در سال ۹۶ بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان اوراق مالی برای بازپرداخت طلب طلبکاران پرداخت شد. با مدیریت صحیح‌مان پرداخت بودجه‌های عمرانی در پنج ماهه اول سال را به میزان ۵.۷ برابر در مدت مشابه رساندیم. توسعه بازار سرمایه با اراده سران کشور دنبال می‌کنم.

وی ادامه داد: برنامه‌های اعلامی در زمان رای اعتماد به ۳۳ پروژه مشخص است و مورد به مورد احصاء کرده و در دل برنامه‌ها گنجانیده‌ایم.

کرباسیان با اشاره به سیاست وزارت اقتصاد در بخش اقتصاد مقاومتی،‌ گفت: در اقتصاد مقاومتی اگر بی‌تفاوت بودیم پس چرا سامانه سنا به عنوان سامانه برتر انتخاب شد؟ اگر کم‌کاری کرده‌ایم در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به عنوان دستگاه برتر تقدیر شده‌ایم. اکنون ۴۰ میلیون نفر از میوه سهام عدالت بهره‌مند می‌شوند. ۲۸ تکلیف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را با ۹۳ درصد موفقیت اجرا کرده‌ایم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: با وجود تحریم‌ها هنوز پیش‌بینی‌ها بالاتر از متوسط خاورمیانه است.

وی ادامه داد: دشمن تمام خاکریزهای اجتماعی و اقتصادی را مورد هدف قرار داده است. آمریکا با تحریم سیستم بانکی در صدد مسدود کردن سیستم اقتصادی کشور است. باید باور کنیم وارد جنگ اقتصادی تمام عیار شده‌ایم تا ناآرامی‌های اجتماعی در ایران را بیشتر کنند. دشمنان ملت ایران به خصوص آمریکا با صرف میلیاردها دلار علیه ایران اقدام می‌کنند. آنان در تلاش هستند تور تحریم را بر سر ایران بگسترانند.

کرباسیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در سخت‌ترین شرایط نه تنها عقب‌نشینی نمی‌کند بلکه تا حصول به نتیجه به برنامه‌های خودش پایبند خواهد ماند. تداوم اجرای سیاستها و پروژه اقتصاد مقاومتی، تداوم بهبود فضای کسب و کار، تشکیل ستاد ملی مبارزه با احتکار، اجرای برنامه‌های پوششی و حمایتی برای حمایت از دهک‌های پایین و گسترش روابط اقتصادی با شرق و غرب جهان را در دستور کار داریم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: همچون شما نگران آینده این سرزمین هستم. تیمی را از مدیران باتجربه براساس شایستگی مدیریتی و صرف نظر از روابط انتخاب کردم. جسارت در تصمیم‌گیری و ثبات مدیریتی راه برون رفت از وضعیت فعلی است. از عملکرد وزارت اقتصاد دفاع می‌کنم.

وی متذکر شد: کاستی‌ها و مشکلات مردم قابل انکار نیست اما اگر اقدامات ما به ثمر ننشست به خاطر برنامه‌های دشمنان جمهوری اسلامی است. از مردم عذرخواهی می‌کنم.

ثروت ملت یک شبه به تاراج رفت

نماینده مردم کرمانشاه نیز در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد گفت: در جنگ اقتصادی برکناری فرمانده ناتوان موجب کاهش تلفات خواهد شد.

جلسه استیضاح وزیر اقتصاد

قاسم جاسمی گفت: زمانی که ترامپ از برجام خارج شد جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی به راه افتاد و ما باید خود را برای جنگی تمام عیار دربرابر دشمن آماده می‌کردیم.

وی ادامه داد: در جنگ اقتصادی اگر فرماندهی توانایی لازم را ندارد باید تغییر کند تا تلفات کاهش یابد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اقدامات شما در وزارت اقتصاد موجب شد ثروت ثروتمندان افزایش یابد و افراد محروم ضعیف‌تر شوند. سفره‌های مردم روز به روز خالی‌تر می شود. شما با بی تدبیری زمینه ناهنجاری ها و ناامنی ها را گسترش دادید و این گناهی نابخشودنی است.

وی تصریح کرد: ارزش پول ملی یک شبه کاهش یافت و ثروت ملت به تاراج رفت، امروز ارزش پول ملی ما بعد از کشور ونزوئلا در پایین ترین حد ممکن قرار دارد.

جاسمی با اشاره به مشکلات مردم مناطق زلزله زده گفت: در مناطق زلزله زده مردم در رنج و عذاب هستند. با ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان نمی توان میلگرد و سیمان برای ساخت خانه تهیه کرد، هنوز مردم نگران هستند.

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای چه کسانی موجود است؟

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی از عدم دفاع وزیر اقتصاد از لوایح اقتصادی دولت انتقاد کرد.

جلسه استیضاح وزیر اقتصاد

به گزارش خبرگزاری موج، در جلسه علنی امروز یکشنبه 4 شهریور مجلس شورای اسلامی، علی ساری در موافقت با استیضاح کرباسیان گفت: آقای وزیر شما از کدام لایحه اقتصادی دفاع کرده‌اید؟ همیشه از بودجه ۹۷ گلایه دارید اما اعلام نمی‌کنید که در هیئت دولت چه مواضعی در قبال بودجه گرفتید؟

وی ادامه داد: آقای کرباسیان شما اعلام کردید که ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت فراوان است؛ لطفاً توضیح دهید این ارز برای چه کسانی موجود است؟

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در گمرکات بوشهر مدیری به کار گرفته شده است که سابقه کیفری دارد؛ این انتصابات به چه معناست؟

مسئولیت وزارت اقتصاد در قیمت گذاری ها چیست؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بسیاری از محورهای استیضاح وزیر اقتصاد ارتباطی با وظایف قانونی وی ندارد، گفت: وزیر در حوزه نظام مالیاتی و تورم مسئولیتی ندارد.

حسن سلیمانی نماینده مردم کنگاور در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در مخالفت با استیضاح مسعود کرباسیان  وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: بسیاری از محورهای مطرح شده در استیضاح باید بررسی شود که چقدر در عمل به اختیارات وزیر اقتصاد برمی گردد.

وی افزود: به عنوان مثال مساله عدم اجرای نظام عادلانه مالیاتی مطرح شده است، در حالی که قانون مالیات های مستقیم ترتیبی اتخاذ کرده که تکلیف وزیر فقط اعمال یک ماده قانونی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: در موضوع تورم افسار گسیخته نیز مسئولیت وزارت اقتصاد در قیمت گذاری ها چیست؟ کجا بر اساس قوانین برنامه و بودجه وزارت اقتصاد مسئول قیمت گذاری کالاها بوده است.

سلیمانی گفت: در مورد دیگری عدم توانایی در شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد به عنوان یکی از محورهای استیضاح مطرح شده است؛ مرکزی در وزارت اقتصاد برای مبارزه با پولشویی و سالم سازی اقتصاد مسئولیت بر عهده دارد اما در هیچ جایی اختیار مستقیمی به وزیر داده نشده است که در این زمینه اقدام کند.

وی تصریح کرد: آقای کرباسیان از سال ۶۱ تجربه مدیریتی داشته و از سال های ۶۸ تا ۹۶ معاون وزرای اقتصاد، بازرگانی و نفت بوده و حالا ما ظرف یک سال می خواهیم اعتمادی را که بر اساس سوابق مدیریتی او داشته ایم پس بگیریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: دستگاه های وابسته به این وزارتخانه ماموریت اقتصاد کلان ندارد و نتیجه کار آنها به معنی قابلیت و عدم قابلیت وزیر نیست.

مشکلات کشور از این بدتر خواهد شد

مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در نشست علنی امروز در مخالفت با استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد اظهار داشت: امروز ما در مقابل بزرگترین قدرت و اقتصاد دنیا ایستاده‌ایم و آمریکا با همراهی عربستان سعودی به میدان آمده تا اقتصاد ما را زمین‌گیر کند، حالا ما در مقابل چنین قدرتی می‌گوییم وزیر اقتصاد مسئول است.

جلسه استیضاح وزیر اقتصاد

 وی با بیان اینکه امروز در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت: آیا در این مملکت آرایش جنگی به خودمان گرفته‌ایم؟! در حال حاضر هر کسی می‌خواهد وسط گود بیاید، دیگران او را محاکمه می‌کنند که چطور این‌طور عمل کردی؟

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل ما بعد از این هم بدتر خواهد شد اما یک راه بیشتر نخواهیم داشت و آن هم وحدت و انسجام است و ناچاریم که منسجم شویم و همه مسئولیت کار را قبول کنیم؛ من هم اقدامات آقای کرباسیان را قبول ندارم اما باید زیر یک پرچم و یکصدا دست به دست هم دهیم.

وی با بیان اینکه من از اول هم برجام را قبول داشتم گفت: برجام ترامپ را دیوانه کرده است اما امروز باید همه دست به دست هم بدهیم و بجنگیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه وضعیت اقتصادی را همه ما به وجود آورده‌ایم، تأکید کرد: حالا همه باید دعواها را کنار بگذاریم و با این وضعیت مقابله کنیم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ستاد مقابله با تحریم را داریم که آقای جهانگیری رئیس آن است اما هر کسی می‌تواند تصمیمات این ستاد را نقض کند، درحالی‌که ستاد جنگ اقتصادی به معنای واقعی کلمه باید فعال شود.

FATF را قبول نکنیم، در آن صورت هیچ بانکی با ما معامله نخواهد کرد

وی تصریح کرد: نمی‌توان به راحتی وِل گشت و خرج کرد و بعد هم بگوییم که بیایید مبارزه کنیم. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مدعی شد: اگر FATF را قبول نکنیم، در آن صورت هیچ بانکی با ما معامله نخواهد کرد.

وی اظهار داشت: در شرایط فعلی یک راه بیشتر نداریم و آن هم این است که علما و دانشمندان و سیاستمداران ما از همه جناح‌ها در کنار هم قرار بگیرند تا با دشمن مقابله کنیم و رهبر معظم انقلاب هم دستور بدهند و نماینده داشته باشند.

پزشکیان گفت: نباید دنبال مقصر بگردیم بلکه باید به دنبال حل مشکل باشیم و بعد از اینکه راه‌حل را پیدا کردیم، به صورت علمی با آن مقابله کنیم.

دو نماینده در صحن مجلس با الفاظ رکیک درگیر شدند

به گزارش خبرگزاری موج، در جریان برگزاری صحن علنی مجلس و بررسی استیضاح کرباسیان دو نماینده به صورت لفظی با یکدیگر درگیر شدند.

در این جلسه مهرداد لاهوتی در حین سخنرانی در مجلس فریاد زد آقای عزیزی بذار وزیر گوش کند.

در ادامه عزیزی نماینده شیروان به وی اعتراض کرد و مدام در صحن مجلس فریاد می زد که لاهوتی گفت منظورش عزیزی نماینده ابهر است.

نماینده شیروان همچنان در حال فریاد زدن بود که لاهوتی اورا مرت**ه صدا زد

نماینده شیروان نیز با حضور در کنار لاهوتی اورا ا**ق و بی ش**ر خطاب کرد.

با دخالت لاریجانی و برخی نمایندگان مجلس درگیری خاتمه یافت.

آقای وزیر باید پاسخگوی نابسامانی در بانک ها باشید؟

نماینده مردم لنگرود در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد با بیان اینکه باید فرماندهی جنگ اقتصادی ما قوی‌تر باشد، گفت: امروز در عرصه این جنگ مدیران موفقی نداریم.

جلسه استیضاح وزیر اقتصاد

در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 4 شهریور مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی استیضاح مسعود کرباسیان، مهرداد لاهوتی در موافقت با استیضاح کرباسیان سخنرانی کرد.

وی با اشاره به اظهارات پزشکیان در دفاع از وزیر اقتصاد خطاب به وی گفت: در طول ۴۰ سال هر مشکلی که برای اقتصاد کشور ایجاد شد به دشمنان گره زدیم در صورتی که مقام معظم رهبری تاکید داشتند که این مشکلات ناشی از بی تدبیری ها است.

