English

کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با موج:

در قبال تعهدات تلگرام به صهیونیست‌ها نمی توان خنثی عمل کرد/برخی برای کسب منافع سیاسی موضع مخالف فیلتر تلگرام دارند

کاشانی پور گفت: اگر قرار است تعهدات تلگرام برای صهیونیست ها و دیگر کشورها باشد و امکان رصد ما را توسط دشمنان فراهم کند، دیگر نمی توانیم خنثی عمل کنیم.

در قبال تعهدات تلگرام به صهیونیست‌ها نمی توان خنثی عمل کرد/برخی برای کسب منافع سیاسی موضع مخالف فیلتر تلگرام دارند

حسین کاشانی پور درباره احتمال فیلتر تلگرام و اخبار ضد و نقیضی که در روزهای اخیر در این رابطه در رسانه ها منتشر شده است به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: برای بررسی این مساله ابتدا باید به بازخوانی موضوع فیلترینگ پرداخت. فیلتر یک شبکه مجازی را می توان به تصمیم والدین در یک خانواده تشبیه کرد که تصمیم می گیرند فرزندان را در معرض برخی مسائل قرار ندهند زیرا برای آن ها مفید نیست. 

وی افزود: اگر به جای اینکه فیلتر را قبیح بدانیم، به آن خنثی نگاه کنیم بهتر می توانیم به حقیقت آن پی ببریم. ما در حال حاضر در کشورهای مختلف و در تمام مجموعه ها حتی در یک واحد تجاری فیلترینگ داریم. اما مهم آن است که فیلترینگ چه دستاوردی دارد. اگر این کار منجر شود که اطلاعات و آگاهی منتشر نشود، امری مذموم است. 

مدیریت مبتنی بر اصول کلی اگر به فیلتر هم منجر شود، اشکالی ندارد

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: در کل باید فیلتر به حداقل ممکن برسد و به موازات آن قوه تشخیص و ظرفیت ها را افزایش داد. این کار هم با آگاهی بخشی باید پیش برده شود. من در پروتکل های صهیونیست ها دیدم که آن‌ها جلو انتشار هر چه به ضررشان است را می گیرند. برای مثال کتاب هایی که بر ضد آن‌ها نوشته می شود را خودشان می خرند تا دست کسی نیفتد. لذا مدیریت مبتنی بر اصول کلی اگر به فیلتر هم منجر شود، اشکالی ندارد.

تلگرام

فیلتر به ماهو فیلتر، قبیح نیست

کاشانی پور در رابطه به این موضوع که برخی فیلتر تلگرام را با رویکرد مقابله با دسترسی افراد به ماهواره مقایسه می کنند و بر این باورند سیاست فیلترینگ هم به نتیجه رضایت بخشی منتهی نمی شود اظهار داشت: فیلتر به ماهو فیلتر، قبیح نیست بلکه بستگی به اهداف و اصول آن کار دارد. البته من قصد ندارم بیان کنم که با فیلترینگ موافق هستم یا مخالف اما وقتی در خصوص آزادی بیان حرف می زنیم، حدود آن قابل احصا است. 

وی با اشاره به تلگرام ادامه داد: تلگرام امکان ارتباطی است که بیشترین کاربرانش را ایرانیان تشکیل می دهند اما ایران هم اقتضائاتی دارد. اگر بنا باشد مدیران تلگرام کوچکترین تعهدی با بهترین بازار خود نداشته باشند تبدیل می شود به ابزاری که برای جای دیگری کار می کند. اگر قرار است تعهدات تلگرام برای صهیونیست ها و دیگر کشورها باشد و امکان رصد ما را توسط دشمنان فراهم کند، باید گفت دیگر نمی توانیم خنثی عمل کنیم. 

تلگرام در اغتشاشات دی ماه نشان داد که به کشورهای دیگری تعهداتی سپرده است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رویکرد تلگرام در اغتشاشات دی ماه 96 نمونه ای از تعهدات این شبکه مجازی به دیگر کشورها بود تصریح کرد: در دی ماه مسئولین ما از تلگرام خواستند که فقط فعالیت یک مجموعه را در این شبکه متوقف کنند اما چون مدیران تلگرام تعهداتی به دیگر جاها سپرده بودند، این درخواست را رد کردند. از این رو در سالی که با نام حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده، حمایت از پیام رسان های داخلی می تواند یکی از وجوه تحقق این شعار باشد. 

کاشانی پور در پاسخ به این سوال که با توجه به این نکات، در شرایط کنونی چرا برخی از مسئولین و نمایندگان مجلس بحث عدم اعتماد به پیام رسان های داخلی را مطرح می کنند گفت: در کشور عدم انسجام وجود دارد. اگر مردم از مسئولین یکپارچگی ببینند، با آن‌ها همراه می شوند. چنانکه در چهل سال گذشته مردم انقلاب را پیش بردند. اگر فیلتر تلگرام به ضرر است همه یک صدا از مضراتش بگویند و اگر منفعت دارند همه همین مساله را عنوان کنند تا دوگانگی ایجاد نشود. 

وی تاکید کرد: بر این اساس باید صادقانه موضع گیری کرد و نباید در این مواقع دنبال یارگیری بود با این تفکر که اگر امروز چنین موضعی بگیرم، فردا در انتخابات پیروز می شوم. مردم دنبال یک مرکز ارتباط پاسخگو و پیشرفته هستند اما در فضایی که اطلاعات اشخاص به دست صهیونیست ها می رسد، نباید فعالیت کرد. این سوال وجود دارد که چرا سرورهای اطلاعات ما باید در خارج کشور باشد و ابزاری به دشمن بدهیم که هر زمان خواستند فردی را تهدید کنند و او را به کارهایی وادار ساز‌ند که به ذهنش هم خطور نمی کرده است. 

این کارشناس مسائل سیاسی در مورد امکان تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی با وجود دوگانگی مسئولین از یک سو و عدم اجرایی شدن شعارهای سال های گذشته در خصوص اقتصاد مقاومتی بیان کرد: من امسال نسبت به تحقق این شعار امیدوارترم. زیرا رهبری در پیام نوروزی‌شان گفتند که تا پیش از این خطاب من به مسئولین بوده اما این بار مردم و مسئولین با هم خطاب این پیام هستند. لذا چون مردم مخاطب هستند، مردم سهم خود را ادا می کنند و مسئولین نیز باید وظیفه خود را اجرایی سازند. اما تا امروز به دلیل آنکه حمایت از کالا سخت تر از واردات است و از طرفی سود دهی بیشتری دارد، انحصار واردات را برخی مدیران به اطرافیان خود داده اند. 

کاشانی پور افزود: امروز افرادی هستند که تا پیش از این ثروتی نداشتند اما اکنون میلیاردها تومان ثروت از طریق رانت ها انباشته اند. از این رو باید با این روندها برخورد و از اندیشمندان و تولید کنندگان حمایت شود. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه