آیت الله میرعمادی در جلسه تفسیر قرآن کریم، ضمن تشریح ابعاد یکتا بودن خداوند متعال گفت: نظام هستی بر پایه حق استوار است و خداوند جهان را تدبیر و مدیریت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری موج از لرستان، آیت‌الله سید احمد میرعمادی در جلسه تفسیر قرآن کریم و در تفسیر آیه پنجم سوره «زمر» با عنوان «خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ یُکَوِّرُ اللَّیْلَ عَلَی النَّهارِ وَ یُکَوِّرُ النَّهارَ عَلَی اللَّیْلِ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ کُلٌّ یَجْری لِأَجَلٍ مُسَمًّی أَلا هُوَ الْعَزیزُ الْغَفَّارُ» اظهار داشت: محور اصلی سوره «زمر» در مورد توحید است و این امر به معنای یکتا و یگانه بودن خدا است.

وی بابیان اینکه یکتا بودن خدا ابعاد گوناگونی دارد، گفت: گاهی خدا در خالقیت یکتا است، گاهی در ربوبیت یکتا است، گاهی در رازقیت یکتا است و این‌ها ابعاد توحید هستند.

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد بابیان اینکه مهم‌ترین بخش از توحید که مورد انکار مشرکان قرارگرفته توحید در الوهیت و ربوبیت بوده است، بیان داشت: مشرکان قبول دارند که خدا خالق است، اما عده‌ای از مشرکان معتقد هستند که خداوند نظام هستی و انسان را خلق کرده و تدبیر امور را به ارباب قرار داده است.

آیت‌الله میرعمادی بابیان اینکه مشرکان در ربوبیت، الوهیت و معبود بودن خدا تردید ایجاد می‌کنند، گفت: آیه پنجم سوره «زمر» بر توحید در ربوبیت و الوهیت استدلال می‌کند و این آیه از آیاتی بوده که اگر انسان چند جلسه پیرامون آن مطالب بیان کند باز هم جا دارد.

وی با اشاره به اینکه در این آیه سه نکته بیان می‌شود که نکته اول دلیل بر الوهیت و ربوبیت خدا است و آن مسئله حق بودن آفرینش آسمان و زمین است، گفت: علت یکتا بودن خدا این بوده که  آفرینش آسمان‌ها و زمین به‌حق است و این به این معنی است که ساختار نظام هستی که آسمان و زمین بخشی از آن است بر باطل نیست و هدفی دارد.

امام‌ جمعه خرم‌آباد بیان داشت: اینکه ما می‌بینیم نظام هستی بر پایه حق ثابت و استوار است معلوم می‌شود خدایی بر این نظام هستی حاکم است و این نظام هستی را اداره می‌کند.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به اینکه خداوند در این آیه و آیات دیگر بیان کرده که آسمان و زمین و نظام هستی به‌حق آفریده‌شده، همچنین نظام هستی باطل نیست و این نظام دارای هدف معین است، گفت: در عالم هستی چیزی جز حق نمی‌بینیم و هر چه هست حق است.

وی با تأکید بر اینکه مؤمنین، مؤمنان و موحدین که باخدا ارتباط دارند حق هستند و غیر از خدا باطل است، ادامه داد: دلیل توحید در ربوبیت و الوهیت، حق بودن آسمان و زمین، نظام تکوین و تشریع است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد در ادامه سخنان خود بابیان اینکه بر اساس این آیه دلیل دوم توحید در الوهیت و ربوبیت، تدبیر نظام هستی است، گفت: نظمی در نظام هستی حاکم است و این نظم حاکم بر نظام هستی دلیل بر این بوده که ناظم حساب گر و دقیقی وجود دارد که عالم هستی را مدیریت و تدبیر می‌کند.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به اینکه بر اساس این آیه در هم رفتن روز در شب و شب در روز نشانه ربوبیت خدا است، افزود: آن‌که آفرید تدبیر امور عالم می‌کند و آن‌که تدبیر امور عالم می‌کند همانی است که آفریده است و ازآنجایی‌که ربوبیت جزئی از خالقیت است و به معنای ایجاد نظم، اعطای کمال، اداره منظم و دقیق است و این بخشی از خالقیت است، نمی‌توانیم بگویم خدا خالق است اما «رب» نیست.

وی با اشاره به اینکه ساختار داخلی نظام هستی که به‌وسیله ربوبیت اداره می‌شود نشان می‌دهد که ربوبیت همان الوهیت و خالقیت است، گفت: تدبیر نیاز به علم و آگاهی دارد و کسی می‌تواند این علم و آگاهی را از آفرینش داشته باشد که آن را آفریده است.

رمضان ماه مغفرت است

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با اشاره به اینکه ضرورت آگاهی و علم بر عالم هستی و نظام هستی ایجاب می‌کند «رب» همان خالق باشد و خالق همان «رب» باشد، تصریح کرد: نظام هستی، منظومه هستی، آسمان‌ها و زمین و آنچه در آسمان و زمین است درحرکت هستند و این حرکت تا وقت معین ادامه دارد و آن‌وقت معین را فقط خالق می‌داند.

آیت‌الله میرعمادی با تأکید بر اینکه خداوند «عزیز» و «غفار» است، بیان داشت: در پایان این آیه این دو صفت به‌کاررفته که هم مشرکان را تهدید می‌کند و هم آن‌ها را بشارت و امید می‌دهد.

میرعمادی

رمضان، ماهی است که خداوند در آن بندگان را در آغوش می‌گیرد

وی بابیان اینکه خدا «عزیز» است، نفوذناپذیر و درهم‌شکننده باطل است و مشرکان اگر دست از بت‌پرستی برندارند خداوند بر آن‌ها غلبه پیدا می‌کند، تصریح کرد: اگر مشرکان از شرک و بت‌پرستی دست‌بردارند خداوند آمرزنده است و غفاریت خدا اقتضای امید می‌کند و عزت مقتضای قدرت است و غفاریت مقتضای آمرزش است و این سنت الهی است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد بابیان اینکه خداوند «غفار» است و عیب‌ها را می‌پوشاند، گناهان را می‌آمرزد و لغزش‌ها را نادیده می‌گیرد، افزود: در ماه رمضان به‌سوی خدای «غفار» روی‌آوریم چراکه خدایی که کفار را ناامید نمی‌کند قطعاً ما را هم ناامید نمی‌کند و مورد مغفرت خود قرار می‌دهد.

آیت‌الله میرعمادی خاطرنشان کرد: ماه رمضان ماهی است که خداوند بندگان خود را در آغوش می‌گیرد.