لاهوتی افزود: آقای پزشکیان، ما مدیران دولت را مدیران خوبی می دانیم اما در شرایط بحران که شما هم قبول دارید، باید فرماندهی جنگ اقتصادی ما قوی تر باشد. ما در این عرصه مدیران موفقی نداریم.

نماینده مردم لنگرود خطاب به کرباسیان گفت: کشت و صنعت مغان در زمان شما واگذار شد اما در واقع به تاراج رفت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: از ۶۸۰۰ خودرویی که به صورت غیرقانونی ثبت سفارش شد ۱۹۰۰ دستگاه در گمرک ترخیص شد. مگر سازمان گمرک توسط وزارت اقتصاد مدیریت نمی‌شود؟ چرا اجازه ترخیص این خودروها را دادید؟

آقای کرباسیان شما از طلاق هم مالیات بر ارزش افزوده می گیرید

لاهوتی ادامه داد: آقای کرباسیان، شما رئیس مجمع بانک‌ها هستید و باید پاسخگوی نابسامانی در بانکها باشید. نماینده مردم لنگرود گفت: کشور باید از طریق مالیات اداره شود اما سازوکار اخذ مالیات بر ارزش افزوده، سازوکار درستی نیست. شما از طلاق هم مالیات بر ارزش افزوده می گیرد.

تورم مردم را بیچاره کرده است

عضو فراکسیون امید نیز با انتقاد از عدم آمادگی دولت برای حضور در جنگ اقتصادی گفت: امروز باید آقای رئیس جمهور، جهانگیری، نوبخت، نیلی و سیف استیضاح شوند.

جلسه استیضاح وزیر اقتصاد

الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان گفت:‌ امروز روز سختی برای مجلس است که می خواهد تصمیمی بزرگ و سرنوشت ساز بگیرد. سخت از این جهت که من استیضاح وزیری را امضا کرده ام که ۳۰ سال است با هم دوست و رفیق هستیم.

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: استیضاح یک دوست برای من سخت بود اما به خاطر قدرت و لابی قوی باید ایشان را به جای آقای ظریف معرفی کنیم تا وزیر امور خارجه شود، ۱۰۰ نفر از دوستان داخل و خارج مجلس به من مراجعه کردند که امضایت را پس بگیر اما دادن جواب منفی به آنها سخت بود. برخی از آنها گفتند اگر امضایت را پس نگیری تا ابد رابطه دوستی ما قطع می شود.

حضرتی اظهار داشت: دهک ها پایین نابود و بیچاره شده اند، من جزو نمایندگانی هستم که ملاقات های عمومی دارم. با علم به اینکه کاری نمی توانم برای مردم انجام دهم و نامه های من چاره ساز نیست فقط برای ملاقات با مردم و درک آنها این دیدارها  انجام می شود.

وی ادامه داد: هفته گذشته با ۲۵۰ نفر دیدار داشتم، تورم مردم را بیچاره کرده است و نمی توانیم مشکلات مردم را نادیده بگیریم. حقوق ملت و مشکلات مردم چیزی نیست که بر سر آن معامله کنیم.

حضرتی گفت: برای آنکه آقای روحانی دستش باز باشد در سال ۹۴ ملت مجلسی معتدل را انتخاب کرد. افسار این مجلس به دست تندروها نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در دولت اول اقدامات خوبی توسط رئیس جمهور و کابینه انجام شد. اما آقای روحانی در دولت دوم نتوانست توجهی به مشکلات کند. در چیدمان کابینه و حقوق ملت و ... لحظه به لحظه عقب نشست و موجب شد ملت ناامید شوند و یاس مستولی شود.

تورم تک رقمی دستاورد دولت بود

وی گفت: بیایید به دور از نگاه های سیاسی به کارکرد دولت نگاه کنیم. تورم تک رقمی دستاورد دولت بود ولی در خرداد ماه به ۱۵ ردصد افزایش یافته و پیش بینی می شود که تا پایان سال به ۴۰ درصد برسد.

وی تاکید کرد: این ملت چه گناهی کردند به جز اینکه انقلاب کردند و شهید دادند، ما ملت را بدبخت کردیم و به ذلت نشاندیم.

این اظهارات حضرتی موجب تذکر نمایندگان و اعتراضات آنها شد و لاریجانی از حضرتی خواست در موضوع صحبت کند.

عضو فراکسیون امید گفت: آمریکا برای اینکه ما را به بن بست برساند تمام تجارب تحریم در سال های گذشته را بررسی کرد اما دولت چه کرد؟ کدام ستاد جنگ را تشکیل داد.

مشکل ما سوءتدبیرهاست نه تحریم ها

وی ادامه داد: رئیس جمهور قبلا ۸ ساعت کار می کرد الان ۱۶ ساعت. مشکل ما سوءتدبیرهاست نه تحریم ها. ما آماده نبودیم. رفتار دولت، مجلس و قوه قضاییه نشان دهنده عدم آمادگی برای حضور در جنگ تمام عیار بود.

عضو فراکسیون امید تصریح کرد: باید آقای رئیس جمهور، جهانگیری، نوبخت، نیلی و سیف استیضاح می شدند اما فقط کرباسیان به مجلس آمد.

حضرتی گفت: ما دو بار نامه امضا کردیم که باید تیم اقتصادی دولت تغییر کند. مردم نیاز دارند از مجلس صدای همدردی بشنوند. امیدواریم به دور از ملاحظات سیاسی و فراکسیونی تصمیم درست بگیریم.

منظور حضرتی این بود که تلاطم های امروز، مشکلات زیادی ایجاد کرده است

در ادامه این جلسه رئیس مجلس با اشاره به اظهارات نماینده مردم تهران گفت: این اظهارات از سر دلسوزی بوده است اما مشکلات کشور نباید به گونه‌ای مطرح شود که دیگران سوءاستفاده کنند.

جلسه استیضاح وزیر اقتصاد

علی لاریجانی در جریان استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به بخشی از اظهارات الیاس حضرتی نماینده مردم تهران که در موافقت با استیضاح کرباسیان گفته بود ما با عملکردمان این مردم را به خاک ذلت نشاندیم، اظهارداشت: تردیدی ندارم که آقای حضرتی از سر دلسوزی مسائلی را مطرح کرد، چرا که شرایط کشور شرایط سختی است و ایشان یک نوع همنوایی با مردم را بیان کرد و این درک می شود که از سر خیرخواهی گفته شده است.

وی در عین حال تاکید کرد: اما عبارات باید طوری بیان شود که دیگران سوءاستفاده نکنند؛ خدمات زیادی پس از انقلاب در کشور انجام شده و مقصود آقای حضرتی هم این بود که تلاطم های امروز، مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

رئیس مجلس مجددا تصریح کرد: حجم خدماتی که پس از انقلاب از سوی مدیران در بخش های مختلف کشور ارائه شده واقعا قابل تقدیر است.

مسعود کرباسیان دومین وزیر عزل شده دولت دوازدهم شد

و بالاخره اینکه پس از استیضاح وزیر نیرو، امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزیر اقتصاد دولت حسن روحانی را نیز عزل کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج، استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت حسن روحانی صبح امروز در صحن علنی مجلس برگزار شد.

در این جلسه نمایندگان پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان استیضاح وزیر اقتصاد، رای اعتماد خود را از مسعود کرباسیان گرفتند و به این ترتیب وی از سمت خود عزل شد.

کمتر از یک ماه قبل علی ربیعی وزیر کار نیز توسط مجلس استیضاح شده بود.

ششم شهریور ماه نیز حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان باید برای پاسخ به طرح سوال نمایندگان در صحن علنی حاضر شود.

نمایندگان مجلس با ۱۳۷ رای موافق و ۱۲۱ رای مخالف به مسعود کرباسیان رای عدم اعتماد دادند.

 

گزارش تصویری:

جلسه استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه