English

تماشاخانه‌ها و سالن‌های تئاتر مشهد

تماشاخانه‌های مشهد، امروزه مأمن دوست‌داران هنرهای نمایشی هستند که با تمام توان، میراثِ به‌جامانده از نسل‌های پیشین را پاس می‌دارند. در مقاله‌ حاضر، با سالن‌های تئاتر مشهد آشنا می‌شوید.

تماشاخانه‌ها و سالن‌های تئاتر مشهد
به گزارش خبرگزاری موج

 

، قدمت تماشاخانه در مشهد به سال 1290 خورشیدی می‌رسد؛ یعنی زمانی که گروهی از روشنفکران مشهد و تجار روس مقیم این شهر به فکر تأسیس سالن نمایش افتادند. طبق روایت‌ کتاب «سرگذشت نمایش در مشهد»، اولین سالن نمایش رسمی در کوچه ارگ ساخته و به پاتوق هنرمندان و هنردوستان شهر تبدیل می‌شود. حالا از آن روزگار که سالن‌ تئاتر در مشهد هم میزبان اجراهای ترجمه‌شده و فاخر بود و هم شعبده‌بازی و نمایش‌های پهلوانی را به‌روی صحنه می‌برد، زمان زیادی می‌گذرد. تماشاخانه‌های مشهد، امروزه مأمن دوست‌داران هنرهای نمایشی هستند که با تمام توان، میراثِ به‌جامانده از نسل‌های پیشین را پاس می‌دارند. در مقاله‌ حاضر، با سالن‌های تئاتر مشهد آشنا می‌شوید.

سالن‌های تئاتر مشهد

تماشاخانه شمایل مشهد

تماشاخانه شمایل، نه فقط سالنی برای اجرای تئاتر، بلکه یک آکادمی آموزشی در حوزه هنرهای نمایشی است. موسسه هنری شمایل، به‌مدیریت «مسعود عقلی»، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر، حدود 20سال است که در شهر مشهد فعالیت می‌کند؛ برگزاری دوره‌های فیلم‌سازی، کارگردانی تئاتر، نمایش‌نامه‌نویسی و ورک‌شاپ‌های بازیگری، ازجمله فعالیت‌های آموزشی شمایل است.

بخشی از اجراهایی که در این سالن نمایش روی صحنه می‌روند، آثاری است که با حضور هنرجویان برگزیده خود موسسه، تولید شده‌است. این تماشاخانه پیش‌تر در محدوده سناباد قرار داشت. نشانی جدید و شماره‌تلفن موسسه شمایل را در ادامه بخوانید:

  • آدرس: احمدآباد، خیابان پاستور، پاستور ۱۱، شماره ۲ 
  • شماره تلفن: 05138465523

تئاتردوستان غیرمشهدی، برای نشستن روی صندلی‌های تماشاخانه‌های این شهر، زحمت سفر از راه دور و نزدیک را به خودشان هموار می‌کنند. می‌توانید با کلیک کردن روی لینک https://utravs.com/hotel/Mashhad-htl از هر مبدأیی متناسب با بودجه‌تان یکی از هتل‌های مشهد را رزرو کنید و بدون دغدغه محلی برای اقامت، خودتان را به سالن‌های تئاتر شهر برسانید.

پردیس تئاتر مستقل مشهد

پردیس تئاتر مستقل، اولین مجموعه خصوصی تئاتر در شرق کشور، از تماشاخانه‌های نسبتا جدید مشهد به‌شمار می‌رود. پردیس مستقل که حالا حدودا هفت‌سال از شروع فعالیتش می‌گذرد، به مدیریت «یاسر عودی» و «عادل توکلی‌نسب» در دو حوزه تولید و اجرای تئاتر و برگزاری دوره‌های آموزشی فعالیت می‌کند.

دوره‌های بازیگری، کارگردانی تئاتر، نمایش‌نامه‌نویسی و گریم از مجموعه کلاس‌های پردیس مستقل برای بزرگسالان است و دوره‌های نمایش خلاق، کارگاه‌هایی تخصصی است که برای گروه هدف کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

دو سالن نمایش (تماشاخانه استاد لطفی و تماشاخانه انوشیروان ارجمند)، پلاتو تمرین، استودیوی ضبط صدا و کافی‌شاپ، ازجمله امکانات این موسسه هنری است. پردیس تئاتر مستقل، پیش‌تر در محدوده بولوار وکیل‌آباد (اقبال‌لاهوری) قرار داشت. آدرس جدید تئاتر مستقل مشهد و شماره این موسسه را در ادامه بخوانید.

  • آدرس: خیابان صارمی، حد فاصل میدان حافظ و صارمی 50، پلاک ۷۸
  • شماره تلفن: ۰۹۱۵۹۷۹۳۴۷۹ و ۰۵۱۳۸۹۰۵۵۶۷

حوزه هنری مشهد

حوزه هنری با دو سالن نمایش، یکی از مرجع‌های هنرهای نمایشی مشهد به‌شمار می‌رود. تماشاخانه اشراق و تماشاخانه استاد نوری -که سالن نسبتا جدیدی است- محل اجرای تئاتر، دوره‌های‌ نمایش‌نامه‌خوانی و جشنواره‌های تئاتری شهر هستند. تماشاخانه استاد نوری مشهد، سالن بلک‌باکس دوسویه‌ای است با ظرفیت 123 نفر تماشاچی. حوزه هنری، به ریاست «مجید عسکری»، علاوه‌بر هنرمندان و هنردوستان، با برگزاری دوره‌های آموزشی گوناگون، پاتوقی برای هنرجوهای تئاتر هم به‌شمار می‌رود.

  • آدرس: بولوار هاشمیه، بین هاشمیه 20 و 22
  • شماره تلفن: 05138830361 و 09371950635

 

تئاتر شهر مشهد

تئاتر شهر مشهد

برای مخاطبان جوان تئاتر در مشهد، یعنی نسلی که سنش به سالن‌های تئاتر خیابان ارگ قد نمی‌‎دهد، قدیمی‌ترین پاتوق نمایشی شهر، تئاتر شهر است؛ مجموعه‌ای که سال 1391 با یک سالن اصلی و یک سالن بلک‌باکس شروع به‌کار کرد. تئاتر شهر مشهد، بخشی از مجتمع امام رضا (ع) است که مرجع برگزاری دوره‌های فرهنگی و هنری شهر به‌شمار می‌رود. تماشاخانه‌های تئاتر شهر، سالن تئاتر بهار و سالن نمایش عروسکی، تا پیش از تأسیس سالن‌های مستقل و نوپا، تنها محلی بود که خالقان و مخاطبان هنرهای نمایشی را در مشهد دورهم جمع می‌کرد.

  • آدرس: بولوار معلم، آزادشهر، پارک ملت، مجتمع فرهنگی-هنری امام رضا (ع)
  • شماره تلفن: ۰۵۱۳۶۰۵۶۳۷۹

تماشاخانه کیانیان مشهد

تماشاخانه کیانیان، یکی دیگر از سالن‌های نمایش مشهد است که به‌ همت بخش خصوصی تأسیس شده‌است. استاد «داوود کیانیان» که این تماشاخانه به‌افتخار ایشان نام‌گذاری شده‌، عضوی از خانواده هنری کیانیان و یکی از فعالان و مدرسین سرشناس تئاتر کودک و نوجوان است.

تماشاخانه کیانیان مشهد که یک مرکز تخصصی تئاتر کودک به‌شمار می‌رود، سال 1397 شروع به‌کار کرده‌است. ازجمله امکانات این مجموعه می‌توان به مرکز پلاتوی تخصصی، سالن خیمه‌شب بازی، موزه عروسک، کتاب‌‎خانه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی (انیمیشن، ساخت عروسک و...) اشاره کرد.

  • آدرس: بولوار فکوری، فکوری ۴5، ابتدا خیابان بهاران 1.3، مرکز تخصصی تئاتر کودک و نوجوان
  • شماره تلفن: 05138842615

مرکز تئاتر کربن

مرکز تئاتر کربن، یک مجموعه خصوصی است که سال 1398 به‌مدیریت «عبدالله برجسته»، کارگردان شاخص خراسانی، تأسیس شد. کربن، مشخصا روی برگزاری دوره‌های آموزشی مانور می‌دهد؛ کارگردانی، نمایش‌نامه‌نویسی، طراحی صحنه و... . تولید آثار نمایشی با تیم‌هایی متشکل از هنرجویان برگزیده موسسه، یکی از اقدامات مهم و سازنده این مجموعه به‌شمار می‌رود.

مرکز تئاتر کربن، چهار پلاتوی تئاتر دارد که اغلب محل تمرین گروه‌های هنری است اما این قابلیت را هم دارند که آثار تولیدشده در خود مجموعه را برای مخاطب عمومی روی صحنه ببرند. پلاتوی «هما روستا» در کربن، از تماشاخانه‌هایی است که سابقه میزبانی هنردوستان مشهدی را دارد.

  • آدرس: بولوار وکیل‌آباد، وکیل‌آباد ۶۳، آزادگان ۲
  • شماره تلفن: 05135012122

 

خرید بلیط تئاتر در مشهد

خرید بلیط تئاتر در مشهد

امروزه، تماشاخانه‌های مشهد، دومین قطب تئاتری کشور، نقطه پیوندی به‌شمار می‌روند بین نسلی که خود را میراث‌دار و ادامه‌دهنده سنت تئاتری پیشین می‌دانند و جوان‌ترهایی که سودای خط‌شکنی و منشأ اثر بودن دارند. اگر شما علاقه مند به هنرهای نمایشی هستید، برای خرید بلیط تئاتر مشهد، به گیشات مراجعه کنید. در این وب‌سایت، می‌توانید اطلاعات همه نمایش‌های درحال اجرای مشهد را ببینید. با کلیک کردن روی پوستر تئاتر موردنظرتان، لیست عوامل، مدت زمان اجرا، تماشاخانه محل برگزاری و روز و ساعت اجرا، به شما نمایش داده می‌شود. اگر شناختی از کارگردان، نویسنده و هنرپیشه‌های نمایش‌ها ندارید، بخش «نظرات مردم» و امتیازهایی که به اجراها داده شده‌است، می‌تواند در انتخاب تئاتر به شما کمک کند.

سخن آخر

تئاتر مشهد تا به روزگار ما برسد، روزهای پرفرازونشیب زیادی را پشت‌سر گذاشته‌است؛ از زمانی که گروه‌های مطرب در قهوه‌خانه‌ها و محله‌های پایین‌خیابان و «سیابون» برو و بیایی داشتند و نمایش‌های تخت‌حوضی و پرده‌خوانی، کوچک و بزرگ را پای برنامه‌های‌شان میخ‌کوب می‌کردند؛ تا دهه 40 و 50 که گروه‌های تئاتری با پیش‌زمینه آکادمیک سربرآوردند و نقطه عطف تئاتر خراسان شدند. درخشش گروه‌های تئاتر مشهدی در جشنواره‌های کشوری و بین‌المللی، مخاطبان نمایش را به مشهد می‌کشاند. یوتراوز، مفتخر است که با امکان تهیه بلیط پرواز و رزو هتل های مشهد به‌صورت اینترنتی، این فرصت را برای علاقه‌مندان هنر تئاتر در سرتاسر کشور فراهم کند تا روی صندلی تماشاخانه‌های این شهر بنشینند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه